Jak přimět řidiče platit pokuty? Zvednout poplatky a zrušit odvolání, navrhují úředníci

Petr Koděra Petr Koděra
5. 10. 2015 16:00
Pokud radar změří a vyfotí rychle jedoucího řidiče nebo když lékaři prokážou alkohol v krvi, má padnout jasný trest, proti kterému se nelze odvolat. Prosazují to úředníci, kteří na magistrátech a radnicích pokutují neukázněné řidiče. Podle nich by se okamžitě až o třetinu snížil počet řidičů, kteří se díky obstrukcím vyhýbají pokutám. Poslanec ODS ale varuje: je to zásah do demokracie.
Foto: Michaela Hasíková\Economia

Praha - Každý druhý řidič se v Praze a velkých městech vyhne pokutě. Využívá obstrukce, odvolává se a natahuje správní řízení tak dlouho, že ho úředníci nestihnou projednat a kauza spadne pod stůl.

Úředníci, kteří na magistrátech pokuty vyřizují, proto teď přišli s návodem, jak vymáhání peněz vylepšit: sebrali by řidičům možnost odvolání proti udělené pokutě. Úřad by rozhodl a vše by okamžitě platilo.

Šlo by ale jen o vybrané a jasně definované případy, kde má úřad v ruce těžko napadnutelné důkazy. Třeba když radar změří a vyfotí rychle jedoucí auto nebo když lékaři prokážou alkohol v krvi.

"U takových případů je odvolání zbytečné. Stát si přece jednou zaplatil certifikovaný radar i odborné lékařské vyšetření při odběru krve, tak proč by takový důkaz měli řidiči vůbec zpochybňovat?" řekl Josef Mihalík z pražského magistrátu.

Souhlasí s ním i jeho ostravský kolega Svatopluk Kučera: "Jde o případy, kdy je přestupek řádně zadokumentován, například dechovou zkouškou či radarem."

Podle odhadů by se tak podařilo potrestat až o třetinu řidičů víc. Aby nápad úředníků nezůstal jen na papíře, byla by potřeba změna zákona. Mezi první příznivce se zařadil poslanec hnutí ANO Martin Kolovratník, který sedí ve sněmovním hospodářském výboru a na dopravu se specializuje. "Tuto myšlenku bych určitě ve Sněmovně podpořil," řekl Kolovratník.

Jeho kolega z hospodářského výboru a opoziční poslanec Ivan Adamec z ODS stojí o to, aby se řidiči pokutám nevyhýbali. Současně ale varuje: pozor na principy demokracie. "Právo na odvolání je základním právem člověka v demokratické společnosti," upozornil Adamec.

Právě složitého papírování při stížnostech a odvoláních dnes čím dál víc využívají specializované firmy, které si řidiči mohou za několik stovek nebo tisícovek najímat, aby za ně na úřadech zdržovaly. Tyto firmy pak napadají nejen úředníky kvůli jejich možné podjatosti, ale i zdánlivě jasné důkazy. Třeba fotku z radaru, u kterého zpochybňují platnost certifikace nebo úhel měření.

Než se všechny připomínky, stížnosti a odvolání vyřídí, uplyne úředníkům lhůta na vyřízení a přestupek se promlčí.

Nový zákon, delší lhůta

Ztížit obstrukce má pomoci čerstvý zákon, který platí od minulého čtvrtka a který prodloužil dobu na vyřízení přestupku z jednoho roku na dva. Celý problém to ale podle úředníků neřeší, jen oddaluje. "Bude sice těžší obstruovat, ale mnoho kauz se stejně promlčí. Vyřídit odvolání například na ministerstvu dopravy trvá i několik let," říká Josef Mihalík.

Jedna z nedávno založených společností dokonce minulý týden doslova napsala do tiskové zprávy, že prodloužení lhůty jí nevadí. A nabízí, že bez potíží zařídí beztrestnost za překročení rychlosti, telefonování za volantem i jízdu na červenou.

Praxe těchto firem je podle ministerstva dopravy neetická a nepřijatelná, ovšem nejde proti zákonu. A není tak ani jisté, že by pomohla ještě další novela, která nyní leží ve Sněmovně a která by nabídla úřadům ještě víc času: celkem tři roky.

Aby se řidiči nehádali

I proto mají úředníci ještě další návrhy, jak řidiče přimět přijmout trest a nepřít se: třeba zvýšit poplatek za správní řízení ze současné tisícikoruny klidně na pětinásobek. "Řidič by pak měl motivaci nehádat se a nepředávat případ do správního řízení," řekl Roman Matoušek z plzeňského magistrátu.

Svatopluk Kučera z Ostravy by pak zpoplatnil i samotné odvolání. Kdo by nezaplatil, neměl by šanci cokoliv řešit. A kdyby řidič v odvolacím řízení uspěl, peníze by se mu vrátily.

Podle Jiřího Sekyry z českobudějovického magistrátu by také pomohlo, kdyby policie zabavovala řidičské průkazy častěji než dnes a směla to udělat i v případech, kdy dnes nemůže: třeba za příliš rychlou jízdu nebo za jízdu na červenou.

"Právě rychlost na českých silnicích zabíjí," tvrdí Sekyra, který vidí ještě jeden důležitý efekt: kdo přijde na silnici o řidičský průkaz, nebude mít motivaci správní řízení prodlužovat. Bude chtít případ co nejrychleji vyřešit a zase jezdit.

Možnost policie sebrat řidičák za překročení rychlosti řešili letos na jaře i poslanci, ale zamítli to jako nekoncepční řešení. Vládní právníci navíc poukázali na to, že už nyní se ukládá povinně zákaz řízení například za porušení zákazu předjíždění nebo opakované nedání přednosti v jízdě.

Ministr dopravy Dan Ťok chce proti agresivním řidičům bojovat tvrdšími pokutami. Dal dohromady tým odborníků, který má vypracovat návrh na zvýšení sazeb u nejzávažnějších dopravních přestupků. Případné změny by ale mohly začít platit nejdřív příští rok.

 

Právě se děje

Další zprávy