Inkluzi využívají už teď dvě třetiny žáků se speciálními potřebami. V krajích ale nemají rovné šance

ČTK Domácí ČTK, Domácí
23. 8. 2016 13:47
Téměř dvě třetiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se loni vzdělávaly v běžných základních školách, roste i počet středoškoláků. Ukázala to studie Nadace Open Society Fund Prague. Nejvyšší podíl těchto žáků v běžných školách je v Královéhradeckém kraji (12 procent), nejméně v Jihočeském (pět procent). Rozložení žáků se speciálními potřebami v populaci by podle nadace mělo být rovnoměrné – dosud tomu ale bránilo financování.
V základní škole v Chrášťanech inkluzivní vzdělávání dobře funguje.
V základní škole v Chrášťanech inkluzivní vzdělávání dobře funguje. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha – V běžných školách se vzdělávají téměř dvě třetiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ukázala studie Nadace Open Society Fund Prague.

Podíl dětí, které využívají takzvané inkluze, je největší v Královéhradeckém kraji (12 procent), nejmenší v Jihočeském (pět procent). Disproporce se projevuje hlavně v integraci žáků s lehčími poruchami učení a chování.

Problémem zůstávají nerovné šance dětí v jednotlivých krajích.

"Nelze zaručit, že dítěti, které dochází do stejného typu školy a má stejné speciální potřeby, se ve všech krajích dostane stejné péče," komentovala výsledky studie Lucie Plešková z nadace. Kraje totiž platí vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami různými způsoby. Financování by měla sjednotit připravovaná novela školského zákona.

Dětí se vzdělávacími potřebami, které studují v běžných školách, přibývá. Zároveň s tím klesá počet základních škol pro žáky se těmito potřebami. Za čtyři roky se snížil o 21.

Studie analyzovala vývoj a politiku inkluzivního vzdělávání ve všech krajích v letech 2012 až 2016. Mezi jednotlivými kraji porovnává proměny počtu a skladby žáků, pedagogů a asistentů pedagoga a financování inkluzivního vzdělávání z regionálního rozpočtu.

Po novele přibude 205 dětí

V mezinárodním kontextu je v Česku počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 100 žáků čtvrtý nejvyšší v Evropě. Třetí nejvyšší je podíl dětí, které se vzdělávají ve speciálních školách.

Od září začíná platit nový zákon, který integraci dětí s různými druhy postižení či zdravotním a sociálním znevýhodněním v běžných třídách usnadní. Dnes mají nárok na podporu jen ve školách speciálních či praktických, od září budou mít nárok na asistenta, speciální pomůcky či konzultace odborníka v jakékoli škole.

Takzvaný proinkluzivní zákon měl řadu odpůrců, ale ukazuje se, že kromě financí nepředstavuje výraznou změnu. Už dnes děti se speciálními vzdělávacími potřebami chodí do 80 procent běžných škol. Z praktických škol bude na běžné školy letos přestupovat 205 dětí z 18 tisíc, které se na těchto školách vzdělávají.

 

Právě se děje

před 1 minutou

Trump měsíc po volbách podal další žalobu, chce zneplatnit 200 tisíc hlasů ve Wisconsinu

Kampaň stížností amerického prezidenta Donalda Trumpa na výsledky letošních voleb pokračuje i téměř měsíc po skončení hlasování. Nejvyššímu soudu ve Wisconsinu dnes jeho tým předložil žalobu, která požaduje zneplatnění více než 200 000 hlasovacích lístků, informovala agentura AP. S podobnými požadavky zatím prezident u žádného soudu neuspěl.

Wisconsinské úřady v pondělí potvrdily, že hlasování v prezidentských volbách zde vyhrál kandidát Demokratické strany Joe Biden, a to o více než 20 000 hlasů, což odpovídá asi šesti desetinám procentního bodu. Oficiálním vyhlášením výsledků se rozběhla pětidenní lhůta, v níž je ještě kandidáti mohou napadat. Trump už předtím avizoval, že z jeho strany přijde žaloba.

Wisconsinský nejvyšší soud dnes potvrdil, že podání obdržel, avšak neuvedl, zda se záležitostí bude podrobněji zabývat. Soud podle AP zároveň zvažuje, zda přijme dvě další stížnosti požadující diskvalifikaci některých hlasů z prezidentské volby.

Zdroj: ČTK
Další zprávy