Koncert pro Bělohlávka zakončily slzy. Orchestr vedl dirigent Jakub Hrůša, objal pozůstalé

ČTK ČTK
18. 6. 2017 20:30
Česká filharmonie se nedělním koncertem rozloučila se svým zesnulým šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem. V hledišti Rudolfina se objevilo mnoho osobností. Vedle ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) dorazili i houslista Pavel Šporcl, klavírista Ivo Kahánek nebo pěvkyně Magdalena Kožená. Orchestr vedl dirigent Jakub Hrůša, který během dojemných ovací odběhl do publika obejmout Bělohlávkovy pozůstalé.
Nedělní rozlučkový koncert s Jiřím Bělohlávkem v pražském Rudolfinu.
Nedělní rozlučkový koncert s Jiřím Bělohlávkem v pražském Rudolfinu. | Foto: ČTK

Praha - Ve zcela zaplněném pražském Rudolfinu zahrála Česká filharmonie (ČF) k uctění památky svého zesnulého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka vokálně-instrumentální dílo Stabat Mater od Antonína Dvořáka. 

Koncert zakončil dlouhotrvající potlesk a slzy na jevišti i v hledišti. Orchestr vedl dirigent Jakub Hrůša, který během dojemných ovací odběhl do publika obejmout pozůstalé po svém učiteli.

S ČF vystoupili členové Pražského filharmonického sboru. Sólových partů se zhostili Kateřina Kněžíková, Kateřina Jalovcová, Pavel Černoch a Jan Martiník.

Všichni účinkující vystoupili bez nároku na honorář. Světově proslulý dirigent zemřel po těžké nemoci 31. května.

V hledišti Rudolfina se objevilo mnoho osobností. Vedle ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) dorazil houslista Pavel Šporcl, klavírista Ivo Kahánek, pěvkyně Magdalena Kožená a další.

"Všichni máme pocit, že je (Bělohlávek) stále s námi. Příběh uplynulých pěti let České filharmonie se točí, ať chceme nebo nechceme, kolem Jiřího Bělohlávka a jeho vztahu s orchestrem i lidmi okolo něj," uvedl před koncertem generální ředitel filharmonie David Mareček.

Ministr kultury Daniel Herman a generální ředitel ČF David Mareček.
Ministr kultury Daniel Herman a generální ředitel ČF David Mareček. | Foto: ČTK

"Jiřího práce s Českou filharmonií skončila moc brzo. Naše plány šly až do roku 2022, stále by bylo kam společně jít a co objevovat," dodal.

Stabat Mater Antonína Dvořáka patřila k Bělohlávkovým oblíbeným skladbám.

"Dvořákovu Stabat Mater jsem si zamiloval už jako chlapec, když jsem jako člen Kühnova dětského sboru spoluúčinkoval na mnoha provedeních. Tehdy byla tradice, že o Velikonocích se Stabat Mater hrála ve Smetanově síni hned několikrát, a my jsme vždycky stáli v mušli nad orchestrem, odkud jsme zpívali sbor andělů ve čtvrté části. Od té doby to dílo ohromně miluji," řekl Bělohlávek v souvislosti s vydáním Stabat Mater u firmy Decca.

Deska, která vyšla 5. května, je poslední Bělohlávkovou nahrávkou s Českou filharmonií.

Jakub Hrůša je od podzimu 2016 šéfdirigentem Bamberských symfoniků, od sezony 2015/2016 stálým hostujícím dirigentem ČF a příští rok bude hlavním hostujícím dirigentem Londýnského filharmonického orchestru, pravidelně spolupracuje se známými orchestry i operními domy.

"Mně osobně odešel drahý osobní přítel. Nikdo mi již nebude moci nabídnout tu tak úžasně cennou, pozornou a navýsost kultivovanou zpětnou vazbu, kritické slovo, zasvěcené povzbuzení," uvedl mimo jiné Hrůša ve svém projevu soustrasti poté, co Bělohlávek zemřel.

Stabat Mater Antonína Dvořáka s podtitulem "Oratorium pro sóla, sbor a orchestr" je vokálně-instrumentální dílo na text starého církevního hymnu Stabat Mater.

Skladba měla premiéru 23. prosince 1880 v Praze.

Text Stabat Mater je báseň františkánského mnicha Jacoponea da Todi ze 13. století, která líčí utrpení matky Kristovy, stojící pod křížem, na němž umírá její syn.

To, co teď s Českou filharmonií prožíváme, ta duchovní spřízněnost, to je vrchol mé kariéry. | Video: dvtv
 

Právě se děje

Další zprávy