Stíhači z Čáslavi budou Iráčany školit u jezera velkého jako Morava. Nejedeme na výlet, říká velitel

Jan Gazdík Jan Gazdík
16. 4. 2016 20:10
Češi budou po dva roky cvičit Iráčany v leteckých úderech proti islamistům i v efektivním plánování těchto operací. Čáslavští letci se teď usilovně chystají na exotickou misi. Trénují přežití se zaměřením na poušť, učí se historii a kulturní zvyklosti Iráku, čeká je očkování, zdravotní prohlídky či psychotesty. "Fakt nevím, kam dřív skočit. Je to fofr," přiznává velitel kontingentu čáslavských letců podplukovník Zdeněk P. (jeho příjmení je vzhledem k povaze připravované mise neveřejné).
Foto: Reuters

Co víte o poušti a podmínkách, do nichž zanedlouho letíte?

Párkrát jsem tam už v rámci předběžného plánování naší mise byl. A poušť? Oblast kolem Baladu, kde bychom měli působit, mi nepřišla až tak písčitá. Charakter tamní krajiny mě překvapil: spousta zavlažovacích kanálů, protéká jí řeka Tigris. Původně jsem se domníval, že irácké letouny L-159 budou zbaveny člunu a vybavení na přežití ve vodě. Jenomže hned kousek od Baladu je obrovské jezero o rozloze Moravy, takže tam pilot ve vodě klidně skončit může. V kokpitu letounu bude tudíž člun i záchranná plovací vesta.

Co je pro vás v přípravě na Irák nejdůležitější?

Asi ten trénink v přežití, pokud by se náš pilot musel katapultovat. Rozdíl ve středoevropském a tamním prostředí je přece jen obrovský. Velmi důležité navíc je, kde pilot v nouzi či po katapultáži skončí. Na zemi se totiž nemusí setkat jen s přátelsky naladěnými lidmi. Pokud spadnete mezi šíity či Kurdy, tak je to ještě relativně dobré. Horší by to už pro vás mohlo být, pokud přistanete mimo tyto oblasti. I když ani tam nejsou všichni nepřátelští. Podřizujeme tomu tudíž i výcvik přežití pilota v neznámém terénu. Přesněji - ne aby na zemi bojoval, nýbrž přežil. Příroda a klima hrají samozřejmě rovněž velkou roli.

Co budete vlastně tamní letce přesně učit?

Opravdu velmi zjednodušeně: aby byli schopni využívat vše, co bitevní letoun L-159 umí. Jde o poměrně složitý balík avioniky, techniky a schopností ovládat a obsluhovat letoun na zemi i ve vzduchu. Iráčtí piloti určitý základ výcviku už v Česku dostali. A my je z toho základu musíme dostat na takovou úroveň, aby byli schopni efektivně bojovat s islamisty. To, že dostanete éro do vzduchu a tam s ním nějak létáte, ještě neznamená, že s ním můžete letět do boje. To ani náhodou. Pokud se budou ale iráčtí piloti opravdu snažit, tak by to mohli zvládnout do konce letošního roku. Pokud je mi známo, tak jde o velmi motivované studenty.

Co přesně by měli zvládnout?

Údery na pozemní cíle, pozorovací či průzkumné mise. Islamisté nemají letectvo, takže vzdušné souboje nepředpokládáme. Součástí našeho mentorování či pomoci iráckému letectvu je i plánování a příprava bojových misí. Do ostrých akcí ale zasahovat už nijak nebudeme. To už budou výhradně irácké vzdušné operace.

Letí i ženy, ale...

Patříte k nejzkušenějším českým bojovým pilotům. Nicméně přesto: počítal jste někdy, že budete učit irácké piloty v jejich klimaticky dost drsném prostředí?

Snad to nebude znít namyšleně, avšak na podobné akce se připravuji celý život. A stejné požadavky kladu na podřízené: do armády přece vstupovali s nějakou vizí o profesionálním růstu, ale i představou o povinnostech. No a teď vstupujeme do fáze plnění oněch povinností.

Je to opravdu tak, že zájem o tuto iráckou misi převyšuje na vaší základně poptávku?

Z nabídky zdvižených rukou jsme vybírali jen ty nejlepší. Své lidi proto nemusím vlastně nijak zvlášť motivovat či přesvědčovat k co nejpečlivější přípravě. Všichni se do mise přihlásili dobrovolně. Teď mezi nimi vládne jakýsi jen těžko popsatelný entuziasmus. Snad to nevyzní příliš pateticky - a já ani nechci hovořit za všechny -, ale většina lidí si uvědomuje, jak obrovské prostředky stál jejich výcvik, jejich kariéra... Jak říkám, rádi by teď i něco vrátili. Navíc jde o velmi efektivní pomoc Iráku, jak se ubránit islamistům.

Nemohu se nezeptat: letí s vámi i ženy?

I ony se hlásily. Ve svém oboru patří k nejlepším. V tuto chvíli ale nemohu sdělit, zda by se mohly podílet i na výuce Iráčanů, zda by to oni akceptovali. A pokud ne, tak by třeba jedna z nich mohla působit jako styčný důstojník s americkými jednotkami, které tam již jsou. Tohle zkrátka musíme akceptovat.

A jak se na váš brzký přílet připravují Iráčané?

Kdekoliv jsme se tam v rámci příprav objevili či vznesli dotaz, tak reagovali velmi spontánně. Všude jsme měli otevřené dveře a podporu iráckého letectva. Naší pomocí jsou nadšeni. Jen těžko to vyjádřit jinak.

Pomoc v boji proti islamistům

Určitě je zbytečné připomínat, jak velkou bezpečnostní hrozbu představuje Islámský stát. Jste před odletem nervózní?

Nejedeme do Iráku na výlet, ale do válečné oblasti. Irák je země ve válce - to je tam patrné na každém kroku. Lidé, s nimiž dnes jednáte, mohou být už zítra mrtví, anebo sestřelení. Je to riziko, s nímž musí počítat každý vojenský pilot.

Promiňte, ale musím se zeptat: co říká vašim přípravám na odlet do Iráku vaše manželka?

Jsme spolu již nějakou dobu. Je smířená s tím, koho si vzala. Asi pro žádnou partnerku vojáka to není žádný med.

Budete v Iráku učit, avšak můžete se tam i vy něčemu přiučit?

Samozřejmě. Bereme to jako obrovskou odbornou příležitost pro nás letce, ale i pro český bitevní letoun, jehož kvality byly dlouhá léta neprávem opomíjeny. Mám už něco nalétáno na různých typech bojových strojů, takže snad mohu říci, že L-159 je letoun s obrovskými kvalitami. Takže bychom rádi, aby se to i v Iráku potvrdilo. Ostrá bojová operace totiž "stopadesátdevítce" dosud chybí.

Když už jste to tedy zmínil. Čím je český letoun tak výjimečný?

Velmi přijatelnými provozními náklady, což je velmi důležité, spolehlivostí a vyniká i aerodynamikou... Jedná se sice o podzvukový stroj - což může mít i své výhody -, ale jeho kokpit je velmi podobný americké stíhačce F-16. Může tedy nést i stejnou výzbroj. Piloti těchto amerických strojů si na český letoun velmi rychle zvyknou a platí to samozřejmě i naopak.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Rychlobruslařka Hrůzová Sejpalová byla pátá na ME na krátké dráze

Nejlepší česká rychlobruslařka na krátké dráze Michaela Hrůzová Sejpalová obsadila na mistrovství Evropy v Gdaňsku páté místo v závodu na 1500 metrů a zaznamenala nejlepší individuální výsledek v kariéře. Zvítězila Suzanne Schultingová z Nizozemska.

Hrůzová Sejpalová postoupila do finále z druhého místa v semifinálové jízdě, v níž jí k úspěchu pomohl i pád tří soupeřek. V boji o medaile ji od bronzu dělila sekunda.

Mezi muži se Zdeněk Sejpal probojoval do finále B, ve kterém skončil šestý, a celkově obsadil 13. místo.

před 39 minutami

Sáblíková byla na SP v Heerenveenu devátá v závodu na 1500 metrů

Rychlobruslařka Martina Sáblíková obsadila 9. místo v závodu na 1500 metrů na Světovém poháru v Heerenveenu. Z vítězství se radovala Brittany Boweová z USA. Druhá Češka na startu Nikola Zdráhalová zajela šestnáctý čas.

Třiatřicetiletá Sáblíková se v premiérovém SP v této sezoně představila v páté rozjížďce společně s Isabelle Weidemannovou z Kanady, porazila ji a zároveň vylepšila své letošní maximum z minulého týdne z vícebojařského ME. Svěřenkyně trenéra Petra Nováka zajela čas 1:55,48 minuty.

O devět let mladší Zdráhalová nastoupila na led v komplexu Thialf hned po reprezentační kolegyni a příliš se jí nedařilo. Za výkonem z minulého týdne zaostala o 0,89 sekundy.

Boweová se jako jediná dostala časem pod hranici 1:54 minuty. Druhá skončila domácí hvězda Ireen Wüstová, jež před týdnem nestartovala na kontinentálním šampionátu, protože se neprobojovala do nizozemského výběru. Třetí skončila čerstvá mistryně Evropy Antoinette de Jongová.

před 40 minutami

Český dvojbob skončil v závodě SP v Königssee čtrnáctý

Dominik Dvořák s Dominikem Suchým v závodě Světového poháru dvojbobů v Königssee obsadili 14. místo a v novém roce stále čekají na umístění v nejlepší desítce. Pro desáté vítězství v sezoně si dojel Francesco Friedrich z Německa.

Dvořák ve dvou jízdách zaznamenal celkový čas 1:40,27 a na vítěze ztratil přes sekundu a půl. Od desátého místa osmadvacetiletého pilota dělilo 13 setin sekundy. Český dvojbob potřetí za sebou skončil mimo nejlepší desítku, ve které naopak v prosinci nechyběl ve čtyřech závodech za sebou. Jeho maximem v ročníku je čtvrté místo.

Nadvládu v dosavadním průběhu Světového poháru potvrdil Friedrich, který si v Königssee dojel pro desáté vítězství v jedenácti závodech. Dnes vyhrál o dvě desetiny před krajanem Johannesem Lochnerem, třetí říčku obsadil už s téměř sekundovou ztrátou Benjamin Maier z Rakouska.

SP v jízdě na bobech v Königssee (Německo):

Muži - dvojboby: 1. Friedrich, Margis 1:38,69 (49,40+49,29), 2. Lochner, Franke (všichni Něm.) -0,20 (49,45+49,44), 3. Maier, Hubar (Rak.) -0,96 (49,81+49,84), …14. Dvořák, Suchý (ČR) -1,59 (50,31+49,97).

Průběžné pořadí SP (po 11 z 12 závodů): 1. Friedrich 2460 b., 2. Lochner 2269, 3. Vogt (Švýc.) 1794, 4. Dvořák 1688.

před 56 minutami

Norové při návratu do SP získali ve skiatlonu všech šest medailí

Norská reprezentace v běhu na lyžích při návratu do Světového poháru po téměř dvou měsících zcela ovládla skiatlon v Lahti. V závodě žen na 2×7,5 km zvítězila Therese Johaugová před Helene Marií Fossesholmovou a Heidi Wengovou. Jejich týmoví kolegové na dvojnásobné trati si rozebrali medaile v pořadí Emil Iversen, Sjur Röthe, Paal Golberg.

Závody SP v běhu na lyžích v Lahti (Finsko) - skiatlon:

Muži (2×15 km):

1. Iversen 1:10:18,4, 2. Röthe -0,4, 3. Golberg -6,6, 4. Krüger (všichni Nor.) -9,5, 5. Bolšunov (Rus.) -20,9, 6. Holund (Nor.) -28,7, 7. Cologna (Švýc.) -32,8, 8. Niskanen (Fin.) -33,0, 9. Burman (Švéd.) -35,8, 10. Moch (Něm.) -41,8.

Průběžné pořadí SP (po 18 z 28 závodů): 1. Bolšunov 1391, 2. Jakimuškin (Rus.) 660, 3. Manificat (Fr.) 588, 4. Melničenko 571, 5. Bělov 562, 6. Malcev (všichni Rus.) 525, …42. Novák 105, 77. Šeller 24, 91. Pechoušek 10, 94. Černý 10, 95. Kalivoda 8, 102. Fellner 5, 103. Knop (všichni ČR) 5.

Ženy (2×7,5 km):

1. Johaugová 37:45,1, 2. Fossesholmová -28,1, 3. H. Wengová (všechny Nor.) -29,6, 4. Anderssonová (Švéd.) 29,7, 5. Digginsová (USA) -30,1, 6. Něprjajevová (Rus.) -1:02,5, 7. Kallaová (Švéd.) -1:02,8, 8. Stadloberová (Rak.) -1:02,8, 9. Pärmäkoskiová (Fin.) -1:02,8, 10. Kalvaaová (Nor.) -1:07,4.

Průběžné pořadí SP (po 18 z 28 závodů): 1. Digginsová 991, 2. Brennanová (USA) 824, 3. Stupaková 802, 4. Sorinová (obě Rus.) 780, 5. Anderssonová 743, 6. Něprjajevová 715, …16. Razýmová 310, 38. Janatová 92, 46. Beranová 53, 65. Hynčicová 20, 73. P. Nováková (všechny ČR) 12.

Další zprávy