Kofola nemusí platit pokutu za reklamu s chlapcem na skateboardu, rozhodl Nejvyšší správní soud

ČTK ČTK
30. 5. 2017 19:12
Stížnost Rady pro rozhlasové a televizní vysílání na reklamu společnosti Kofola, v níž chlapec sjíždí kopec na speciálně upraveném skateboardu, zamítl Nejvyšší správní soud. Rada tvrdila, že spot vybízí děti k neuváženému a nezodpovědnému chování a požadovala, aby firma zaplatila pokutu 100 tisíc korun. Soud však konstatoval, že chlapec v reklamě má na sobě bezpečnostní prvky jako je helma a chrániče a jízda na skateboardu je podle něj běžnou aktivitou mladistvých, nevidí tedy důvod k tomu, aby firma platila za spot pokutu.
Reklama na Jupík, v níž chlapec sjíždí kopec na skapteboardu.
Reklama na Jupík, v níž chlapec sjíždí kopec na skapteboardu. | Foto: Jupík

Brno - Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl stížnost Rady pro rozhlasové a televizní vysílání ve sporu o pokutu pro společnost Kofola ČeskoSlovensko za televizní reklamu s chlapcem sjíždějícím kopec na skateboardu. Sankci 100 000 korun zrušil už dříve Městský soud v Praze, nyní jeho verdikt potvrdil NSS, když zamítl stížnost radních. Soud o výsledku informoval na svém webu.

Chlapec v reklamě zadané v roce 2014 sjížděl ve volné krajině kopec na speciálně upraveném skateboardu. "Tak teď jsi mi dal na frak. Jupík Crazy Aqua - nekroť svý nápady," říkala k tomu animovaná postava tučňáka. Podle radních spot vybízel k napodobování a k neuvážlivému a nezodpovědnému chování.

Podle městského soudu ovšem reklama nijak nepodporuje chování, které by ohrožovalo zdraví, psychický či morální vývoj dětí. Stejný názor zaujal i NSS, podle kterého v reklamě nejsou žádné scény, které by ukazovaly dítě v nebezpečné situaci. Jede po zelené louce, nikde nejsou žádné překážky.

"Chlapec má na sobě bezpečnostní prvky, a to chrániče a helmu; jeho jízda nepůsobí riskantně, jedná se o běžný způsob jízdy a v závěru bezpečně zastaví," stojí mimo jiné v rozhodnutí NSS. Ani slova animované postavy prý nelze vnímat jako pobízení či návod k rizikovému počínání.

"Uvedený reklamní spot tedy děti nenabádá k nebezpečnému chování, které by je mohlo ohrozit, nýbrž má za cíl aktivitu, pohyb a pobyt v přírodě," uvedla soudkyně Pavlína Vrkočová.

Podle NSS je obecně známé, že jízda na skateboardu je běžnou aktivitou mladistvých, kterou nelze při respektování základních bezpečnostních zásad považovat za nepřiměřeně rizikovou či ohrožující zdraví.

(Ne)pokutovaná reklama na Jupík - dítě na skateboardu | Video: Jupík
 

Právě se děje

Další zprávy