Historik: Na zločiny KSČ se zapomíná, klíčem je diskuse

Domácí Domácí
Aktualizováno 25. 6. 2014 14:23
Historik a učitel Martin Formánek odpovídal v online rozhovoru na dotazy čtenářů.
Online - Martin Formánek
Rozhovor skončil
13:00
Přečíst si rozhovor

Česká republika - Česká společnost ztrácí paměť. Zapomíná se na komunistické zločiny i oběti, relativizují se dějiny, obrušují se hrany. Se zapomínáním se rozhodla bojovat společnost Člověk v tísni, a rozjela proto projekt Proti ztrátě paměti.

Myslí si to i učitel Gymnasia Jižní Město a historik Martin Formánek. "Přichází postupné zapomínání. Ale dokud existují podobné projekty, jako jsou např. Příběhy bezpráví, tak jsem optimistou. Máme velké štěstí, že ještě žijí pamětníci, kteří prožili dobu let padesátých, šedesátých, sedmdesátých, ... a rádi se o své zkušenosti dělí s mladou generací," uvedl v online rozhovoru se čtenáři.

Situace ale není podle Formánka dramatická, vnímá například velký zájem o období komunismu ze strany svých studentů. "Z vlastní zkušenosti vím, že právě nejnovější dějiny jsou tím, co studenty nejvíc zajímá. Už jen proto, že v této době žili jejich rodiče, prarodiče. Takže je zde rodinná paměť, kterou přinášejí do výuky," dodává.

Týden proti ztrátě paměti

Letošní ročník kampaně nese podtitul Komunismus bolí dodnes. Kampaň probíhá od pondělí v desítkách českých měst a vesnic a vyvrcholí řadou akcí ve čtvrtek 26. června.

Její součástí jsou besedy s pamětníky, promítání filmů, předávání pamětních medailí, výstavy nebo happeningy.

Online - Martin Formánek

Rozhovor skončil
25. 6. 2014
Ptá se: Porubák

Dobrý den, není taková kampaň kontraproduktivní? Mládež to možná vezme tak, že jí vnucujete určité názory a výsledek bude opačný, než zamýšlíte...

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, zdravím čtenáře aktualne.cz a dopředu děkuji za položené otázky. K Vaší otázce, nedomnívám se, že projekt Proti ztrátě paměti je kontraproduktivní. Z vlastní zkušenosti vím, že právě nejnovější dějiny jsou tím, co studenty nejvíc zajímá. Už jen proto, že v této době žili jejich rodiče, prarodiče. Takže je zde rodinná paměť, kterou přinášejí do výuky. A lidská paměť je hodně selektivní, mnohé z toho špatného vypouští a ponechává si vzpomínky na to dobré. Takže materiály, které projekt nabízí, umožňují větší reflexi a přinášejí do hodin historie tolik potřebnou diskusi.

25. 6. 2014
Ptá se: Hanka

Dobry den, mate pocit, ze dnesni zaky zajima co se tu odehravalo za komunismu? Jsou nejaci zaci tomuto rezimu nakloneni?

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, jak jsem už psal, je to jedno z témat, které je zajímá velmi. Mimo jiné také proto, že mnohé problémy dneška mají kořeny v době druhé poloviny dvacátého století. Uvědomme si, že dvacet pět let, které nás dělí od událostí v roce 1989, je doba jedné historické generace. S příznivci komunistického režimu jsem se zatím na naší škole nesetkal, spíše naopak.

25. 6. 2014
Ptá se: Karel

Dobrý den, jak se díváte na postupné "zapomínání" Čechů na zločiny komunismu? Nesvědčí o tom například volební úspěch pana Babiše, nebo jmenování náměstka policejního prezidenta Laubeho, který byl také v StB..

Děkuji

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, máte pravdu, přichází postupné zapomínání. Ale dokud existují podobné projekty, jako jsou např. Příběhy bezpráví, tak jsem optimistou. Máme velké štěstí, že ještě žijí pamětníci, kteří přožili dobu let padesátých, šedesátých, sedmdesátých, ... A rádi se o své zkušenosti dělí s mladou generací. Volební úspěch či Vámi další zmiňované bych nerad hodnotil, ale nemyslím, že to je důsledek zapomínání...

25. 6. 2014
Ptá se: Lubomír Hofírek

Opravdu si vážně myslíte, že zločiny páchal komunismus ? Já osobně jsem v komunismu totiž nežil a obávám se, že se toho komunismu ani nedožiji.

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, stejně jako Vy jsem také nežil v době komunismu. Existovala ale komunistická strana, komunisté, takže s tímto zobecněním nemám problém.

25. 6. 2014
Ptá se: Jiří

Dobrý den,

jaký je většinový pohled gymnazistů, které učíte, na dobu komunismu?

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, většinový pohled studentů našeho gymnázia je odsuzující. A podotýkám, že ve výuce studentům neukazujeme události jen jedním pohledem, ale vedle restrikcí a zločinů systému ukazujeme i pozitivní stránky doby mezi lety 1948 až 1989.

25. 6. 2014
Ptá se: Bártová K.

Dobrý den, setkal jste se už někdy s nějakým žákem, který silně tíhnul ke komunistickému režimu? Pokud ani co jste mu řekl, jak jste na to reagoval?

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, bohužel/bohudík, tuto zkušenost jsem neměl.

25. 6. 2014
Ptá se: Miroslav Tyrner

Otázka je prostá, proč pořád omíláte zločiny komunizmu, když komunizmu žádný zločin nemohl páchat.
Dám příklad proces M. Horákové.
Proč se dodnes neudělala rekonstrukce spisu a procesu pěkně list po listu důkaz po důkazu, kdo je opatřil/přinesl, kdo vyslýchal kdo dozoroval, kdo soudil pěkně jmenovitě.
Že se bojíte jmen co by se objevili?
Soudili jste bezvýznamnou babu co v době procesu byla s odpuštěním káča, ta obžalobu ani nemohla vypracovat.
Pěkně soudit všechny co se na tom podíleli a až zazní kdo škodil klidně řízení u těch co zemřeli zastavit.Anonymní zločiny komunistů sou tak akorát pro děti do pátý třídy a věřte ty to nezajímá.

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, pojem "zločiny komunismu" je jistým střešním pojmem, který zahrnuje velké množství nespravedlností, justičních vražd, společenských negativ, které spadají do doby vedoucí úlohy komunistické strany. Po roce 1989 vznikl Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu, tam někde je počátek zkoumání Vámi zmíněného procesu s Miladou Horákovou. Téměř vše o procesu je dnes už dobře historicky zmapováno a lze to dohledat a nastudovat. Otázku soudu s paní Brožovou-Polednovou mi nepřísluší komentovat. Pokud se nemýlím, byla v té tobě jedinou žijící prokurátorkou z onoho procesu.

25. 6. 2014
Ptá se: Kamila N.

Hezky den, jak jste se vůbec dostal ke spolupráci s Člověkem v tísni?

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, jako učitel historie jsem se zapojil do projektu Příběhy bezpráví, který letos pokračuje už desátým ročníkem. Projekt přinesl a přináší každé zapojené škole možnost ukázat naši nedávnou minulost nejen v dokumentu, ale hlavně oživit besedou s pamětníkem. Za těch deset ročníků jsme měli možnost takto reflektovat dobu od čtyřicátých let dvacáého století do naší současnosti.

25. 6. 2014
Ptá se: Michal

Dobrý den, vidíte na komunismu i nějaké pozitivní stránky? Pokud ano, tak jaké to jsou.

Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, jak už jsem psal, v období po roce 1948 najdeme také řadu pozitivních stránek. Napadá mne v rychlosti např. stavba vltavské kaskády, silniční infrastruktura, sblížení úrovně života na vesnici a ve městě.

25. 6. 2014
Ptá se: Jarda

...a co se stane mým dětem, když na všechna negativa doby minulé, všechna ta zvěrstva, mučení, normalizaci, estébáctví atd. zapomene? V čem mu uškodí to, když mu za vzor budu dávat jen pozitivní věci, lidi, fakta? Když mu místo o mučení v lágrech budu vyprávět o tom, jak byl Vinnetou spravedlivý ? :)) Rozumíme, si, ano?

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, nevím, jestli si rozumíme, ale snad. Historie není černobílá a černobílý není ani život. Abychom mohli něco hodnotit, potřebujeme vnímat nejen dobré, ale i špatné. Jak označíme dobro, když nepojmenujeme zlo?

25. 6. 2014
Ptá se: Pavel Kouba

Dobrý den
Co si myslíte o tom, že komunistické zločiny zlehčují lidé, především jejich voliči a příznivci? Kteří podle průzkumů mají nižší vzdělání a nebo jsou ze sociálně slabších skupin obyvatelstva. Myslíte, že lepší vzdělávání obyvatelstva, může pomoci k tomu, aby v budoucnu nedošlo k ještě vetšímu zlehčování komunistických zločinů?

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, odpověď na Vaši otázku není jednoduchá. Nemyslím si, že to je otázka úrovně vzdělání. Hodnocení doby před rokem 1989 bude jistě jiné v severních Čechách či na severní Moravě než třeba v Praze nebo jižní Moravě. Narážím např. na důlní činnost, která se po roce 1989 utlumovala, zmenšení těžkého průmyslu na Ostravsku, apod. Mnohdy to znamenalo pád jistoty zaměstnání a promítlo se a promítá do rodinné paměti, kterou si žáci přinášejí do školy.

25. 6. 2014
Ptá se: Petra K.

Dobrý den, pane Formánku, chtěla bych se zeptat, nemyslíte si, že témata komunismu, ale i třeba 1. nebo 2. světová válka, by se ve škole měla vyučovat ve větší míře a naopak omezit pravěk a další?

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, souhlasím s Vámi a snažíme se o to i na našem gymnáziu. Možná Vás překvapím, ale my výuku dějin nezačínáme pravěkem, ale tvorbou osobního rodokmenu a reflexí rodinné paměti - tedy událostí, které prožili rodiče a prarodiče našich žáků. Rodokmenu, v němž si dáváme vedle doby, v níž žili jejich nejbližší, události, které je doprovázely či přímo poznamenaly. Poté se vracíme do pravěku, ale školní vzdělávací program nám umožňil přesunout těžiště směrem k moderním dějinám, takže např. na dějiny druhé poloviny dvacátého století máme cca jeden školní rok.

25. 6. 2014
Ptá se: Stano

Dobrý den.
Čím to je, že se neustále dloubeme v padesátých letech / poválečná doba/, vytahujeme kdejakou špínu a tu náležitě rozmazáváme, aby bylo jasné kdo je viník. Naprosto pomíjíme roky 1950-1989, jako by nebyly. Přitom se za tu dobu postavilo spousta přehrad, elektráren, továren, škol, nemocnic, sídlišť, družstev, prodejen atd.
Pokud se něco vypíchne, tak je to negace.

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, nesouhlasím s Vámi, možná je to mediální obraz, ale ve výuce jsme neustrnuli v padesátých letech. A podle mých zkušeností z rozhovorů s kolegy historiky ukazujeme i to pozitivní, co se zde vytvořilo v letech 1948 - 1989.

25. 6. 2014
Ptá se: Richard Buršík

Dobrý den, nedaří se mi na internetu najít stanovy KSČ z doby vstupu pánu Babiše, Fišera, Teličky nebo Dlouhého. Rád bych si přečetl k čemu se svým podpisem zavázali. Vidím na obrazovce redaktory z dob totality diskutovat s těmito pány a věřte "komunismus bolí dodnes".

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, při troše hledání se určitě Vámi hledaný dokument dá najít. Když ne na internetu, tak určitě v knihovnách.

25. 6. 2014
Ptá se: Miro

Pane Formánku, 25 let "demokracie" a oblbování lidi už stačilo. Socialismus byl doposud nejdokonalejší systém i se svýma chybami. "Demokracie" obohatila náš slovník o bezdomovce, tuneláře, nezaměstnané-úřady práce, exekuce ..... Řekněte co je na dnešní společností pozitivní ?

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, Vámi označený "nejdokonalejší systém" také obohatil náš slovník o perly jako "kdo nekrádá stát, okrádá rodinu", třídní boj, imperialistický štváč a mohl bych pokračovat. A byl-li nejdokonalejší, pak se vkrádá otázka, proč padl a nejen v naší zemi. K pozitivům dnešní doby v rychlosti přidávám možnost svobodně cestovat, svobodu vyjadřování, větší prostor pro seberealizaci, ...

25. 6. 2014
Ptá se: DAvid

Dobrý den, období socialismu bylo nejúspěšnějším obdobím, lepším než bída První republiky, či protektorát nebo dnešní období, na tom nic nezměníte, zločiny jednotlivců by měli být potrestány v každém režimu, proč nejste objektivní a nemluvíte o tom, jak se lidem žilo v osmdesátých letech a jak dnes? Proč se nemluví o zločinec Sudetských Němců a o střílení do nezaměstnaných za Masaryka?

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, nesouhlasím s Vámi, že nejsem objektivní (koneckonců to ani nemůžete vědět, pakliže jsem Vás neučil). Ale obecně, o německé menšině v hodinách se svými studenty mluvím, stejně tak o pozitivech a negativech první republiky a dalších tématech. Hodnocení většinou nechávám na studentech, jen jim k tomu dodávám podklady pro vytvoření jejich vlastního názoru.

25. 6. 2014
Ptá se: PM

Umíte si představit sám sebe v roce 1945 jako komunistu? A v roce 1956 a 1968?

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, jako historik bych si tuto otázku ani neměl připustit, ale je faktem, že jsem si už několikrát položil v duchu otázku, jak bych se zachoval v nějaké konkrétní historické situaci. Takže ne třeba představa sebe jako komunisty v roce 1945 či jiném, ale jak bych asi reagoval třeba na nabídku vstupu do KSČ, kdybych měl děti ve škole...

25. 6. 2014
Ptá se: Martina

Dobrý den pane Formánek

nemám na Vás dotaz - spíš bych Vám chtěla poděkovat za tuto činnost. Jsem přesvědčená o její užitečnosti. O Hitlerovi, holocaustu a druhé světové válce nikdo nemá problém hovořit. O komunismu, který se nás bohužel dotknul daleko více, je to naopak. A proto je i dnes v televizi možné zaslechnout poslankyni za Komunistickou stranu Martu Semelovou, kterak popírá za bílého dne a ve veřejnoprávním vysílání, zločiny komunismu. To je vrchol arogance a popření vražd odpůrců komunismu, obyčejných lidí ( které naopak komunismus chtěl chránit ...) i zničených životů milionů lidí (nyní mluvím o komunismu obecně, ne pouze v České Republice).
Takže děkuji!
Martina Hozáková

Odpovídá: Martin Formánek

Dobrý den, děkuji za Váš názor a slova uznání. Souhlasím s Vámi, že dnes máme větší problém hovořit o éře komunismu, možná právě proto, že netrvala v našich podmínkách "pouhých" šest let, ale přes čtyřicet. Děkuji za všechny položené dotazy a velmi se omlouvám těm, na jejichž otázky jsem nestačil odpovědět. Nezapomínejme na naši minulosti, protože bez ní stěží pochopíme naši současnost. Děkuji a nashledanou.

 

Právě se děje

Další zprávy