Jen vzdělání učitele nedělá, novela přehlíží zkušenosti

Bára Sobotková
20. 2. 2014 18:40
Ředitel vzdělávání MŠMT debatoval se zaměstnanci škol o nutnosti kvalifikace pedagogů.
Foto: Bára Sobotková

Praha - Irena Pešoutová žije se svými třemi dětmi na statku, kde působí v domácí škole Dvůr Želichov. Učit chtěla vždycky, brzy s tím ale bude zřejmě muset skončit.

Své žáky bude nejspíš nucena opustit také Petra Keprtová ze základní školy Mozaika v Rychnově nad Kněžnou. A to i přesto, že vystudovala speciální pedagogiku a sama je mentorkou doškolovacích programů pro učitele.

Obě ženy patří mezi 10 až 13 tisíc českých učitelů, kteří nemají pedagogické vysokoškolské vzdělání a podle novely zákona tak budou muset do konce roku začít studovat nebo za katedrou skončit.

Pokud si studium nedoplní, nahradí je mladí absolventi. "Na pracovních úřadech čekají lidé, kteří jsou pro toto povolání kvalifikovaní," řekl zástupcům učitelů na panelové diskusi ředitel vzdělávání ministerstva školství Jakub Stárek.

Řada učitelů studium předem vzdá, ani v opačném případě ale nemají vyhráno. Irena Pešoutová i Petra Keprtová se pokusily vzdělání si doplnit, ani jedna ale nakonec školu při zaměstnání nezvládla dokončit.

"Měla jsem hned několik hudebních předmětů a chtěla jsem to zvládnout, tak jsem si platila hodiny klavíru a denně cvičila. Hodně jsme to řešili s manželem a nakonec se rozhodli, že s tím skončím," říká Keprtová, která by chtěla být učitelkou na prvním stupni.

Pešoutová uznává, že se při studiu dozvěděla mnoho užitečného, nároky ve sportovních nebo uměleckých předmětech jí ale přišly přehnané. "Vím, že se chci vzdělávat. Ale raději budu trávit čas s dětmi, než absolvovat mnoho předmětů, u kterých si myslím, že jsem na státem požadované úrovni," říká Pešoutová.

I odborníci upozorňují, že formální vzdělání není jediným kritériem dobrého učitele. "Neméně důležitá je také praxe a vědomí povznášejícího učitelského povolání," myslí si proděkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Zdeněk Heluz. Studium by nekvalifikovaným pedagogům přesto doporučil.

Podle gymnaziálního učitele Martina Kapouna pedagogové bez titulu často nabízejí zkušenosti, které čerstvým absolventům chybí. "Z praxe vím, že jsou rovnocennými kolegy, proto nevidím důvod, proč by stávající učitelé měli o diplom usilovat, když jsou na srovnatelné úrovni," říká Kapoun.

Rodilý mluvčí? Jen s asistentem

Problém budou nově mít také externisté a rodilí mluvčí, kteří na školách neučí na plný úvazek. Pokud nezačnou studovat, budou moci učit jen pod dohledem lektora. "Je to jako na kurzech plavání, musí být přítomen kvalifikovaný člověk pro daný obor. Samozřejmě to znamená dvojnásobné výdaje," uvedl za resort Stárek.

Ministerstvo školství připouští, že někteří z učitelů mohou nakonec dostat výjimku. "Rozhodně neuvažujeme o paušálních výjimkách, ale uvidíme, jestli nebude třeba učinit nějaké jiné. Třeba nechceme, aby došlo k zavření některých pohraničních škol," dodal Stárek. Jasno bude na konci února, kdy ministerstvo dokončí šetření o tom, na kolik učitelů opatření skutečně dopadne.

 

Právě se děje

Další zprávy