Krize kosí autobazary, desítky jsou prázdné a na prodej

Tomáš Fránek
27. 10. 2009 6:11
Levná nová auta a propad leasingu ničí prodejce ojetých vozů
Martin Motors MM 520i: rozměry má 4040x1770x1473, motory: shodné jako u modelu 520, shodný je i výkon a spotřeba, max. rychlost: 159 a 190 km/hod. Cena: od 199 900 Kč
Martin Motors MM 520i: rozměry má 4040x1770x1473, motory: shodné jako u modelu 520, shodný je i výkon a spotřeba, max. rychlost: 159 a 190 km/hod. Cena: od 199 900 Kč | Foto: Radek Pecák

Brno - Z Česka ve velkém mizí autobazary. Pomalu tak přestává platit, že téměř každé město nebo vesnice má kromě restaurace také prodejnu ojetých aut.

Krize a s ní spojený propad prodeje aut tak nutí desítky majitelů autobazarů nabízet provozovny k prodeji nebo pronájmu. Velmi často marně.

"Většina autobazarů je na pronajatých pozemcích. Autobazar tak dá výpověď z nájmu a my tento pozemek pak nabízíme k jinému komerčnímu využití, protože o autobazary není zájem," uvedl pro deník Aktuálně.cz Daniel Říman, ředitel společnosti STING Commerce.

Zájem slábne

Jenom v nabídce realit na portálu Centrum.cz je za poslední dobu 46 autobazarů a ploch, které k prodeji aut zatím sloužily. Prodávají se celé zavedené autobazary za více jak dvacet milionů nebo malé pozemky na okrajích měst za miliony.

Areálů se zbavují malé i velké firmy. AAA Auto tak třeba prodává autobazar v Táboře za dvacet tři milionů. A i když firma uzavřela táborskou pobočku už v květnu, kupec se zatím nenašel, autobazar je pořád v nabídce realitní kanceláře Naxos.

To, že krize autobazary, které v minulých letech rostly jak houby po dešti, potvrzují i zástupci bazarů. "Doba je těžká. Na jedné straně jsou stále levnější nová auta, jejich prodejci se snaží prodat vozy co nejvýhodněji. Zároveň ale autobazary postihlo i to, že lidé přestali kvůli zpřísnění podmínek kupovat vozy na leasing," uvedl bazarník Václav Werdhaim.

Leasingové firmy považují nákup ojetých aut za rizikový a financování zabrzdily. ČSOB Leasing letos zrušila veškerou spolupráci s autobazary, ojetiny nefinancuje ani ŠkoFIN či UniCredit, s výjimkou použitých vozidel značek autorizovaných dealerů.

Nebudeme to platit

Podle České leasingová a finanční asociace se tuzemský leasing v prvních šesti měsících letošního roku propadl o 54 procent. Podle předsedy představenstva asociace Martina Kofroně hlavně proto, že firmy snížily investice a spotřebitelé zase poptávku po finančních produktech. Ochota zadlužit se je nízká, lidé jsou opatrnější, dodal.

Nová auta za 189 tisíc? Do Česka pronikají čínské levné vozy - podívejte se

Celkový pokles prodejů aut na splátky v Česku činí až 20 procent. "Vysvětlujeme si to obavami zákazníků z budoucnosti a jejich schopnosti splácet," uvedla manažerka pro finanční produkty Auto ESA Marcela Pikalová.

Podle bazarníka Werdhaima je velmi těžké odhadnout, kolik bazarů krizi přežije. "Především pro malé prodejce je to ale těžký boj," uvedl.

Propad prodeje ojetých aut potvrzují také celkové čísla o dovozu do Česka. Letos se zatím dovezlo 111 tisíc ojetin, loni to bylo za stejnou dobu přes 180 tisíc.

Jak vznikají auta v Nošovicích? Podívejte ve fotogalerii

 

Právě se děje

Další zprávy