Kolik jablek měla babka? Matematika míří k předškolákům

Markéta Šrajbrová Markéta Šrajbrová
9. 2. 2013 21:30
Ministerstvo chce pěstovat lásku k počtům, konkrétní plán ale nemá
Děti se ve školkách formou her učí orientovat v prostoru (ilustrační foto).
Děti se ve školkách formou her učí orientovat v prostoru (ilustrační foto). | Foto: Jan Langer

Praha - Ministr školství Petr Fiala spolu s premiérem Nečasem vytáhli do boje za matematiku populárnější. Předmět, který dokázal dostat do ulic studenty protestující, aby se z něj povinně maturovalo, považují za klíč ke kvalitnějšímu školství. Přičemž pěstovat lásku k aritmetice či geometrii chtějí už u dětí v předškolním věku.

Možností nemají mnoho: Docházka do školky není povinná. A školky si dnes samy sestavují plány, čemu se v hodinách věnovat.

Redakce Aktuálně.cz se pídila po konkrétních krocích, jak dostat matematiku ke čtyř či pětiletým dětem. Na ministerstvu školství však zatím mluví jen v obecných tezích.

"Naším cílem je pouze motivovat děti, které ještě nenavštěvují základní školu k zájmu o přírodovědné a technické obory - včetně matematiky," říká mluvčí úřadu Jana Holíková.

Připouští, že rozdat konkrétní pokyny úřad ani nemůže: "Jelikož předškolní vzdělávání není povinné, nemůže být ani definována matematická gramotnost pro předškolní vzdělávání."

Ministerstvo zvažuje programy pro učitele mateřských škol, motivovat je k dalšímu vzdělávání a třeba tomu, aby děti brali na zajímavé exkurze.

"Důležitý je také výběr z nabídky kroužků pro předškoláky - aby nebyly nabízeny jenom cizí jazyky a umělecké kroužky, ale třeba také různé vědecké - tak, aby se děti mohly určitým způsobem i samy zapojit do procesu, inspirovaly se a začaly se nakonec samy nenásilně o tyto obory zajímat," říká Holíková.

Inspekce nadšená nebyla

Ze zatím posledního šetření České školní inspekce ovšem vyplývá, že učitelé a učitelky ve školkách by nejvíc potřebovali právě konkrétní pokyny. Jednotný plán, jak postupovat.

Foto: Aktuálně.cz

Inspekce v roce 2011 zjišťovala, jak probíhá výchova malých dětí k matematické gramotnosti. Zjistila následující: "V rámci předškolního vzdělávání se o matematice vůbec nehovoří, přestože dovednosti předcházející počítání a vůbec matematickému myšlení jsou velice důležité. (...) Budoucí přístup dítěte k matematice se formuje už v mateřské škole. Některé mateřinky si ale dostatečně neuvědomují důležitost propojení předškolního vzdělávání s povinnou školní docházkou a dávají přednost jen herním aktivitám."

Ústřední školní inspektorka Olga Hofmannová soudí, že problematické jsou především poslední rámcové programy. Ty říkají, jaké učivo má v daném ročníku dítě zvládnout. Podle Hofmannové však dávají až příliš velkou volnost při sestavování osnov.

"Učitelky přistupují k tvorbě denních náplní podle toho, jaký mají samy vztah k matematice," míní Hofmannová. "Ministerstvo spoléhá na to, že školky najdou podstatu matematické gramotnosti v rámcovém programu samy. Ve více než třetině případů ji však nenajdou," vysvětluje.

Sama se v otázce matematického vzdělávání přimlouvá za plynulejší přechod mezi úrovní mateřských a základních škol. Podle ní je nutné, aby ministerstvo změnilo současný stav, kdy si školy učební plán určují samy. Musí být jasněji definováno, co mají děti umět. Ministerstvo musí  pedagogům poskytnout konkrétnější návody.

Jak dlouho se to dá vydržet?

V mateřských školách, které redakce Aktuálně.cz oslovila, soudí, že se matematice věnují dost.

Například učitelky v MŠ Křivosoudově na Benešovsku vedou děti k orientaci v prostoru, třídění a porovnávání předmětů a také je seznamují s čísly. Žáčci se tak učí, co to znamená postavit se k oknu, na značku, roztřídit kuličky podle barev nebo najít cestu v bludišti.

Také by měly umět počítat do šesti a číselnou řadu odříkat do deseti. Pomáhají jim v tom klasické písničky jako Jedna dvě, Honza jde nebo Měla babka, čtyři jabka, kterou školka označuje za "hluboce matematickou", protože řeší aritmetický průměr.

Při rozeznávání tvarů zpočátku nevadí, že dítě říká trojúhelníku stříška a čtverci kostička. "Tolerujeme to, ale postupně se snažíme nabízet pojmy správné a v přesném významu," uvádí školka.

MŠ Letců v pražských Kbelích využívá pro rozvíjení matematického myšlení zejména pracovní sešity, které děti ve věku 5 až 6 let zaměstnávají logickými úlohami. Spoléhá se také na klasiku, jakým je pexeso nebo 'Člověče, nezlob se'.

"Takovému programu se věnujeme alespoň dvakrát týdně, maximálně 15 až 20 minut, déle to takhle malé děti nevydrží," podotýká ředitelka školky Kamila Kyralová.

 

Právě se děje

Další zprávy