Komunistům stál pod okny gigantický Palachův pomník. Nyní bylo utajené dílo obnoveno

Komunistům stál pod okny gigantický Palachův pomník. Nyní bylo utajené dílo obnoveno
Odhalení pylonu, který autor Karel Prager zamýšlel jako pomník Janu Palachovi už v 70. letech minulého století.
Odhalení pylonu, který autor Karel Prager zamýšlel jako pomník Janu Palachovi už v 70. letech minulého století.
Pohled z vrcholu 29metrového pylonu v době, kdy byl restaurován. Vloni se opravovala i historická budova Národního muzea.
Odhalení pylonu, který autor Karel Prager zamýšlel jako pomník Janu Palachovi už v 70. letech minulého století.
Foto: Jakub Plíhal
Pavel Švec Pavel Švec
17. 11. 2020 12:40
Dlouhé roky Praze trvalo, než dokázala postavit pomník odpovídající významu oběti Jana Palacha. Před několika lety konečně magistrát jeden umístil na Palachově náměstí. To ještě nikdo netušil, že již od 70. let minulého století stojí v centru gigantická skulptura, kterou její autor věnoval právě upálenému studentovi. Vztyčena byla komunistům přímo pod nosem. A nyní se dočkala obnovy.

Rok 1974. V Československu vládne tuhá normalizace dirigovaná generálním tajemníkem ÚV KSČ Gustávem Husákem. Organizace jako Sokol či Junák jsou zakázané, z námětí zase mizí sochy prezidenta Masaryka. Policie brutálně zmasakruje tři stovky mladých lidí jen proto, že přišli v Rudolfově na undergroundový koncert. A v centru Prahy, před budovou Federálního shromáždění, symbolu komunistické moci, vztyčí kolosální pomník Jana Palacha. Utopie? Ne tak docela.

Někdejší sídlo parlamentu ČSSR (dnes Národní muzeum) stojí nad Václavským náměstím vedle historické budovy Národního muzea. A z chodníku před "Federálem", sto metrů od místa, kde se Jan Palach v lednu 1969 upálil, se vypíná monumentální ocelová plastika, vysoká jak desetipodlažní dům. Právě tento tmavý pylon autor díla, slovutný architekt Karel Prager, věnoval památce upáleného studenta.

Téměř půl století to však zůstalo veřejnosti utajeno. Pětačtyřicet let byl devětadvacet metrů vysoký "Palachův stožár" - u paty ve tvaru třícípé hvězdy - všem na očích, a přece o něm nikdo nevěděl. I proto, že komunistické úřady Pragerův záměr prokoukly, nedovolily dokončit jeho finální představu a posléze využily skulpturu jako nosič pro československý znak a úryvky z tehdejší socialistické Ústavy.

Pylon věnovaný Janu Palachovi sloužil jako nosič československého znaku a úryvků ze socialistické Ústavy
Pylon věnovaný Janu Palachovi sloužil jako nosič československého znaku a úryvků ze socialistické Ústavy | Foto: Pavel Švec

O tom, že dílo zamaskované nápisem "Veškerá moc v ČSSR patří pracujícímu lidu" odkazuje k oběti Jana Palacha, však není pochyb. Oficiálně autoři před půl stoletím pochopitelně hlavní ideu památníku před úřady zamlčeli, a tak se na ni pomalu zapomnělo. Důkazy se ovšem dochovaly v projektové dokumentaci na svou dobu svobodomyslného Pragerova ateliéru, který budovu Federálního shromáždění i jeho okolí navrhoval.

"Narazil jsem na to v podstatě náhodou. Dostal jsem z Národního muzea krabici dokumentů a přitom jsem narazil na zápisy pražského ateliéru GAMA Karla Pragera. A tam se výslovně hovoří o plné rehabilitaci Palachova pylonu, takto přímo to autor pojmenovává," sdělil vloni autorovi tohoto textu sochař Antonín Kašpar, který obrovskou skulpturu restauroval.

Navíc místo socialistických nápisů měla být původně na pylonu umístěna žulová plastika Miloslava Chlupáče nazvaná Plamen. A to už bylo pro úřady příliš okaté a pobuřující, než aby to dovolily. Na poslední chvíli proto vysekání sochy zatrhly. Nicméně stavbu pylonu již nezvrátily.

Žulová plastika Miloslava Chlupáče nazvaná Plamen
Žulová plastika Miloslava Chlupáče nazvaná Plamen | Foto: Pavel Švec

"Když se Palach upálil, tak z toho byli všichni šokovaní, lidi to semklo. Třeba i Prager cítil, že na to musí nějak zareagovat. Dát najevo svůj postoj otevřeněji i v prohlubující se normalizaci," popisoval Kašpar, proč i plastiku neopatřili nějakým krycím názvem.

Po Listopadu 1989 byly z pylonu odstraněny socialistické symboly a dílo ztratilo jakýkoliv ideový význam. A tak to bylo až do nálezu vzpomínané projektové dokumentace. V úterý 17. listopadu bylo dílo připomínající památku a čin Jana Palacha po měsících restaurování odhaleno v podobě, kterou mu vtiskl architekt Prager a sochař Chlupáč. Tehdy, před půl stoletím, alespoň na papíře. Jako vzdor zvrácenému komunistickému režimu. Autorem nynější plastiky připomínající plameny je právě sochař Antonín Kašpar.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 3 hodinami

Volejbalisté Itálie po 16 letech vyhráli mistrovství Evropy

V Katovicích italští volejbalisté udolali Slovince v pětisetové bitvě a celkově slaví sedmé zlato. Mladý italský celek na šampionátu neprohrál jediný zápas, suverénně prošel i ostravskou základní skupinou, v níž přehrál i českou reprezentaci (3:1) a také své dnešní soupeře. Tehdy 3:0, dnes 3:2. Dva týdny po ženské reprezentaci slaví Itálie zlatý volejbalový double.

Slovinci hráli již třetí finále za poslední čtyři Eura, ale opět se museli spokojit jen se stříbrem. Nad Italy vedli 1:0 a 2:1 na sety, ale rozhodující zkrácenou sadu ztratili 11:15. Jejich cesta za druhým místem přitom začala nečekanou porážkou v Ostravar Aréně s Čechy. Ti obsadili na turnaji osmou příčku.

Finálovou bitvu začali lépe Slovinci, dařil se jim servis i příjem, a byť Italové sedmibodovou ztrátu stáhli na minimum, víc už nedokázali. Karta se však záhy obrátila, mladý italský výběr se dostal do tempa a naboural sebevědomí soupeře. Koncovku třetí sady si vzal do své režie slovinský univerzál Tončen Štern, servisem ji rozhodl a přiblížil slovinský celek k vytouženému titulu. Dařilo se i jeho spoluhráčům blokařům, kteří často nacházeli mezery v italské obraně.

Kouč Ferdinando de Giorgi měl nicméně po další změně stran šťastnou ruku a střídáním univerzála Romana za Pinaliho zastavil nápor slovinských volejbalistů. Ti ještě začali rozhodující dějství tříbodovou šňůrou, ale druhá polovina tie-breaku patřila Italům pod vedením teprve devatenáctiletého smečaře Michieletta a nahrávače Giannelliho.

Bronzové medaile získali volejbalisté Polska. Úřadující dvojnásobní mistři světa si po semifinálové porážce se Slovinskem spravili chuť a před domácím publikem v Katovicích porazili šampiona z roku 2019 Srbsko 3:0.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

PSG zažilo proti Lyonu obrat. V nastavení rozhodl Icardi

Fotbalisté Paris St. Germain otočili utkání 6. kola francouzské ligy s Lyonem a po vítězství 2:1 zůstali v nejvyšší soutěži nadále stoprocentní. O třech bodech pro domácí rozhodl ve druhé minutě nastaveného času Mauro Icardi. Lionel Messi hrál od začátku duelu, ale v 76. minutě střídal.

Tým z hlavního města tak drží v čele soutěže pětibodový náskok před druhým Marseille, které porazilo 2:0 Rennes.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Poslední debatu kandidátů na kancléře SRN provázely spory o sociální témata

Spory o sociální témata, ochranu klimatu a také budoucí německou vládu provázely třetí televizní debatu kancléřských kandidátů konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, sociální demokracie SPD Olafa Scholze a Zelených Annaleny Baerbockové. Dnešní společné vystoupení trojice kandidátů bylo před nadcházejícími parlamentními volbami poslední. Vybírat nové složení Spolkového sněmu budou Němci za týden, tedy v neděli 26. září.

Další zprávy