Inkluzi využívají už teď dvě třetiny žáků se speciálními potřebami. V krajích ale nemají rovné šance

ČTK Domácí ČTK, Domácí
23. 8. 2016 13:47
Téměř dvě třetiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se loni vzdělávaly v běžných základních školách, roste i počet středoškoláků. Ukázala to studie Nadace Open Society Fund Prague. Nejvyšší podíl těchto žáků v běžných školách je v Královéhradeckém kraji (12 procent), nejméně v Jihočeském (pět procent). Rozložení žáků se speciálními potřebami v populaci by podle nadace mělo být rovnoměrné – dosud tomu ale bránilo financování.
V základní škole v Chrášťanech inkluzivní vzdělávání dobře funguje.
V základní škole v Chrášťanech inkluzivní vzdělávání dobře funguje. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha – V běžných školách se vzdělávají téměř dvě třetiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ukázala studie Nadace Open Society Fund Prague.

Podíl dětí, které využívají takzvané inkluze, je největší v Královéhradeckém kraji (12 procent), nejmenší v Jihočeském (pět procent). Disproporce se projevuje hlavně v integraci žáků s lehčími poruchami učení a chování.

Problémem zůstávají nerovné šance dětí v jednotlivých krajích.

"Nelze zaručit, že dítěti, které dochází do stejného typu školy a má stejné speciální potřeby, se ve všech krajích dostane stejné péče," komentovala výsledky studie Lucie Plešková z nadace. Kraje totiž platí vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami různými způsoby. Financování by měla sjednotit připravovaná novela školského zákona.

Dětí se vzdělávacími potřebami, které studují v běžných školách, přibývá. Zároveň s tím klesá počet základních škol pro žáky se těmito potřebami. Za čtyři roky se snížil o 21.

Studie analyzovala vývoj a politiku inkluzivního vzdělávání ve všech krajích v letech 2012 až 2016. Mezi jednotlivými kraji porovnává proměny počtu a skladby žáků, pedagogů a asistentů pedagoga a financování inkluzivního vzdělávání z regionálního rozpočtu.

Po novele přibude 205 dětí

V mezinárodním kontextu je v Česku počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 100 žáků čtvrtý nejvyšší v Evropě. Třetí nejvyšší je podíl dětí, které se vzdělávají ve speciálních školách.

Od září začíná platit nový zákon, který integraci dětí s různými druhy postižení či zdravotním a sociálním znevýhodněním v běžných třídách usnadní. Dnes mají nárok na podporu jen ve školách speciálních či praktických, od září budou mít nárok na asistenta, speciální pomůcky či konzultace odborníka v jakékoli škole.

Takzvaný proinkluzivní zákon měl řadu odpůrců, ale ukazuje se, že kromě financí nepředstavuje výraznou změnu. Už dnes děti se speciálními vzdělávacími potřebami chodí do 80 procent běžných škol. Z praktických škol bude na běžné školy letos přestupovat 205 dětí z 18 tisíc, které se na těchto školách vzdělávají.

 

Právě se děje

před 58 minutami

Silný vítr zastavil horní úsek kabinové lanovky na Sněžku

Silný vítr dnes kolem poledne zastavil horní úsek kabinové lanovky z Pece pod Sněžkou na Sněžku. Spodní úsek lanovky z Pece na Růžovou horu zůstal v provozu. Lanovka na Sněžku může jezdit do rychlosti větru 60 kilometrů v hodině, uvedli vlekaři na webu lanovky. Z Růžové hory se turisté mohou na Sněžku vydat pěšky, trasa měří 2,5 kilometru. V provozu je lanovka denně od 08:00 do 19:00. Provoz ostatních lanovek v Krkonoších vítr neomezil.

Lanovka na Sněžku se rozjela do letní sezony ve středu 12. května, a to po více než třech měsících odstávky dané epidemickými restrikcemi. Následně se ve východních Krkonoších do letní sezony rozjely také lanovky ze Špindlerova Mlýna na Medvědín a na Pláně, z Janských Lázní na Černou horu, z Velké Úpy na Portášky a z Herlíkovic na Žalý.

Zdroj: ČTK
Další zprávy