Kauza ProMoPro: Žalobce chce pro úředníky čtyřletý trest

Domácí ČTK Domácí, ČTK
Aktualizováno 22. 6. 2015 16:25
Pro jednatele ProMoPro a subdodavatelské firmy navrhl žalobce osm až devět let. Rozsudek padne ve středu.
Bývalý jednatel ProMoPro Jaroslav Veselý.
Bývalý jednatel ProMoPro Jaroslav Veselý. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Žalobce navrhl třem úředníkům obviněným v kauze ProMoPro 4 až 4,5 roku vězení a zákaz činnosti v úřadech, které rozhodují o majetku státu.

Přísnější tresty požaduje pro bývalého jednatele ProMoPro Jaroslava Veselého a Vlastimila Maxu z hlavní subdodavatelské firmy. Za to, že údajně vystavovali Úřadu vlády podvržené faktury a prali špinavé peníze, je chce poslat za mříže na osm až devět let.

Všichni obžalovaní shodně vinu odmítají. Rozsudek v kauze soud vyhlásí ve středu.

Kdo skončil za kauzu ProMoPro u soudu?

Justice, spravedlnost, právo, soud, váhy, ilustrační foto

Bývalí pracovníci Úřadu vlády:
Jana Hendrichová
Radomír Karlík
David Mlíčko
Bývalý majitel firmy ProMoPro:
Jaroslav Veselý
Bývalý majitel subdodavatelské firmy NWDC:
Vlastimil Maxa
Zástupci dalších firem:
Libor Veverka
Václav Čada
Radek Müller
Marcel Příkop
Pavel Girstl
Ivan Komárek
Roman Pekarovič

ProMoPro získalo v roce 2008 od Úřadu vlády bez výběrového řízení zakázku na zajištění audiovizuální techniky na konferencích v době českého předsednictví EU. Obžaloba tvrdí, že někdejší šéfka sekce pro předsednictví ČR Jana Hendrichová společně s tehdejším ředitelem odboru logistiky Radomírem Karlíkem a bývalým ředitelem odboru rozpočtu a veřejných zakázek Davidem Mlíčkem tuto firmu účelově a nedůvodně upřednostnili na úkor jiných potenciálních zájemců o veřejnou zakázku. Trojice navíc údajně nezajistila dostatečné kontrolní mechanismy k odhalení podvržených faktur. Stát, jako poškozený, vyčíslil škodu na 938 milionů korun.

Úředníci se neobohatili

Státní zástupce Tomáš Černý v závěrečné řeči připustil, že Hendrichová, Karlík i Mlíčko vždy vedli řádný život. "Podle mě je třeba zohlednit skutečnost, že nebylo zjištěno, že by se předmětnou trestnou činností nějak obohatili," uvedl. Uznal také, že zajištění českého předsednictví bylo velmi hektické. Na druhou stranu je prý přitěžující okolností výše způsobené škody a také to, že trestná činnost měla pokračující charakter.

Tresty pro bývalé vysoce postavené úředníky navrhl Černý u spodní hranice zákonné sazby, která činí tři až deset let odnětí svobody. Účast na trestné činnosti zhodnotil jako vyšší u Karlíka, pro kterého chce 4,5 roku vězení. Hendrichovou a Mlíčka by poslal za mříže na čtyři roky.

Jednatelům Veselému a Maxovi přitěžuje podle žalobce to, že se dopustili jednak podvodu, jednak legalizace výnosů z trestné činnosti. Stěžejní je prý vysoká škoda a také to, že jejich společnosti na trestné činnosti přímo profitovaly. Vedle odnětí svobody požaduje pro oba muže zákaz činnosti ve statutárních orgánech společností a také zákaz podnikání v oblasti poskytování služeb audiovizuální techniky. Zvažoval u nich prý i trest propadnutí majetku, od něj ale ustoupil s tím, že přednost má náhrada škody a propadnutí majetku by už nemělo žádný efekt. Dalších pět obviněných jednatelů zúčastněných firem by podle Černého mělo strávit ve vězení zhruba šest let.

Obžalovaní vinu odmítají

Obžalovaní ve svých závěrečných vyjádřeních vinu popřeli, podle nich se tvrzení obžaloby nepodařilo prokázat. "Důvod obžaloby proti mně mi dodnes není jasný. Obvinění a obžalobu jsem po celou dobu nesla a nesu špatně. Pociťuji ztrátu prestiže a možnosti uplatnění, zasažen byl pochopitelně i můj soukromý život," řekla Hendrichová.

"Svou funkci jsem vykonával s nadšením, že mohu pomoci státu a vládě při zvládnutí tak náročného úkolu. Cítím se velmi dotčený, že stát mé vynaložené úsilí a oddanost věci odměňuje tímto procesem," prohlásil Karlík. "Práci jsem věnoval většinu osobního života. Je otázkou, jestli takto jedná člověk, který je nedbalý nebo dokonce páchá úmyslnou trestnou činnost," přidal se Mlíčko.

Dotčený se cítí i exjednatel ProMoPro Veselý. "Mohu z hrdostí konstatovat, že to byla z mé strany nejlépe odvedená práce. Průběh předsednictví kladně hodnotili odborníci po celé Evropě," zdůraznil. Zpochybnil také znalecký posudek k vyčíslení škody, který předložil státní zástupce. "Ti znalci ani netuší, co ta práce obnáší, ale vědí, kolik to bude stát," poznamenal. 

Dvanáct obžalovaných

Společnost ProMoPro zajišťovala během českého předsednictví Evropské unii v roce 2009 dodávky audiovizuální techniky na konference v Praze a regionech. Zakázku na pronájem a obsluhu techniky, která podle médií původně neměla překročit 85 milionů korun, získala bez výběrového řízení. Podle finančního úřadu porušil Úřad vlády zakázkou rozpočtovou kázeň.

Podle policie byla rámcová smlouva nastavena tak, že si ProMoPro mohlo za poskytování služeb jednostranně a neomezeně diktovat ceny. Kauzu počátkem loňského listopadu začal projednávat pražský městský soud. Dvanáct obžalovaných čelí obvinění z celkem pěti trestných činů včetně podvodu, zneužití pravomoci a praní špinavých peněz.

Stát je v případu poškozený

Vedle tehdejšího jednatele ProMoPra a osmi zástupců dalších firem jsou obžalováni tři někdejší vedoucí pracovníci z Úřadu vlády.

Stát se k případu připojil jako poškozený, škodu vyčíslil celkově na 938 milionů korun. Tehdejší vicepremiér Alexandr Vondra (ODS), jehož vládní sekce o zakázce rozhodla, mezi obviněnými není.

"Současná vláda zdědila problém až ve fázi konečného rozhodnutí o postihu, aniž by měla možnost porušení zákona ovlivnit či napravit. Po podaných žádostech ze strany Úřadu vlády ČR o odvolání a o prominutí je výše odvodu a penále určena na 848,267 milionu korun," uvedl již dříve mluvčí kabinetu Martin Ayrer.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) uvedl, že hned po svém nástupu do funkce pověřil Úřad vlády, aby učinil všechny kroky a prověřil všechny možnosti, jak zmírnit škodu v této věci. "Bohužel jsme nyní ve fázi, kdy vládě nezbývá nic jiného než za chybu našich předchůdců zaplatit," dodal premiér. Již loni řekl, že jde vlastně o přesun státních peněz k jiné státní složce. "Je to vlastně přelívání peněz z jedné rozpočtové kapsy do druhé rozpočtové kapsy," uvedl v listopadu.

Mluvčí vlády na konci dubna dodal, že celý letošní rozpočet Úřadu vlády činí téměř 889 milionů korun. Odvod vyměřený finančním úřadem tak podle něj tvoří zhruba 95 procent plánovaných výdajů úřadu na rok 2015.

 

Právě se děje

před 11 minutami

Mugabeho zabila rakovina, lékaři krátce před jeho smrtí zastavili chemoterapii

Příčinou úmrtí bývalého prezidenta Zimbabwe Roberta Mugabeho, který zemřel 6. září ve věku 95 let, byla rakovina. Lékaři v Singapuru, kde se dlouhodobě léčil, krátce před jeho smrtí zastavili chemoterapii. Důvodem byl Mugabeho vysoký věk, rozšíření nádorů a nízká účinnost léčby. O přesné příčině smrti zimbabwského exprezidenta poprvé promluvil současný prezident této jihoafrické země Emmerson Mnangagwa, informoval server BBC.

Zdroj: ČTK
před 40 minutami

Velšští ragbisté zahájili MS pohodlnou výhrou nad Gruzií

Velšští ragbisté vstoupili do mistrovství světa v Japonsku pohodlnou výhrou nad Gruzií 43:14. Vítězové Turnaje šesti národů vedli po první půli díky čtyřem položeným pětkám 29:0 a po změně stran si náskok bezpečně pohlídali. Velšský kapitán Alun Wyn Jones vyrovnal 129. startem národní rekord.

Spolufavorité skupiny D Velšané vlétli do utkání ve velkém stylu a už po dvou minutách otevřeli skóre. Gruzínci, kterým chybí zraněný kapitán Merab Šarikadze, postupně vyrovnali hru, ale bodů se dočkali až ve druhém poločase.

V neděli čeká Wales ostrý test v podobě obhájců stříbra Australanů, kteří si na úvod poradili s Fidži. Gruzie narazí na Uruguay.

před 58 minutami

Končí další časopis Jaromíra Soukupa, poslední Instinkt vyjde v říjnu

Měsíčník Instinkt, který vychází pod vydavatelstvím Empresa Media vlastněným Jaromírem Soukupem, končí. Poslední číslo vyjde v říjnu, informoval server Médiář. Vydavatelství tak hlásí konec už čtvrtého časopisu za poslední rok. Závěrem loňského roku přestaly vycházet magazíny pro mladé Popcorn a Top dívky, letos v létě pak z trhu zmizel i měsíčník Faktor Soukup. Instinkt vznikl v roce 2002 jako týdeník, do vlastnictví Empresy se dostal o devět let později. Letos v květnu se z časopisu stal měsíčník.

Zdroj: Domácí
Další zprávy