Dva filmy z FAMU se dostaly do semifinále studentských Oscarů. Stalo se tak poprvé

tst tst
18. 7. 2019 19:15
Animované snímky z FAMU Dcera a Pouštět draka se probojovaly do semifinále studentských Oscarů. Vůbec poprvé tak ve stejné kategorii usilují o zlatou sošku hned dva filmy z nejznámější české filmové školy. Dostaly se mezi 81 z 1615 přihlášených titulů.

Animátorka a studentka FAMU Daria Kashcheeva svým krátkometrážním filmem Dcera stihla okouzlit svět. Loutkové drama o vztahu holčičky a otce, které nezvyklým stylem připomíná spíše hraná díla současného sociálního realismu než animovaný film, získalo minulý měsíc hlavní cenu na nejprestižnějším festivalu animované tvorby ve francouzském Annecy.

A nyní se Dcera dostala také do semifinále 46. ročníku studentských Oscarů. Navíc tam není sama, poprvé v historii soutěží v kategorii mezinárodní animované kinematografie hned dva snímky z FAMU. Vedle Dcery ještě snímek Pouštět draka Martina Smatany, který ostatně na stejném festivalu získal cenu dětské poroty jako nejlepší film pro děti.

Oba snímky se na Oscarech dostaly mezi 81 děl vybraných z 1615 titulů. Každá škola - pokud je tak jako FAMU členkou CILECT, tedy mezinárodní asociace filmových a televizních škol -  přitom může přihlásit jen jeden. Tím se stala právě Dcera.

"Snímek mohou přihlásit i sami tvůrci či producenti, pokud má za sebou tři takzvaně kvalifikační festivaly," přibližuje Alexandra Hroncová z FAMU, jak se na Oscary dostal také film Pouštět draka. Ten měl premiéru na německém Berlinale a vyhrál cenu festivalu ve Stuttgartu. "A to stačilo na individuální přihlášku," vysvětluje počátek dosud bezprecendentního úspěchu Hroncová.

Dcera - která vznikla ve spolupráci FAMU a produkční společnosti MAURfilm, za podpory Státního fondu kinematografie - uchvátí od prvních vteřin. Kamera tu hledí na spodek batohu, sleduje texturu látky, jemně se pohybuje. A pak se pozvolna přesouvá vzhůru, s chvěním pozoruje hlavu hrdinky, od týla se přesouvá k tváři. Takto se natáčí ruční kamerou se skutečnými herci. Ale režisérka Kashcheeva stejného pocitu dosahuje tím, že okénko po okénku pohybuje jak svou loutkovou "herečkou", tak kamerou.

Vzniklo tak křehké dílo, zachycující vztah otce a dcery na základě jednoho nedorozumění z minulosti, které se dotýká nejbolestivějších věcí, jaké se mohou odehrát mezi blízkými lidmi. Dílo, které uchvátí nejen pracností svého vzniku, ale především výsledným dojmem. Režisérka dosahuje intimních chvilek, stačí jí jediný záběr na mrkající oko loutky. Navíc dělá věc, kterou si tvůrci realistických hraných dramat nemohou dovolit s takovou lehkostí: mísí tíživý realismus s fantazií, využívá možností animace k hladkým přechodům mezi snem, vzpomínkou a skutečností.

Dcera | Video: Daria Kashcheeva

Film Pouštět draka, který vznikl ve spolupráci FAMU, společnosti Bfilm a také s podporou Státního fondu kinematografie, cílí na mladší publikum. Vypráví o podobně závažném tématu, byť hravější formou: o chlapci, který se vyrovnává se smrtí dědečka. A tak jako Dcera vyniká ve schopnosti zachytit smutek beze slov, za pomoci výtvarných technik. Kromě smutku však dává prostor i radosti, sdílení společných chvil, zážitkům, jež mohou na chvilku povznést do oblak. Přeneseně i doslova. 

Scenárista a režisér Martin Smatana pracuje s loutkami složenými z několika vrstev látky, a tak vnuk může pozorovat, kterak se dědečkovy ruce během společné hry rozlepují a vlají ve větru. Hravá moc animace se tu snoubí s metaforickým zachycením stárnutí a odcházení, když se dědeček doslova ztrácí před očima. Vrstvu po vrstvě.

Pouštět draka | Video: Martin Smatana

Oba filmy čekají další cesty po desítkách světových přehlídek. "Film Pouštět draka je momentálně přijat na asi 25 festivalů," říká Alexandra Hroncová z FAMU a dodává, že Dcera je na tom podobně. Oba tak pokračují v šíření dobrého jména české animace po světě. Těží mimo jiné z toho, že jsou podobně univerzálně srozumitelné jako další mezinárodně úspěšný český film Plody mraků režisérky Kateřiny Karhánkové. Ten loni a letos objel přes 150 zahraničních filmových festivalů.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Maďarská opozice míří k vítězství v Budapešti, ve volbách zřejmě porazila Orbánovu stranu

V nedělních volbách starosty maďarské metropole Budapešti podle předběžných výsledků míří za vítězstvím kandidát sjednocené opozice Gergely Karácsony. S lehce nadpolovičním ziskem hlasů (50,1 procenta) poráží po sečtení bezmála tří čtvrtin hlasů kandidáta vládní strany Fidesz Istvána Tarlóse, jemuž vyjádřilo podporu 44,8 procenta budapešťských voličů. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž by se jednalo o největší vítězství maďarské opozice za posledních deset let.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Brazilci nedokázali porazit ani Nigérii, Neymar se zranil

Fotbalisté Brazílie ani ve druhém přípravném utkání v Singapuru nedokázali porazit soupeře z Afriky. S Nigérií dnes remizovali 1:1 stejně jako ve čtvrtek se Senegalem. Zápas nedohrála jejich největší hvězda, útočník Neymar odkulhal ze hřiště už ve 12. minutě se zraněným levým stehnem.

Sedmadvacetiletý Neymar ve čtvrtek odehrál stý reprezentační zápas a stal se sedmým brazilským fotbalistou, který to dokázal. Dnes ho ale už krátce po zahájení duelu musel vystřídat Philippe Coutinho.

Nigerijci v poločase vedli po brance Johna Ariba, který nebojácně vběhl do vápna, obhodil si stopera Marquinhose a prostřelil gólmana Edersona. Krátce po přestávce vyrovnal Casemiro, jenž zblízka doklepl do sítě míč odražený od břevna.

Brazilci po červencovém triumfu na Copě América ještě nezvítězili. Ve třech ze čtyř přípravných zápasů remizovali a s Peru prohráli.

Argentina bez potrestaného Lionela Messiho rozstřílela Ekvádor 6:1. Proti jihoamerickému soupeři si zahráli také Slováci, tým českého kouče Pavla Hapala remizoval v Bratislavě s Paraguayí 1:1.

Další zprávy