Jihočeští vědci objasnili, jak rostliny mění světlo na teplo

ČTK ČTK
3. 3. 2015 0:11
Jedná se o průlom v pochopení fyzikální podstaty přeměny světelného záření na tepelné.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Domácí

České Budějovice - Vědci z českobudějovické akademie věd a Jihočeské univerzity objasnili proces, při němž rostliny transformují přebytečné světlo na teplo.

Jako první na světě tak popsali a definovali mechanismus, který při přebytku světla zajišťuje, aby měla rostlina k dispozici právě tolik světla, kolik potřebuje k fotosyntéze, tedy přeměně světelného záření na formy energie využitelné rostlinou buňkou.

O objevu informoval Roman Sobotka z centra Algatech z českobudějovické akademie věd. Podle něj se jedná se o průlom v pochopení fyzikální podstaty přeměny světelného záření na tepelné. Kromě Sobotkova týmu se na výzkumu podílel kolektiv Tomáše Polívky z Jihočeské univerzity.

"Rostliny jsou přizpůsobeny na nižší světelné záření, ale absorbují jej vždy, aniž by chtěly," uvedl Sobotka. Podle něj tak nejvyšší nápory nastávají především v letních měsících. Ve dnech, kdy je slunečné počasí, tak na rostliny působí světelné záření v mnohonásobně vyšší míře, než samy potřebují. "A v tu chvíli přebytek světla přeměňují na teplo," řekl Sobotka.

Přirovnal to k odpouštění páry pomocí tlakového ventilu. "Bez něj by nádoba v případě přebytku také praskla. A rostliny podobným způsobem fungují, intenzivnější světelné záření vrací zpět v podobě tepla. Chrání se tím před poškozením," uvedl Sobotka.

Kolektiv jihočeských vědců jako první popsal fyzikální mechanismus tohoto procesu. V praktické sféře zatím nemá tento objev reálné uplatnění. "Ale třeba z hlediska umělé fotosyntézy, což je ale otázka v horizontu desetiletí, budou takové poznatky velmi důležité," řekl Sobotka.

Význam objevu jihočeských vědců dokládá fakt, že o něm v těchto dnech vychází článek v prestižním vědeckém časopise Nature Chemical Biology.

Zpomalování růstu cen se v březnu zastavilo, inflace stoupla na 2,3 procenta

Meziroční inflace v březnu stoupla z únorových 2,1 procenta na 2,3 procenta. Zpomalování meziročního růstu spotřebitelských cen v Česku se po sedmi měsících zastavilo. Vyplývá to z údajů, které v úterý zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Inflace předtím vytrvale klesala od loňského července, kdy dosáhla 3,4 procenta. Analytici odhadovali, že březnová meziroční inflace bude činit až 2,4 procenta. Meziměsíčně ceny vzrostly v březnu o 0,2 procenta.

Největší podíl na březnovém meziročním zvýšení inflace měl podle statistiků růst cen pohonných hmot. "Průměrná cena benzinu Natural 95 byla 30,47 koruny za litr a jednalo se o nejvyšší hodnotu od loňského února. Průměrná cena motorové nafty pak byla 29,14 koruny za litr a šlo o nejvyšší cenu od loňského března," sdělila vedoucí oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ Pavla Šedivá.

Sto dnů před startem OH v Tokiu mají Češi jistých jen 44 míst

Sto dnů před zahájením odložených olympijských her v Tokiu má česká výprava zajištěných 44 účastnických míst, z toho 12 na jméno. Sportovní ředitel Českého olympijského výboru Martin Doktor věří, že do konce kvalifikačních bojů by se toto číslo mohlo přehoupnout přes stovku. Na předchozích letních hrách v Riu de Janeiro v roce 2016 startovalo 104 českých sportovců, nejméně od OH 1956 v Melbourne.

"Přáli bychom si, aby ve výpravě bylo víc než sto sportovců. Hodně bude záležet na tom, zda uspějí basketbalisté," řekl Doktor. Satoranského a spol. čeká necelý měsíc před startem her náročná kvalifikace v Kanadě, ostatní kolektivní sporty už šanci na postup ztratily.

Slovák odsouzený v Česku za propagaci teroristického hnutí podal stížnost

Slovák Dominik Kobulnický, jenž si má odpykat pět let za propagaci teroristického hnutí, podal ústavní stížnost. Jde o poslední šanci, jak zvrátit rozsudek, který loni v listopadu potvrdil Nejvyšší soud. Podání stížnosti je patrné z justičních databází. Podle mluvčí Ústavního soudu Miroslavy Číhalíkové Sedláčkové o podnětu zatím není rozhodnuto.

Muž ve svém pražském bytě skladoval chemikálie, ze kterých by bylo možné vyrobit výbušninu. Na Facebooku pak sdílel fotografie a příspěvky radikálních islamistů. Městský soud v Praze mu uložil šest a půl roku vězení. Uznal jej vinným z obecného ohrožení a z propagace hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka - konkrétně takzvaného Islámského státu a Kavkazského emirátu.