Pavel Bobek dostoupal až tam, kam už ani ptáci nemohou

Roman Lipčík
21. 11. 2013 8:12
Pavel Bobek byl slušný člověk v oboru, v němž je to spíše k pohledání a v posledku i na škodu.
Z vystoupení na festivalu Rock for People v Hradci Králové (4.7.2011).
Z vystoupení na festivalu Rock for People v Hradci Králové (4.7.2011). | Foto: Profimédia

Nekrolog - Tentokrát to Akademie populární hudby stihla, byť o fous, když v minulých letech nejednou předávala „vstupenku" do Síně slávy pozůstalým: letos v dubnu do ní uvedla po více než padesáti letech působení na tuzemské scéně Pavla Bobka. A i když kromě neurvalého bulváru všichni zdvořile mlčeli, bylo zřejmé, že napřesrok už by mohlo být pozdě.

O zpěvákových zdravotních problémech se vědělo: před šesti lety prodělal mrtvici, později i operaci srdce a od té doby jeho tělo pomalu, ale nezadržitelně chřadlo. Přesto nadále vystupoval, už v nikterak hektickém tempu, ale ještě na sklonku léta měl koncert s Malinabandem a rok předtím vydal nové album.

Klíčovější pro jeho pozdní kariéru však byla deska, jež té poslední předcházela. Na albu Víc nehledám nabídl třináct coververzí z repertoáru Johnnyho Cashe, kterého ctil od dávných let, jemuž se ale teprve k stáru začal přibližovat: jak moudrostí, zkušenostmi a vyrovnaností s mnohdy nelíbezným životem, tak i interpretačně, zklidněnou polohou, vědomím, že konec je na dohled, které tak naléhavě cítíme z Cashových posledních nahrávek pro American Recordings a v ozvuku i z Bobkova podání, i když jeho deska je průřezem celé Cashovy tvorby.

Pavel Bobek - Víc nehledám
Pavel Bobek - Víc nehledám

Sedm měsíců poté, co Bobkovu hlavu ozdobil vavřínový věnec obyvatele Síně slávy a dva měsíce po svých 76. narozeninách zpěvák v Praze zemřel.

Vystupovat až do posledního dechu dokázal i proto, že se už na prahu zpěvácké dospělosti rozhodl odklonit od rock´n´rollu, který jej a celou silnou generaci dnes už klasiků vmetl na přelomu 50. a 60. let na scénu. Byla to mocná tvůrčí vlna, kojená zámořskými vlivy a do morku kostí amerikanizovaná, i když svoji zamilovanou hudbu nasávala z poměrně nedalekých vysílačů v Luxembourgu.

Byla tak mohutná, že odpor, který jí kladla komunistická moc, toho moc nesvedl: pár zákazů, výhrůžky, totální embargo ze strany sdělovacích prostředků, propagandistické protiútoky, všechno bylo marné. Angličtina vystrnadila češtinu, která byla dobrá leda tak do televize, teenageři a čerství dvacátníci ovládli české hudební podzemí. Mezi nimi Pavel Bobek.

Už na fakultě architektury a pozemního stavitelství, kde získal roku 1961 inženýrský titul (a kde se doživotně skamarádil se spolužákem Janem Kaplickým; Kaplický nikdy nepřesedlal na hudbu, ale Bobek se architektuře věnoval až do roku 1980, kdy už byl stálicí zdejší pop music), vystupoval se skupinou FAPS a v pár dalších, ale zlomovým se pro něj stal rok 1963.

Tehdy nastoupil jako jeden ze zpěváků čerstvě založeného Olympiku. Dlouho v něm nepobyl, dostal se s ním do Semaforu, a zatímco Olympic pokračoval dál ve vítězném rock´n´rollovém tažení socialistickým Československem, Bobek zůstal v divadelním závětří.

Jeho písně zdobily inscenace skupiny kolem Šimka a Grossmanna. Podle legendy to byl právě Jiří Grossmann, kdo přiměl Bobka vzít na milost češtinu - několika nadčasovými texty  - Houston, Oh, Ruby, nechtěj mi lásku brát, Ptačí styl aj. - mu dokázal, že i s mateřštinou to jde.

K legendě přidejme realitu: po periodě částečného uvolnění v 60. letech se ocitli pevně v sedle normalizátoři a šlo to JEDINĚ s češtinou, pokud chtěl zpěvák proniknout do rádia, televize, do novin. A kdo by nechtěl; i Bobek chtěl. Éru rock´n ´rollu už měl za sebou, opanoval pole moderní popcountry, jakou v Americe dělali interpreti typu Kennyho Rogerse, Krise Kristoffersona či Neila Diamonda. To byla hudba sice západní, převzatá, ale neškodná, takže ji mocipáni do éteru pustili.

Miloslav Simek a Jiri Grossmann + Pavel Bobek
Miloslav Simek a Jiri Grossmann + Pavel Bobek

Bobkovi se párkrát dokonce podařilo povýšit vlastní verzi nad originál, a pokud k tomu nedošlo, jeho podání bylo vždy vkusné, decentní, nepodbízivé, balzám oproti režimním spotřebním kolovrátkům, které ovládaly rozhlasové a televizní vlny.

Nejspíš to bylo i tím, že sám Bobek i lidsky oplýval obdobnými rysy. Noblesní gentleman, spíše anglického než amerického typu, laskavý, ale současně přímý a neúhybný člověk, který si s postupem let vydobyl luxus říkat svoje názory otevřeně a bez příkras. Člověk na něhož platí přídomek slušný, ač se věnoval oboru, v němž jsou takové vlastnosti spíše k pohledání a v posledku i na škodu.

 

Právě se děje

Další zprávy