Je -20°C, dráhy zamkly čekárny. Vaše chyba, tvrdí

Michal Štůsek David Slížek, Michal Štůsek
26. 1. 2010 5:21
Nádražní čekárny doplácejí na vandaly, úspory a místy i malý zájem
Čekárny mají zpravidla stejnou otevírací dobu jako pokladna. Mnohde jen do pozdního odpoledne
Čekárny mají zpravidla stejnou otevírací dobu jako pokladna. Mnohde jen do pozdního odpoledne | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Českomoravské nádražní čekárny nepatří k nejpříjemnějším místům na světě, ale v mrazivém počasí jim cestující lecjakou chybu rádi odpustí.

Jednu jim ovšem lze prominout obtížně: v řadě menších stanic se dveře čekáren zavírají zároveň s pokladnou už po páté hodině odpolední. V létě stejně jako teď, v období rekordních mrazů.

Pokud čekáte na pozdější vlak, a není zrovna otevřená nádražní restaurace, strávíte dlouhé minuty napospas počasí. Na vlastní kůži si to spolu s vámi před víkendem vyzkoušel i fotoreportér Aktuálně.cz na trati Praha - Beroun. Na fotoreportáž se podívejte zde:

Jaké jsou vaše zkušenosti s cestováním na železnici? Podělte se s námi v diskusi pod článkem, nebo pošlete fotografie na e-mail: [email protected].

Německo? Věřte, jsou na tom hůř

Co České dráhy k tak brzkému zavírání čekáren vede?

Podle tiskového mluvčího Radka Joklíka hlavně obavy z vandalismu: "Když odejde pokladní, nemá kdo čekárnu hlídat a za pár dní bez dozoru bychom z ní měli kůlničku na dříví. Bohužel, kdyby lidé neničili veřejný majetek, nebylo by potřeba ho neustále hlídat nebo zamykat. To je i případ toalet a dalších veřejně přístupných prostor," vysvětluje.

Dalším důvodem jsou prý úspory. Dráhy provozují v celé republice stovky čekáren. "Pokud uvážíte, že je prostor třeba hlídat, uklízet, vytápět, svítit v něm jde v celé síti o miliony měsíčně," vysvětluje Joklík, kolik firma na zavřených čekárnách ušetří.

Pro srovnání: Jak České dráhy šetří, ilustrují výdaje na reklamu a marketing. Letos na ně dají o 100 milionů méně než loni, tedy už "jen" čtvrt miliardy.

Zeptejte se autobusu...

Mluvčí Joklík je nicméně přesvědčen, že český dopravce v nelehké době obstojí i v mezinárodním srovnání. "Když se vydáte třeba do Německa, zjistíte, že tamní dráhy ruší čekárny i celé staniční budovy v mnohem větším rozsahu, než my," vysvětluje.

Dráhy se podle něj snaží vyjednávat o příspěvku na provoz nádražních čekáren s obcemi. Ne často se to ale vede, přiznává Joklík.

A co tedy mají dělat cestující, kteří v mrazu narazí na zavřené dveře čekáren?

"Toto je velmi nepříjemné a věřte, že z toho nikdo z nás nemá radost. Položte ale stejnou otázku autobusovým dopravcům, provozovatelům tramvajové dopravy a podobně. Co mají dělat jejich cestující?" vyhýbá se mluvčí přímé odpovědi.

 

Právě se děje

Další zprávy