Miliony za letní kina i zmrzlinu. Za co utrácely strany v předvolebních kampaních

Tomáš Klézl Tomáš Klézl
11. 1. 2022 16:19
České politické strany v kampaních před loňskými volbami utrácely desítky milionů korun. Vysoké částky dávaly na billboardy a analýzy, ale i méně obvyklé položky - voliče se pokoušely zaujmout jarmarky, knihami či kapesními lupami a píšťalkami. Vyplývá to ze zpráv o financování kampaní, které musely strany odevzdat do pondělní půlnoci. Největší zajímavosti z nich najdete v přehledu Aktuálně.cz.
Autogramiáda knihy Sdílejte, než to zakážou! premiéra Andreje Babiše v Průhonicích, 7. srpna 2021
Autogramiáda knihy Sdílejte, než to zakážou! premiéra Andreje Babiše v Průhonicích, 7. srpna 2021 | Foto: ČTK

ANO: výdajům kraluje kniha a dopis

Hlavním propagačním tahákem druhého hnutí ANO v posledních sněmovních volbách byla kniha předsedy Andreje Babiše Sdílejte, než to zakážou!. To se podepsalo i na výdajích hnutí. Na výrobu a distribuci knihy šlo bezmála pět milionů, dalších 350 tisíc zaplatilo ANO za focení pro její účely, statisíce navíc stála její propagace. Na téměř 200 tisíc vyšla výroba audioknihy. 

Nákladnou položkou na účtu hnutí byl rovněž dopis, v němž předseda ANO vypočítává úspěchy své vlády a který vloni v létě chodil lidem do poštovních schránek. Jde o 4,93 milionu korun. Další sedmimístné částky vydalo hnutí na online propagaci a marketing, přes půl milionu putovalo na reklamu v Mladé frontě Dnes, listu patřícím do svěřenských fondů Andreje Babiše.

Kampaň hnutí ANO je z minulosti spojena s koblihami, které kandidáti v čele s Andrejem Babišem rozdávali kolemjdoucím. Právě na toto sladké pečivo dala bývalá vládní strana během kampaně k sněmovním volbám 2017 asi čtvrt milionu korun. Letos na podzim ale ANO na koblihy sázelo jen minimálně, zaplatilo za ně jen pár tisíc. Hnutí se vloni snažilo voliče nalákat na zmrzlinu. Přes sto tisíc stály jen suroviny k její výrobě, dalších padesát tisíc dalo ANO na polep zmrzlinového vozu.

Více než sto tisíc odteklo na "plavbu lodí", téměř 30 tisíc pak stály ubrusy s logem hnutí. Také ANO se do zákonem předepsané hranice pro předvolební kampaň vešlo jen těsně. Celkem jej stála 87,6 milionu.

 

Právě se děje

Další zprávy