Kdo může za registr? "Duel" náměstků z vnitra a dopravy

Domácí Domácí
26. 7. 2012 15:00
V online rozhovorech odpovídali náměstek ministra dopravy a náměstek ministra vnitra
Registr měl problémy 17 dní.
Registr měl problémy 17 dní. | Foto: Jan Langer

Praha - Registr vozidel se už 17 dní potýká s provozními problémy, kvůli kterým se začíná kývat židle pod ministrem dopravy Pavlem Dobešem.

Premiér Petr Nečas mu dal jasné ultimátum, pokud registr v pátek nebude zcela funkční, očekává ministrovu demisi. A jak se zdá, tak den před vypršením termínu registr poprvé začal správně pracovat.

Na otázky čtenářů Aktuálně.cz ohledně problematického registru ve dvou online rozhovorech ve čtvrtek odpovídali náměstek ministra vnitra a bývalý ministr dopravy Radek Šmerda a náměstek současného ministra dopravy Ivo Toman.

Hlavní odpovědnost za potíže kolem nového registru podle Šmerdy nese ministerstvo dopravy. Toman odpovědnost neodmítá, ale nesouhlasí, že by vzniklou situaci mělo na svědomí pouze ministerstvo dopravy. Hlavní otázkou je, zda byl systém dostatečně testován.

Foto: Jan Langer

Odpovědi náměstka ministra vnitra Radka Šmerdy na vaše otázky

"My jsme ministerstvu dopravy nabízeli více času, kdy by mohli ještě využívat technické zázemí ministerstva vnitra," uvedl Šmerda spolu s tím, že stát jednoduše nemůže do ostrého provozu nasazovat jakýkoliv nevyzkoušený systém. Prstem coby na možného viníka pak pomyslně ukázal zejména na bývalého náměstka ministra dopravy Daniela Barteka.

Foto: Ministerstvo dopravy

Odpovědi náměstka ministra dopravy Ivo Tomana

"Hlavní podíl na vzniklé situaci nese podle mého názoru bývalý náměstek ministra dopravy Daniel Bartek, jeho podřízený ředitel odboru IT Šebek a odpovědnost současných úředníků na MD je, že nenašli manažerskou odvahu zvolit alternativní řešení a vyhodnotit si rizika, která se dneska stala realitou," sdělil Šmerda.

Náměstek Kubiceho také uvedl, že žádnou osobní odpovědnost necítí, protože zakázka byla uzavřena až letos v lednu, kdy už na ministerstvu dopravy delší dobu nepůsobil.

Ministerstvo dopravy se odpovědnosti nezříká

Náměstek ministra dopravy Pavla Dobeše Ivo Toman v obdobném rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz zřetelně deklaroval, že ministerstvo dopravy se odpovědnosti nezříká, nicméně nebude nést odpovědnost i za věci, které podle nich nezpůsobilo.

"Přechodu na nový registr bychom se nevyhnuli z několika důvodů, které jsou obecně známé - jedná se zejména o přechod na systém EUCARIS a další," zaznělo v rozhovoru. Za kolapsem, ke kterému došlo hned 9. července, podle něj stály technické problémy, které neodhalily ani provedené testy. Systém už podle něj funguje, odstraněny údajně byly také potíže z počátku tohoto týdne.

Prohlédněte si, jak to nyní vypadá na úřadech

Ve čtvrtek se zatím zdá, že registr konečně funguje bez větších komplikací a ke kolapsu se už nechystá. Zaznívají názory, že předešlým více než dvoutýdenním komplikacím by se dalo vyhnout, kdyby se systém před ostrým spuštěním lépe otestoval.

Testy proběhly, říká Toman

Podle Šmerdy ministerstvo vnitra opakovaně nabádalo ministerstvo dopravy, aby si ponechalo větší prostor na testování systému. Toman ale oponuje tím, že potřebné testy proběhly.

"Problém spočívá v neprovedení odpovídajících testů před ostrým startem, které by jistě odhalily příčiny současného stavu, jež spočívají v nedostatečném nastavení kapacity tohoto systému, proškolení uživatelů a nastavení související infrastruktury. Ministerstvo dopravy začalo vyvíjet tento systém pozdě a na můj vkus příliš izolovaně bez jednoznačné vazby na zbytek veřejné správy - policejní systémy, IT na obcích, základní registry apod.," řekl Šmerda.

Podle Tomana však byly v souvislosti s registrem standardní testy, včetně těch zátěžových, uskutečněny. V České televizi nicméně už dříve uvedl, že nový systém ve zkušebním provozu nebylo možné plně vyzkoušet, jak upozornil jeden ze čtenářů Aktuálně.cz spolu s návrhem, že databázi mohla nejprve vyzkoušet jen část úřadů.

Toman v této souvislosti potvrdil, že ministerstvo skutečně zvažovalo hned několik možností. "Stávající možnost byla vyhodnocena jako nejlepší možné řešení. Na většině míst by musely být v omezeném prostoru umístěny dva počítače, úředníci by údaje museli psát duplicitně, a tím by docházelo k delšímu odbavení žadatelů," vysvětlil.

Nový registr vozidel dodala firma ATS Telcom Praha. Ministerstvo dopravy ji zvolilo bez výběrového řízení. Podle Ivo Tomana byl vývoj aplikace podřazen pod původní smlouvu (tzv. PRITS) z roku 2010. Zavedení registru vyšlo na 37 milionů korun, dalších 32 milionů by mělo ministerstvo zaplatit za jeho provoz. V posledních dnech se mluví o možných pokutách, podle smluv může ministerstvo požadovat až 2 miliony korun za každý den, kdy registr nefunguje správně.

 

Právě se děje

Další zprávy