Jde pouze o extenzivní právní výklad, hájil Vondráček Babiše ohledně střetu zájmů

ČTK ČTK
2. 12. 2018 13:26
Analýza právníků Evropské komise o tom, že premiér Andrej Babiš (ANO) má zájem na ekonomickém úspěchu svých dřívějších firem v konglomerátu Agrofert, je podle šéfa Sněmovny Radka Vondráčka (ANO) pouze jedním právním názorem. Premiér podle něj učinil vše, co mu české právo umožnilo, aby se od svého majetku distancoval.
Foto: ČTK

V pořadu České televize Otázky Václava Moravce Vondráček uvedl, že je v souvislosti s případem předčasné hovořit o vyšetřování.

Předseda Sněmovny odmítl, že by mohlo jít o korupci, protože tu chápe jako braní úplatků. Šéf horní komory Jaroslav Kubera (ODS) poznamenal, že zatímco v Česku jde o kauzy týkající se korun, v Evropě se obdobné případy týkají eur. Problém podle něj tkví v celkové dotační politice EU, neexistoval by, kdyby EU peníze nepřerozdělovala.

"Je to jenom jedno z právních stanovisek. Debata nás čeká, Andrej Babiš udělal vše, co mohl udělat, co je v právním řádu," uvedl právník Vondráček. Věc nechápe jako korupci, nýbrž jako právní problém. Převedení Babišových firem do svěřenského fondu byla podle něj jediná legální cesta, jak se mohl Babiš zachovat.

Analýzu evropských právníků označil za velmi extenzivní právní výklad, nyní očekává racionální právní debatu. Zmínil také analýzu Státního investičního fondu, která uvádí, že se premiér nepodílí žádným způsobem na čerpání evropských peněz.

Analýza právní služby Evropské komise, o které informovaly v sobotu mimo jiné britský list The Guardian a francouzský Le Monde, uvádí, že Babiš má jako předseda vlády možnost v Česku řídit a ovlivňovat rozhodovací procesy spojené s využíváním fondů přicházejících z evropského rozpočtu.

Premiér už v sobotu střet zájmu odmítl. Skutečnost, že je Babiš vzhledem ke svěřenským fondům, kam převedl akcie Agrofertu, stále konečným uživatelem výhod, odpovídá podle názoru právní služby komise "hospodářskému zájmu", jak jej definuje 61. článek nařízení o pravidlech pro unijní rozpočet.

V něm stojí, že střet zájmů nastává, pokud je "ohrožen nestranný a objektivní výkon funkcí" kvůli rodinným důvodům, citovým vazbám, kvůli politické či národní sblíženosti a právě také kvůli možným hospodářským zájmům. Právníci EK uvádějí, že Babiš má jako předseda vlády příležitost řídit a ovlivňovat rozhodovací procesy spojené s využíváním unijních peněz.

I když se jako šéf kabinetu podílí hlavně na rozhodování na nejvyšší úrovni, a tedy především na nastavování priorit, může ze své funkce podle dokumentu "uplatňovat vliv na nižší úrovně vlády". Právníci přitom poukázali i na to, že v Babišově případě by mohl být relevantní rovněž konflikt zájmů z rodinných důvodů, protože jeho žena Monika je zapojena do činnosti skupiny Agrofert.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy