Jak se začínalo: Je to žebrání, tvrdili tehdy všichni

Petra Sasínová
22. 12. 2009 7:21
Rozhovor s olomouckým arcibiskupem Janem Graubnerem
"Tříkrálová sbírka je šance vést lidi k nezištné pomoci druhým," říká předseda České biskupské konference a arcibiskup olomoucký Jan Graubner.
"Tříkrálová sbírka je šance vést lidi k nezištné pomoci druhým," říká předseda České biskupské konference a arcibiskup olomoucký Jan Graubner. | Foto: Ludvík Hradilek

Olomouc -  S nápadem uspořádat Tříkrálovou sbírku, která se stala největší dobrovolnickou sbírkou v zemi,  přišel předseda České biskupské konference a olomoucký arcibiskup Jan Graubner.

„Pan arcibiskup Graubner je duchovním otcem této sbírky," potvrzuje Oldřich Haičman, ředitel Charity ČR, která Tříkrálovou sbírku organizuje.

Graubner se inspiroval v zahraničí. „V Rakousko a Německu chodí tradičně koledníci s betlémem a hvězdou. Dělá to tam zvláštní organizace a výtěžek posílá na podporu misijní práce, zvláště do škol, zdravotních a sociálních zařízení církve," líčil Aktuálně.cz arcibiskup Graubner.

Zatímco Slováci už po devadesátém roce založili podobnou akci „Dobrá novina", v České republice to trvalo trochu déle.

Že by sbírku mohla organizovat právě Charita Graubnera napadlo po povodních v roce 1997, kdy si pomocí postiženým povodněmi získala značné uznání veřejnosti. „Samozřejmě jsem myslel na to, že zaměření sbírky by mělo být více charitní," dodal arcibiskup.

Začátek však nebyl lehký. „Nikdo to nechtěl organizovat, protože to všem připadalo jako pokořující žebrání a navíc se obávali, že se bude zase říkat, že církev chce zase peníze," vzpomínal arcibiskup Graubner.

Tříkrálová sbírka

Tříkrálová sbírka

  • Tříkrálová sbírka 2010 začne 1. ledna. Potrvá čtrnáct dnů
  • Jak můžete přispět?

    1. Koledníkům do kasiček

    2. Pomocí darovací SMS ve formátu DMS KOLEDA na číslo 87777

    3. Bankovním převodem na účet 66008822 / 0800
  • První ročník Tříkrálové sbírky byl v roce 2000
  • Do sbírky se zapojuje asi padesát tisíc koledníků. Organizátorem je Charita Česká republika
  • Celkový výtěžek od prvního ročníku je přes 460 milionů korun

Obdarovaní jsou dárci i koledníci

Nakonec uložil zorganizování sbírky řediteli Arcidiecézní charity v Olomouci, který v roce 2000 připravil pilotní ročník. Po příznivém přijetí koledníků v Olomouci začala Charita organizovat sbírku po celé zemi.

„Zkušenosti byly velmi dobré nejen s výnosem sbírky, ale především s lidskými kontakty. Obdarovanými se cítili lidé opuštění, které po dlouhé době někdo navštívil, ale i koledníci sami měli možnost poznat mnoho lidí s jejich osudy," uvedl Graubner.

V posledních letech už koledují desetitisíce koledníků a celkový výtěžek je za ty roku téměř půl miliardy korun.

Nejde podle něho jen o získání peněz pro opuštěné a trpící lidi. „Vidím to také jako příležitost vychovávat spolupracovníky Charity, vést lidi k dobrovolné práci pro druhé i k dobročinnosti," líčil Graubner.

Koledují i nevěřící děti

Ta má už nás dlouhou tradici, protože patří ke křesťanské kultuře. Čtyřicet let období komunismu však tuto tradici u většiny společnosti přerušilo.

„A dnešní sekularizovaná společnost myslí více na ekonomický zisk, je atomizovaná a každý hledá více sebe, roste sobectví a odráží se to na neschopnosti budovat rodinu jako trvalé společenství se stabilním zázemím pro děti," uvedl Graubner.

Zdůraznil, že práce s koledníky, kteří mají nezištně pracovat pro druhé, je dlouhodobá. „Věřím však, že skrze ně pomůžeme i společnosti. Zapojují se i nevěřící děti,  Někteří objevují pro ně nový svět lásky, která pracuje pro druhé," řekl  Jan Graubner.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Google zaplatí mediálním firmám za využívání jejich obsahu miliardu dolarů

Americká společnost Google v příštích třech letech zaplatí miliardu dolarů (22,9 miliardy Kč) mediálním firmám za to, že bude moci využívat jejich obsah. Ve čtvrtek to oznámil šéf mateřské společnosti Alphabet Sundar Pichai. Je to poprvé, co firma jasně řekla, kdy a kolik hodlá v první fázi dohody s vydavateli platit. Google v červnu nastínil, že se k takovému kroku chystá. Například v Německu bude příjemce peněz zhruba 20 vydavatelských firem, uvedla agentura DPA.

Tvůrci zpravodajství, v čele s evropskými mediálními skupinami, vedou s Googlem, tedy s nejpopulárnějším internetovým vyhledávačem, ohledně plateb za využívaní obsahu spor už mnoho let.

Zdroj: ČTK
Další zprávy