Jezděme rychleji, navrhují senátoři

Pavel Baroch
1. 8. 2006 17:00
Praha - Skupina senátorů chce, aby se na silnicích mohlo jezdit rychleji. V obci by nehrozila pokuta ani trestné body za šedesátku. Uvnitř: ANKETA
Policejní radar měří rychlost v Dlouhopolsku.
Policejní radar měří rychlost v Dlouhopolsku. | Foto: Ondřej Besperát

Bezmála polovina ze 433 lidí, kteří v prvním pololetí letošního roku přišli na českých silnicích o život, zemřela kvůli tomu, že jel automobil příliš rychle.

Senátoři Jaroslav Mitlener, Jaroslav Kubera (oba ODS) a Josef Novotný (SNK) přesto chtějí, aby řidiči mohli jezdit v o deset kilometrů rychleji, než je povolená rychlost - a policie a úřady by je za to nemohly potrestat.

Foto: Ondřej Besperát

Senátoři vycházejí z textu petice, kterou v reakci na přísnější postihy za dopravní přestupky připravilo hnutí ChceteZmenu.Cz. Vznikající sdružení požaduje také to, aby za překročení povolené rychlosti o deset kilometrů v hodině v obci a patnáct kilometrů mimo obec nehrozila řidiči pokuta ani trestné body.

Od července se za překročení rychlosti do dvaceti kilometrů v obci a do třiceti mimo obec dává policie na místě pokutu tisíc korun, řidič zároveň dostane dva trestné body.

Vyšší rychlost ohrožuje chodce

Pokud by řidiči směli jezdit rychleji, vedlo by to s největší pravděpodobností k tomu, že by na silnicích přibylo zraněných i mrtvých.

Nižší rychlost chrání především chodce. Dráha pro zastavení auta je při šedesátce o devět metrů delší než při padesátce.

Podle studie britského ministerstva dopravy při srážce v rychlosti 30 kilometrů v hodině přežije 85 procent chodců, při padesátce polovina a při šedesátikilometrové rychlosti patnáct procent chodců.

"Rozdíl mezi padesátkou a šedesátkou je tedy zásadní - při nižší rychlosti přežije srážku třikrát více lidí," upozorňuje mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

Dráha pro zastavení vozidla je tvořena dvěma faktory: reakční dráhou a vlastní brzdnou dráhou. Reakční dráha je dráha, kterou řidič ujede od okamžiku, kdy rozpozná kritickou situaci, zpracuje ji a začne brzdit. To trvá asi jednu vteřinu. V tomto čase se však vozidlo dále pohybuje s nezměněnou rychlostí. Při 50 km/h je reakční dráha 14 m dlouhá. Teprve potom jsou zapojeny brzdy. Brzdná dráha závisí na dané rychlosti, ale i četných vnějších podmínkách.

V roce 1997, když se v Česku ještě jezdilo v obcích po většinu roku šedesátkou, zahynulo 347 chodců. O rok později 276 chodců. A když se naopak v roce 1997 zvýšila povolená rychlost na dálnicích, narostl za rok i počet obětí nehod na dálnicích o pětačtyřicet.

Nepřiměřená rychlost je nejčastější příčinou smrtelných havárií - každoročně při nich zahyne takřka polovina všech obětí dopravních nehod.

Mluvčí Žižková upozorňuje, že mnozí řidiči nedodržují ani padesátku, a pokud by beztrestně mohli jezdit rychleji, nedodržovali by ani šedesátku.

Jaroslav Kubera, senátor ODS
Jaroslav Kubera, senátor ODS | Foto: Aktuálně.cz

Senátor: 110 je někdy bezpečnější

Senátor Kubera obhajuje svůj návrh i tím, že je mnohdy obtížné stanovit, jaká rychlost je skutečně bezpečná.

"Někdy je třeba předjet stodesítkou a je to bezpečnější," tvrdí Kubera. Naopak desetikilometrová rychlost může být nepřiměřená například na zmrzlé silnici z kopce.

Podle Kubery většina řidičů před přechodem stejně přibrzdí, aby neohrozili chodce. "Stačí zdravý rozum," tvrdí senátor.

Kubera se pozastavil nad tím, že se strážníci z velkých měst dohodli na desetiprocentní toleranci rychlosti.

Městští strážníci s diktafony
Městští strážníci s diktafony | Foto: Ludvík Hradilek
  • STRÁŽNÍCI BUDOU POKUTOVAT OD 56 KM/H
    Strážníci z velkých měst se sjednotili na větší toleranci k řidičům: k pokutám sáhnou, až když výrazně překročí povolenou "padesátku".

"Hranici tolerance nejvyšší povolené rychlosti určuje zákon a nikoli dohoda městských policií, které mají mimochodem důležitější povinnosti než měřit rychlost," řekl Kubera, který je zároveň primátorem Teplic, kde zakázal tamním strážníkům měřit rychlost.

Senátor Novotný dodal, že podle navrhovaných změn by byli řidiči za rychlost mezi padesátkou a šedesátkou potrestáni jen v případě, pokud by někoho přejeli nebo zavinili nehodu.

"Pokud by řidič někoho srazil v rychlosti 59 kilometrů v hodině nebo by zavinil nehodu, měl by na to zákon pamatovat," řekl bez bližších podrobností Novotný.

Téměř po celé délce Střešovické ulice platí čtyřicítka. Magistrát Prahy vyzývá radnici Prahy 6, aby zvážil její opodstatněnost.
Téměř po celé délce Střešovické ulice platí čtyřicítka. Magistrát Prahy vyzývá radnici Prahy 6, aby zvážil její opodstatněnost. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Výplod chorého mozku"

Návrh zvýšit povolenou rychlost se v parlamentu objevuje vcelku pravidelně. Naposledy to navrhoval před dvěma lety poslanec Miloš Melčák při projednávání návrhu nového zákona o silničním provozu. Se svým plánem však neuspěl.

Tolerance vyšší rychlosti je podle senátorů jen jedním z bodů, jak změnit nový zákon, který platí teprve měsíc.

"Zákon špatný není, ale obsahuje špatné body," tvrdí senátor Jaroslav Mitlener. Se svými dvěma kolegy například kritizuje to, že se za některé přestupky - například za zavinění vážné nehody - dává pokuta až padesát tisíc korun, přičemž průměrný plat je zhruba devatenáct tisíc korun.

"Je to výplod chorého mozku," řekl senátor Kubera.

Senátoři kritizují i to, že stačí ujet s autem bez rozsvícených světel pár metrů a řidič už dostane jeden trestný bod.

Skupina senátorů chce začátkem září zorganizovat odborný seminář, z něhož by vyplynuly konkrétní návrhy, jak nový zákon změnit.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Věřím, že během prvního zářijového týdne už budeme mít k dispozici tolik zkušeností a poznatků s novými pravidly, abychom dokázali odstranit nejhorší chyby zákona," řekl Robert Vašíček, zakladatel občanského sdružení ChceteZmenu.Cz.

Pod petici tohoto sdružení, které požaduje změny zákona, se na internetových stránkách podepsalo už třináct tisíc lidí. Na tři tisíce podpisů sesbíralo občanské sdružení na petičních arších.

Dráha zastavení vozidla
Dráha zastavení vozidla | Foto: BESIP

V zákonu by se mělo jenom škrtat

Když se připravoval zákon o silničním provozu, sešlo se k němu ve sněmovně na osm set pozměňovacích návrhů.

Senátor Kubera chce vršení nových návrhů při případném projednávání novely zabránit tím, že by se politické strany dohodly, že v zákoně budou pouze škrtat, a nikoli do něj přidávat nové paragrafy.

Předlohu ovšem stejně zatím sněmovna nemůže projednávat, protože je její činnost kvůli politickým sporům zablokována.

"Senát ale už teď novelu připravovat může, i když je sněmovna zablokována," podotkl Robert Vašíček ze sdružení ChceteZmenu.Cz.

Mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková uvedla, že její úřad už také připravuje podklady pro novelu zákona.

Další novelu chystají i poslanci ODS, kteří chtějí například prosadit zvýšení maximálního počtu trestných bodů před zadržením řidičského průkazu z dvanácti na osmnáct bodů.

 

Právě se děje

Další zprávy