Krásným jaguarem ťukl do staré dodávky, nechtěl ublížit, říká advokát řidiče odsouzeného k 6,5 rokům

Radek Nohl Radek Nohl
25. 2. 2016 18:06
Za vytlačení dodávky do svodidel půjde řidič Martin Novák do vězení. Vrchní soud mu snížil trest o devět roků na 6,5 let za mřížemi. Podle soudce se nedopustil pokusu o vraždu, jak tvrdil krajský soud, ale pokusil se o těžké ublížení na zdraví. Novákův advokát Oldřich Ševčík v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz říká, že je přesto trest příliš vysoký. Podle něj by měl jeho klient skončit maximálně s podmínkou. "Ale aby byl mladý člověk ve vězení 6,5 roku, to je moc. Já nevím, čím se mohl dopustit těžkého ublížení na zdraví. Pravděpodobně podáme dovolání," uvedl Ševčík.
K nehodě došlo 12. srpna 2013 v Brně. | Video: Policie ČR

Je podle vás trest ve výši 6,5 roku vězení a deset let bez řízení přísný?

Původně dostal 15,5 roku. To nemá ani smysl komentovat, protože nějaká malá havárka, kde se ťuknou dvě auta, není pokus o několikanásobnou vraždu. Takový trest dostávají vrazi, kteří chtějí někoho se zbraní zabít. Dnešním rozsudkem to snížili o devět roků. Je to trochu lepší, ale není to správně. Není to, co bych si představoval.

On měl nějaký úmysl, když jel za svou přítelkyní nebo známou a předjížděl se svým autem. Svým krásně spraveným jaguarem ťukl do staré dodávky. Těžko, když budete mít jaguara, kterého byste si dal do pořádku, budete vrážet úmyslně do nějakého starého auta.

Jaký trest by byl podle vás pro vašeho klienta odpovídající? 

Podle mě by byla odpovídající podmínka, nebo když by případ řešil brněnský magistrát jako přestupek. Ale aby byl mladý člověk ve vězení 6,5 roku, to je moc. Já nevím, čím se mohl dopustit těžkého ublížení na zdraví. Pravděpodobně podáme dovolání.

Na čem ho bude chtít postavit?

Dovolání není druhé odvolání, nelze do něj napsat stejné argumenty. Ale v dovolání jsou přesně stanovené důvody, kvůli nimž ho můžete podat, a jedním z nich je nesprávné právní posouzení. Můj klient se nedopustil těžkého ublížení na zdraví. Je to nesprávně kvalifikováno. On chtěl jen jet za svojí přítelkyní. S posádkou druhého auta si navzájem hrozili a pak je chtěl předjet. Chtěl se z toho inkriminovaného místa dostat pryč.

Já jezdím 40 let každý den. Málokdo toho najezdí tolik jako já. Na dálnicích jsem toho už viděl hodně. Jsem proti vybržďovačům, ale pan Novák nikoho nevybržďoval. On chtěl předjet druhé auto a přitom do něj jen ťukl.

Svědci říkají, že byl před dopravní nehodou agresivní.

Já jsem u toho nebyl, četl jsem to v novinách. Je to možné, že na ně gestikuloval. Je to nesprávné společenské chování. To bez debat. Ale není to pokus o vraždu ani pokus o těžké ublížení na zdraví.  

Klíčové jsou posudky znalců, kteří říkají, že jen náhodou se nestalo posádce druhého vozy nic vážného. S tím nesouhlasíte?

Neřekl bych, že to je přehnané. Ale říkat, že se něco mohlo stát, kdyby...

Byla chyba, že od nehody ujel?

Byla to asi chyba. On to ale docela dobře vysvětluje. Nechtěl tam způsobit skrumáž, on tam okamžitě poslal svoji přítelkyni, která na místo přijela za několik minut.

Nastoupí pan Novák do vězení?

Já si myslím, že určitě. Nevím, že by měl nějaký důvod k odkladu nástupu do vězení. Já jsem radil, aby podal dovolání. To ale jak víte, nemá odkladný účinek. On do vězení nastoupí, to jednoznačně.

Ministerstvo neví, jestli ta opatření zapůsobí, zvýšení pokut a bodových trestů počet dopravních nehod nesníží, říká dopravní expert Roman Budský. | Video: Filip Horký
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 8 hodinami

Jednání ČR a Polska o dolu Turów budou pokračovat ve středu. Sejdou se experti i ministři, řekl Brabec. Doufá, že setkání přinese významný posun

Zdroj: ČTK
před 10 hodinami

Babiš chce stanovit vrchní hranici emisních povolenek, oznámil po schůzce se Zemanem

Premiér Andrej Babiš (ANO) se vyslovil pro stanovení horní hranice ceny emisních povolenek. Po pondělní schůzce s prezidentem Milošem Zemanem na lánském zámku ministerský předseda novinářům řekl, že se bude snažit o to, aby o záležitosti jednala Evropská unie. Měla by podle Babiše využít příslušný článek směrnice o povolenkách.

Studie Evropské komise z loňského roku podle premiéra uváděla, že cena povolenek v roce 2025 by měla být 26 eur a v roce 2030 pak 30 eur a o pět let později 50 eur. "Skutečnost je taková, že dnes se emisní povolenky obchodují za 60 eur. Jsou předmětem spekulativního kapitálu," řekl Babiš. Jejich cena má podle něho přímý dopad na energetické a průmyslové firmy a na cenu elektřiny.

Babiš bude chtít, aby evropští lídři na neformálním summitu 5. a 6. října aktivovali článek povolenkové směrnice, který podle premiéra předpokládá, že cenový výkyv je nutné řešit. Soudí, že členské státy by měly stanovit cenový koridor. "To znamená, že by mělo být určené zastropování emisních povolenek," uvedl premiér.

Míní, že na summitu by se mělo diskutovat také o společném nákupu zemního plynu v souvislosti s naplněností zásobníků a jeho rostoucí cenou

Zdroj: ČTK
Další zprávy