Pohled mladých na ČSSD se snažím měnit přes Facebook. V Praze chci dvouciferný výsledek, píše Hejduk

Domácí Domácí
Aktualizováno 9. 10. 2017 13:21
Radim Hejduk sice patří k nejmladší generaci politiků ČSSD, na sociálních sítích ale sbírá více bodů než nejznámější tváře strany. Předseda nezávislého spolku Idealisté.cz poráží v počtu fanoušků i tak zkušené politiky, jako je premiér Bohuslav Sobotka nebo volební lídr Lubomír Zaorálek. Do Poslanecké sněmovny kandiduje v Praze ze šestého místa. Hejduk se narodil začátkem 90. let a dětství strávil v Japonsku, kde jeho otec působil jako diplomat. V on-line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz kritizoval výroky šéfa ANO Andreje Babiše, ale i článek svého stranického kolegy z Brna Milana Hrdličky, který přirovnal migranty ke slimákům. Čtenářům odpovídal i na dotazy ohledně nemocenské či bydlení.
Rozhovor s Radimem Hejdukem
Dotazovaný právě odpovídá
Radim Hejduk odpovídá na otázky od 10 hodin.
Přejít k dotazům

Praha - Předseda nezávislého spolku Idealisté.cz Radim Hejduk (ČSSD) v on-line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz prozradil, proč vstoupil do ČSSD, proč by zrušil první tři dny neplacené nemocenské, a kritizoval také výroky Andreje Babiše (ANO) ohledně lithia.

Hejduk podotkl, že uskupení Idealisté.cz, které vede, se hlásí k principům ČSSD. "Víceméně jde Idealisty definovat jako organizaci, která dělá veřejnou osvětu, zapojuje do politiky nové lidi a tím pomáhá otvírat sociálně demokratické hnutí," vysvětluje Hejduk.

Hejduk se vyjádřil i ke kauze těžby lithia. Předseda ANO Andrej Babiš zaútočil na sociální demokraty kvůli tomu, že jejich ministr průmyslu Jiří Havlíček uzavřel memorandum s australskou firmou o těžbě lithia v Krušných horách. Podle Hejduka jsou ale Babišovy výroky "přes čáru".

"Díky ministru Havlíčkovi v ČR udržíme zpracování lithia a navíc, pokud se nemýlím, má ČR možnost se kapitálově podílet na těžbě - to znamená, že pokud to bude výhodné, může mít určitý vlastnický podíl," vysvětluje Hejduk a na Babišovu adresu vzkazuje: "Měl by si u sebe udělat pořádek a nekydat kolem sebe."

Hejduk prosazuje, aby první tři dny nemocenské byly propláceny. "Považuji za nespravedlivé, že si člověk platí nemocenskou, ale první tři dny nemoci z ní neuvidí nic," napsal Hejduk čtenářům s tím, že kvůli takzvané karenční době spousta lidí nemoci přechází.

Pro Hejduka je důležitá i otázka sociálního bydlení a bydlení pro mladé. "Moje řešení je podpořit výstavbu bez developerů, což výrazně snižuje náklady na pořízení bytu, plus konečně prosadit zákon o dostupném/sociálním bydlení," nastiňuje řešení s tím, že podporuje myšlenku takzvaného principu baugruppe, kdy se dají lidé dohromady, dostanou zvýhodněnou hypotéku, najmout si projektového manažera a architekta a nechají postavit nebo zrekonstruovat dům.

Hejduk na dotaz čtenáře odsoudil článek místostarosty Brna-Bohunic Milana Hrdličku za to, že přirovnal migranty ke slimákům. "Myslím si, že slova pana místostarosty nejsou vhodná a poškozují stranu," napsal Hejduk s tím, že to vnímá jako porušení hodnot sociální demokracie.

K ČSSD se Hejduk přidal kvůli hodnotám a kvůli životnímu příběhu svého dědy, který prošel koncentračním táborem, kde si uvědomil, že protipólem nacismu je idea, která je sociální a demokratická. "Možná se může zdát můj důvod jako kýč, ale opravdu je to hlavní důvod, proč jsem vstoupil do ČSSD," tvrdí Hejduk.

Rozhovor s Radimem Hejdukem

Dotazovaný právě odpovídá
Radim Hejduk odpovídá na otázky od 10 hodin.
Aktualizovat reportáž
9. 10. 2017
Ptá se: Lucie Válová

Dobrý den Radime, doufam ze budete skokanem roku! Držím palce a můj hlas mate jistý! Budu přemlouvat i kolegy. Mnohé znáte a i oni Vás! Lucka z Prahy

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

moc Vám děkuji za podporu. Opravdu. Moc mi to pomáhá pozitivně překonávat vyčerpávající předvolební kampaň :)

Mějte se!

9. 10. 2017
Ptá se: Karel Nepraš

Dobrý den pane Hejduku, několikrát jsem zaznamenal vaše články na internetu a i v tisku. S ženou Vám držíme palce a věříme, že dokážete ve volbách přeskočit kandidáty před vámi. Od naší rodiny máte jistý hlas. Vaši staří harcovníci by měli pochopit, že už je čas odejít... Rovněž bych se Vás chtěl zeptat, zdali chcete prosazovat prvky dostupnosti bydlení pro mladé a seniory? A jak by se to mělo dít? Mějte se a fandíme Vám. KN

Odpovídá: Radim Hejduk

Mockrát děkuji, opravdu si takové podpory vážím, věřím, že to dopadne dobře :)

Ohledně bydlení, což je jedním z mých nejdůležitějších témat, jsem zde již několikrát odpovídal – velmi se mi nelíbí situace, kdy mladí v podstatě nemají šanci sehnat bydlení jinak, než že se zadluží na mnoho let dopředu hypotékou (a stejně nemají jisté, že jí dostanou) a staří zas sice bydlí, ale jak se zvedají nájmy, musí se často velmi výrazně, uskromňovat jinde a hrozí jim propad do chudoby. To chci změnit několika způsoby – jak už jsem psal, moje řešení je podpořit výstavbu bez developerů, což výrazně snižuje náklady na pořízení bytu, plus konečně prosadit zákon o dostupném/sociálním bydlení, ve kterém by mohli mladí svůj život nastartovat. U té výstavby jde o podporu tzv. principu baugruppe, kdy se dají lidé dohromady, dostanou zvýhodněnou hypotéku, najmout si projektového manažera a architekta a nechají postavit nebo zrekonstruovat dům. Potom v domě má každý svůj byt a spravují společné prostory, jako třeba zahradu atd. Mohli bychom to podpořit třeba tím, že těmto iniciativním lidem zvýhodní obec odprodej parcely nebo nemovitosti a že stát bude garantovat zvýhodněnou hypotéku.

9. 10. 2017
Ptá se: Jiří

Dobrý den, pane Hejduku, jak vnímáte aktivitu Milana Chovance, který prosazuje do ústavy změny ve směru menší regulace držení zbraní?

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

ČSSD je názorově rozmanitá a v tomto případě to platí dvojnásob. Nevím k čemu může ta změna reálně být, proto jsem s tou ústavní změnou opatrný. Není to úplně moje téma a obecně mě zajímají spíš věci týkající se bydlení, mezigeneračního soužití a tak dál.

Doufám, že stačí takto stručná odpověď.

9. 10. 2017
Ptá se: Pavel Mladý

Dobrý den Radime,

co se podle vás musí změnit, aby sociální demokracie dokázala čelit mediální převaze pravice, zejména ANO, ale také ODS?

Co může udělat běžný volič a co vy jako budoucí poslanec?

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

asi by si musela koupit nějaký ten deník :) Ne, ale vážně: vždy měla pravice mediální výhodu nad levicí, to se těžko mění kvůli vlastnické struktuře médií. Podle mě soc. dem. vytrvat na svých principech, třebaže jsou kriticky podrobeny médiálním prostorem. Protože pak přestává být důvěryhodná. Stává se to poslední dobou spoustě stranám v Evropě. Změnu může přinést Facebook, Twitter, Instagram, YouTube - tedy dobře zvládnuté vlastní kanály komunikace.

Já se coby poslanec budu snažit vytvářet důvěryhodný obraz ČSSD a volič by mohl dát hlas mně a ČSSD :) je to vlastně celkem jednoduché.

9. 10. 2017
Ptá se: Sandra Jelinek

Dobrý den Radime,
narazila jsem na vaše videa na facebooku a od té chvíle se těším na každý příspěvek. Dělat politiku s tak lidským přístupem, jako se to daří Vám, je pro mě opravdu pohlazení na duši. Je fajn, že ze sebe neděláte toho rádoby "cool týpka" jako Dominik Feri, který je sice vtipný až na půdu, ale obsah aby u něj člověk pohledal.

Všimla jsem si, že jedno z hlavních volebních témat ČSSD je zvyšování platů. Což moc podporuju, každý by měl mít za práci slušný plat, aby mohl důstojně žít. Chtěla bych se ale zeptat, jak konkrétně může vláda anebo sněmovna, kam kandidujete, přispět ke zvýšení platů? Zasadil byste se o to nějak osobně?
Děkuji za odpověď, moc vám fandím.

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

moc děkuji za podporu! Těší mě to :)

Vláda na to jistý vliv má. Jednak skrze zvyšování minimální mzdy (s tím je spjaté zvyšování i tzv. zaručené mzdy, což jsou "minimální mzdy" pro různé kategorie profesí), jednak tím, že bude lákat do Česka výrobu s větší přidanou hodnotou, podporovat malé a střední podnikání, aby zaměstnanci v tomto sektoru pak mohli být lépe ohodnoceni. Také může přímo lépe ohodnotit státní zaměstnance, tj. učitelky, policisty, hasiče apod.

Já bych se v tom angažoval jako poslanec skrze Výbor pro sociální politiku, který vlastně fungování vládní politiky kontroluje. Pracovitý poslanec může opravdu změnit spoustu věcí k lepšímu :)

Díky za dotaz!

9. 10. 2017
Ptá se: Lukáš Melichar

Jak se ANO podílelo na lithiu? Muselo ANO prodloužit povolení k průzkumu dle zákona? Proč ČSSD neprojednala memorandum v PS, vládě a v koalici?

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

australským těžařům dal povolení k průzkumu lithia ministr za ODS Drobil již v roce 2010. Toto povolení bylo v tichosti prodlouženo v lednu 2017 ministrem životního prostředí za ANO Richardem Brabcem. ČSSD udělala to jediné, co jí zbývalo. Tedy dohodnout se s australskými těžaři, že pokud se vůbec bude lithium těžit, tak se bude zpracovávat v ČR a že bude možné, aby do toho vstoupil český stát - ať už společným podnikem, kapitálově či jinak. Ministerstvo průmyslu (MPO) pod vedením ministra Havlíčka se dlouhodobě snaží o to, aby měl český stát nad těžbou nerostného bohatství co největší kontrolu. MPO na příští vládě předkládá materiál, ve kterém se zabývá právě tím, abychom rozšiřovali a posilovali možnosti státu mít kontrolu nad nerostným bohatstvím, nikoliv jen nad lithiem.

Doufám, že Vám ta odpověď pomůže.

9. 10. 2017
Ptá se: Miroslav Míček

Dobrý den .Jsem 13 let v důchodu a ptám se jaký je Váš názor na způsob valorizace důchodů procentualně dle výše důchodu.Podrůměrné důchodce a těch je v zemi více, to po letech nažene do sociální pasti a budeme chodit pro dávky.

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

souhlasím s vámi – je to podobné jako s platy. Sice existuje nějaký průměrný důchod, ale je mnoho důchodců, co mají nízký a tak i ta valorizace důchodů je pak nižší. Nelze ale zvyšovat všem o úplně stejnou částku, proti tomu se bohužel v minulosti vyslovil ústavní soud a řekl, že by to popíralo tzv. princip zásluhovosti. Sociální demokracii se podařilo navrátit valorizaci o 100 procent nárůstu spotřebitelských cen a o jednu polovinu nárůstu reálné mzdy. To už je podstatně lepší, penze musí dle mého názoru růst podle toho, jak rostou ceny, aby důchodcům nehrozilo, že spadnou do chudoby a budou třeba muset žádat o sociální dávky. Také může být vhodný doplněk zavést minimální důchod, já jsem tomu asi i nakloněn.

Díky za dotaz.

9. 10. 2017
Ptá se: Petra M.

Dobrý den, Radime, kdybyste se stal poslancem, co byste udělal pro přijetí zálohového výživného a pro možnost dostupnosti bydlení pro sociálně slabší? Ráda bych se také dotkla problému bezdomovectví. Děkuji a hezký den. Petra M.

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den Petro,

hodně mi vadí, když někdo neplatí výživné na své děti. Považuji to za hodně nezodpovědné a vůči samoživitelkám velmi nespravedlivé. Chce to změnit práci soudů – hodně jí urychlit a zlepšit vymáhání výživného. Zálohované výživné mi přijde naprosto v pořádku, funguje to skoro všude kolem nás v Evropě a samoživitelkám to pomůže, pokud jim druhý rodič neplatí nebo se soudu prostě nedaří výživné vymoct. Stát pak v téhle situaci po povinném výživné vymáhá sám a stát má určitě lepší možnosti a sílu to vymoci. Docela mě naštvala reakce pana lidovce Bělobrádka který řekl, že si samoživitelky mají najít lepšího chlapa. Co se týče bydlení, to už jsem tu psal několikrát – musíme co nejdříve přijmout zákon o sociálním bydlení, už je vlastně napsaný, bohužel se to v téhle Poslanecké sněmovně prosadit nepodařilo, určitě by to byla jedna z mých největších priorit, kdybych se do sněmovny dostal.

Moc děkuju za dotaz a mějte se hezky :)

9. 10. 2017
Ptá se: Hugo

Co byste udělal pro to, aby se na našem území zadrželo co nejvíce dešťových srážek a voda se mohla vsáknout do podzemí?

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

přiznám se, že tohle není moje hlavní téma, takže se tomu nerozumím úplně podrobně, ale přesto vím, že sucho a s tím související eroze je něco, co Česko v posledních letech hodně trápí. V minulosti byla chyba, že bylo Česko vnímáno jako taková střecha Evropy a řešili jsme spíš jak vodu dostat pryč než si ji udržet. Jak mě naštval pan ministr životního prostředí Brabec v kauze Lithia, tak na druhou stranu musím říct, že někdy zhruba před rokem zahájil boj se suchem, což je dobře – bude záležet i na příští vládě, jak dobře se jí podaří čerpat peníze z EU na různé projekty, které zadrží vodu v krajině. Chce to obnovit malé nádrže a různé mokřady, samozřejmě je to ale práce na mnoho let. Pokud to budu moci ovlivnit, určitě podpořím ve sněmovně takové zákony, které budou bojovat proti erozi a dalšímu vysychání půdy.

9. 10. 2017
Ptá se: Karel M.

Dobrý den,

rád bych se i v ČSSD angažoval, ale jsem mladý a moc nevím, jestli je možné se v této straně prosadit. Mohl byste mi prosím poradit, jak na to? Přijde mi, že moc prostoru pro mladé zde není...A ještě i takový dotaz, dají na Vás ve straně? Na Vaše názory? Kolik věcí jste prosadil třeba do volebního programu nebo podílel jste se na jeho tvorbě nějak vůbec?

Díky za odpověď, ať se daří

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

určitě to možné je! Mladých v ČSSD zatím tolik není a je dobré je nacházet v takových organizacích jako Idealisté nebo Mladí sociální demokraté. Zkuste mi napsat mejla nebo přes Facebook, rád Vám pomůžu.

Pokud jste aktivní a akční, tak můžete změnit hodně. Díky tomu, že se věnuji sociální politice, mi dal Lubomír Zaorálek důvěru a nechal mě koordinovat část volebního programu, který se týká práce a sociálních věcí, takže jsem se podílel hodně a vlastně to je i hlavním tématem celé volební kampaně :)

9. 10. 2017
Ptá se: Anna Brabcová

Dobrý den,
jste skvělý kandidát, držím palce. Proc jste az na šestém místě? Cssd by mela kandidáty jako vy dávat na prvni mista. Můžete být zvolen? Jak?

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

moc Vám děkuji za podporu! Šesté místo není tak špatné a v rámci vyjednávání kandidátky to dopadlo docela dobře. Hrozilo, že bych byl až 16. :) Já doufám, že můžu být zvolen. Je potřeba proto volit ČSSD v Praze a zakroužkovat na kandidátní listině před mým jménem číslo 6. Je tam i spoustu dalších kandidátů, kteří si hlas zaslouží, ale jsem moc rád, že jsem Vás takto oslovil. Budu se snažit pokračovat v tom, co dělám!

9. 10. 2017
Ptá se: Klára Růžičková

Dobrý den,
já už jsem starší, možná trochu netradiční vaše podporovatelka, ale i já jsem na facebooku a sleduji vás. Líbíte se mi, nemám moc ráda dnešní mladý, co si myslí, že jim patří svět. Vy jste ale jiný, působíte že i přes váš mladý věk je ve vás pokora a i jistá moudrost, to se u tak mladého čloěka málo vidí. Cítím, že v ČSSD to není uplne jednotná strana, část jsou takoví konzervativnější, třeba Foldyna nebo i mnozí další, pak tu máme takovou otevřenější část, asi by se tam dal počítat třeba pan Sobotka, současný váš předseda Zaorálek mi přijde jako něco mezi - ke komu se počítáte vy?
Díky a držím vám palce, pokud mladí do politiky, tak takoví, jako jste vy

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

díky za Vaší podporu. Neřekl bych, že se k někomu počítám. Asi bych se dal považovat spíš za liberálnějšího v ČSSD, ale i s tou konzervativní částí mám něco společného, hlavně tedy pohled na ekonomiku, na pracovní podmínky a podobně. Určitě jsme zajedno, že se musí znovu proplácet první tři dny nemoci - na to vsadím boty :)

Díky ještě jednou za podporu a za dotaz!

9. 10. 2017
Ptá se: MILAN

Zdravím.
Volím ČSSD.
Strana by mělu už konečně zvýšit živvotní minimum a 16000 minimální mzda v roce 2022 by měla být taky vyšší 18000 až 20000Kč.
Plánuje ČSSD státní oddlužení lidí v insolovenci a exekuci kteří musí platit na pokutách jen za to že například neuvedli všechny další půjčky třeba místo jistiny 15000 Kč kvůli pokutám 140000 Kč.To je přece jasná lichva a inslovenční správci i SOUDY to skandálně schvalují?Jak je to možné?A budete s tím něco dělat?Třeba aby stát zaplatil nesmyslné pokuty a dlužník jen jistinu?
Kolik jste už přesvědčili lidí aby místo Babiše volili ČSSD?
Díky za odpověd

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

to je fajn, moc děkuji! Souhlasím s tím, že by se životní minimum mělo zvýšit a stejně tak se zvyšováním minimální mzdy. ČSSD má v programu částku alespoň 16 000 - to je nejvíce ze všech stran a také je to realistické. Obecně mzdy máme třetinové vůči Evropě... Já bych se jako poslanec zasazoval o to, aby příští ministr(yně) práce pokračoval(a) v navyšování minimální mzdy. Je to jeden z mála nástrojů jak tlačit na ty mzdy obecně.

Bohužel se v exekucích moc nevyznám, to říkám narovinu. O tom, co píšete bych se musel poradit s někým, kdo do toho má větší vhled. Ale zaměřím se na to, a pokud najdeme dobré řešení, tak ho rád budu prosazovat ve Sněmovně.

Děkuji za dotaz a za Vaší podporu!

9. 10. 2017
Ptá se: Denisa

Moc zdravim, Radime, chtela jsem se zeptat, jaky postoj eventualne jake vztahy mas k soucasne garniture strany? Jak tezke je se v jiz zavedene strane jako mlady clovek prosadit?

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

v něčem se shodnem, v něčem ne :) To je asi normální. Naštěstí podle mě v ČSSD není tak složité se jako mladý prosadit. Chce to být hlavně aktivní. Jsou tu organizace jako Idealisté nebo Mladí soc. dem., které pomůžou zorientovat se v tom, jak to v ČSSD vypadá a vytvořil jsem si spoustu kamarádů, kteří mi pomáhají. Kdybyste, Deniso, měla nějaký hlubší zájem o fungování atd., tak mi pošlete zprávu na Facebooku nebo pošlete mejla, rád vám odpovím detailněji :))

9. 10. 2017
Ptá se: Jarda

Dobrý den Radime,

chci se zeptat, jak vidíte šance ČSSD v Praze kolik % a kolik v ČR. Ještě otázka asi velice obtížná co říkáte na personální politiku ČSSD v Praze, jde mi o volební jedničku v Praze. Osobně neznám ani p. Dolínka, ale přece jen větší tahoun by byl ministr zdravotnictví a bývalý ředitel největší FN p. Ludvík. A přeji Vám hodně zdaru ve volbách.

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

já doufám, že ten výsledek bude dobrý, což znamená v tomto pro soc. dem. složitém kraji dvojciferný výsledek. Nerad bych ale stanovoval cíle za lídra :) Pražská ČSSD si demokraticky odhlasovala za lídra Petra Dolínka, to se musí respektovat. Pan Ludvík už v Praze kandidátku už mimochodem jednou vedl.

Děkuji Vám za podporu!

9. 10. 2017
Ptá se: Kristýna

Hezký den Radime,
přečetla jsem si, že jste vyrůstal v Japonsku, jak se to na vás podepsalo? Co z toho, co třeba funguje v japonsku byste převedl k nám do ČR? Mějte se, fandím vám a jestli budu volit ČSSD, tak jedině kvůli vám, takže snad skočíte, jinak budu naštvaná :)

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

myslím, že hlavně na výchově - dávám větší důraz na společenské uspořádání, fungování společnosti... Jedna z těch věcí, co mi přijde dobrá na Japonsku, je fungování veřejných služeb. Opravy silnic, výstavba dálnic, vlastně výstavba infrastruktury je rychlá a kvalitní. Tím bychom se měli HODNĚ inspirovat :) :)

Děkuju moc za podporu, doufám, že naštvaná nebudete!

9. 10. 2017
Ptá se: Pavel N.

Koukal jsem na vaší stránku radimhejduk.cz a píšete tam o zákoně o společném bydlení pro mladé lidi. Řešíme s přítelkyní založení rodiny, ale bydlet ve vlastním je v současnosti v říši těch nejdivočejších snů. Podobně je na tom spousta našich známých. Jak by nám váš návrh měl pomoct? Na spolubydlení v jednom bytě už jsme trochu starý. :-)
Děkuji za odpověď

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

ono to spolubydlení úplně tak není :) Jde hlavně o to podpořit výstavbu bez developerů, což výrazně snižuje náklady na pořízení bytu, plus konečně prosadit zákon o dostupném/sociálním bydlení, ve kterém by mohlo spoustu lidí svůj život nastartovat. U té výstavby jde o podporu tzv. principu baugruppe, kdy se dají lidé dohromady, dostanou zvýhodněnou hypotéku, najmout si projektového manažera a architekta a nechají postavit nebo zrekonstruovat dům. Potom v domě má každý svůj byt a spravují společné prostory, jako třeba zahradu atd. Mohli bychom to podpořit třeba tím, že těmto iniciativním lidem zvýhodní obec odprodej parcely nebo nemovitosti a že stát bude garantovat zvýhodněnou hypotéku. To se netýká jen mladých, mohlo by i vás.

Dále je prostě potřeba začít obecní výstavbu, zlepšit fungování Státního fondu rozvoje bydlení, udělat cenové mapy... Prostě jít na to systematicky, abyste potom dosáhl na bydlení třeba normální koupí bytu. Zatím musíte vydržet v nájmu, ten by si zasloužil v některých sociálně citlivých případech regulaci.

9. 10. 2017
Ptá se: Miroslav Hanus

Dobrý den Radime,

za prvé by mě zajímalo, jak jste se v tak mladém věku dostal na kandidátku ČSSD?
Za druhé, jak chcete zatraktivnit ČSSD mladým? A jak hlavně chcete přimět mladé, aby šli volit (ČSSD, ale i vlastně vůbec prostě volit)?
Dále by mě zajímalo, proč se ČSSD nebrání, když na ně útočí SPD, že i vaši europoslanci hlasovali pro sankce pro ČR a uprchlíky, když to není pravda. A pokud se bráníte, tak mě prosím opravte, ale přijde mi, že dost se zaměřuje ČSSD na ANO, zatímco si od SPD nechává dost kazit pověst.
Jak moc poškodí ČSSD výroky o "slimácích" a kauza lithium? Chystá ČSSD nějaké "vysvětlení" nebo budete čekat, že to "vyšumí", stejně tak jako výroky pana Štěcha o živnostnících? A poslední, v ČSSD není na kandidátkách moc mladých lidí. Co s tím? Není strana moc ztrnulá? A máte nějaké informace o tom, kolik mladých vstupuje do ČSSD (například i v porovnáním s ostatními politickými subjekty)?Díky, mějte se

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

ty jo, to je otázek :) Na kandidátku jsem se dostal díky tomu, že za mnou stálo pár lidí, kteří si řekli, že bych s tím něco mohl udělat. Mladým ČSSD snad již dělám atraktivní díky spolku Idealisté.cz, který vedu. V té organizaci je spoustu mladých, schopných a zajímavých lidí, takže mě to těší. Ale chce to jich mít víc!

To, že spoustu lidí se zaměřuje na souboj ANO a ČSSD je logické, jsou to dva hlavní konkurenti. K SPD se možná nechtějí vyjadřovat, protože by jim to mohlo dělat další reklamu, ale popravdě moc nevím, strategii si určuje volební lídr.

Slimáky jsem tu už komentoval - je to nemyslitelné pro sociální demokracii takto mluvit o lidech, takže to poškozuje obraz, ale Lubomír Zaorálek jasně řekl, že taková slova do ČSSD nepatří. K lithiu už se ČSSD vyjadřuje hodně. Myslím, že se snaží vysvětlit, že tím memorandem naopak zabraňuje úplně privatizaci těžby a zpracování lithia a že to byl právě ministr za ANO, který by to nechal Australanům napospas.

Mladých možná méně je, ale já to vidím optimisticky, že jich tam dostaneme víc :)

Díky za Vaše dotazy!

9. 10. 2017
Ptá se: Johana Horská

Zdravím Radime,
koukám na vaše videa na facebooku, je to super! Nejvíc semi líbí představa mezigeneračních center, cítím, že opravdu chcete posouvat naší zemi dál. Můžete prosím představit nějaké další body vašeho programu? koukala jsem na Váš web a máte tam i něco dalšího. Musím se ale přiznat, že s volbou ČSSD mám docela problém. Asi Vás kroužkovat budu, protože chci podpořit to lepší, co v ČSSD je, protože ta strana je něco, co tu bylo a bude a je lepší podpořit něco lepšího ve větší straně než volit třeba Zelené,kteří se do sněmovny nedostanou. Takže jak říkám, budu vás kroužkovat a doufám že skočíte, ale dáváte mi teda zabrat že kvůli vám musím volit ČSSD :))
Mějte se a držím palce ať máte hodně kroužků

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

moc Vám děkuju za tuto zprávu! A děkuji, že mi dáte hlas, moc to pro mě znamená. Má to smysl, protože ten hlas se neztratí - to by se totiž mohlo stát u menších stran, jak správně říkáte.

Další důležitá věc pro mě je zrušení tzv. karenční doby. Považuji za nespravedlivé, že si člověk platí nemocenskou, ale první tři dny nemoci z ní neuvidí nic. Pro spoustu lidí to může být zásadní, může to být velký výpadek v jejich příjmu. Nemoci navíc pak přecházejí, jak se potvrzuje i ze statistik. Dále bych rád prosadil zákon o sociálním bydlení. To se tu omílá už hrozně dlouho, tak bychom to už konečně mohli udělat.

Kdyby cokoli, napište mi ještě mejla nebo zprávu na Facebooku, můžeme to probrat do hloubky. Díky.

9. 10. 2017
Ptá se: Filip Šťastný

Zdravím,

vím, že máte jakožto Idealisté.cz jiný pohled na smlouvy o volném obchodu (TTIP, CETA), než zbytek ČSSD. Proč tomu tak je? Mojí případnou podotázkou je, proč tyto smlouvy podporovala ČSSD v Poslanecké sněmovně a nikoliv v Evropském parlamentu. Díky.

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

ano, to máme. Nejvíce nám vadilo, jakým způsobem byl TTIP vyjednáván za zavřenými dveřmi. Možná by větší transparentnost přesvědčila i nás o smyslu podobných smluv. Ale hrálo se o hodně. Evropa má dobrý systém ochrany spotřebitelů a zaměstnanců, kdežto USA ne. Respektive jsou to odlišné systémy a vytváření kompromisů by mohlo znamenat oslabení pozice běžného člověka. To nám přišlo klíčové, a proto podle mě hlasovali i představitelé v Evropském parlamentu. Bohužel zatím není Idealista ve Sněmovně, takže naše obavy nemohly zaznít ve Sněmovně. Třeba se to změní... :)

9. 10. 2017
Ptá se: Jan Hanzlík

Radime, dobrý den.
Doslechl jsem se, že ČSSD ve studentských volbách pohořela. Co myslíte, že bude nutné změnit, aby byla blíže mladým lidem? Přeci jen, programově by to i pro mladé mohlo být zajímavé, ale není. Chybí tomu nějaký šmrnc - co myslíte, že by ho dodalo?

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

programově to myslím není problém, ČSSD reaguje na to, co člověka potká v životě ať už je mladý nebo starší. Já se ten pohled mladých snažím měnit právě přes Facebook. Taky říkám konkrétní věci, konkrétní řešení nějakého problému. Podle mě je nešvar téměř všech politických stran, že mluví obecně. Takže za mě: jasně a konkrétně mluvit, držet si program a ještě dávat šanci novým tvářím :) Třeba to pak půjde líp.

Díky za dotaz!

9. 10. 2017
Ptá se: Marie Matoušková

Dobrý den, Radime,

ČR má dnes nejnižší nezaměstnanost od roku 1998. Kde mají podniky brát zaměstnance? Jste pro dovoz pracovní síly ze zahraničí?

Díky Marie

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

stát by se měl nejvíce zaměřit na ty, kteří jsou dlouhodobě nezaměstnaní a snažit se je zapojit do práce. S tím souvisí funkční a dostupný vzdělávací systém - ten potřebujeme reformovat. Ale to je spíš vidina na dalších 20 let. Aktuální situaci na trhu práce můžeme řešit dovozem pracovní síly, ale za jasných podmínek, že se práce lidí z jiných zemí nebude odměňovat tak špatně. To totiž pak tlačí mzdy dolů i u českých zaměstnanců. A už dneska je běžné, že se pracuje ve směnném provozu za 13 tisíc a ve špatných pracovních podmínkách. Určitě bychom to nezlepšili tím, že přijmeme někoho z Ukrajiny a dáme mu místo 13 tisíc jedenáct.

9. 10. 2017
Ptá se: Vlaďka

Dobrý den Radime,
sleduji vás na facebooku a musím říct, že se mi moc líbíte :) témata co tam prezentujete jsou mi blízká a zároveň nejste tak povrchní, jako politici bývají. Zároveň ale v politice se moc nevyznám a jestli se nemýlím, abych vás mohla volit, musela bych volit ČSSD - můžete mi nějak přiblížit, proč jste si vybral právě tuhle stranu?
Díky a držím palce :) :) :)

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

vybral jsem si ČSSD kvůli hodnotám a kvůli osobnímu příběhu mého dědy a jeho nejlepšího přítele Felixe Kolmera. Oba dva přežili utrpení v koncentračním táboru. Felix utekl dvakrát z Terezína a přežil Osvětim. A oba si uvědomili, že úplným protipólem nacismu je idea, která je sociální a demokratická. Bez spolupráce vězňů v Terezíně a Osvětimi by Felix Kolmer, kterému je teď 95 let a je stále aktivní, možná ani nepřežil.

To mě motivuje být v této straně, kandidovat za ni a spoluutvářet ji.

9. 10. 2017
Ptá se: Marcela Pařízková

Většina mladých lidi , aby založila rodinu, musí mít bydlení. Každý chce nejlépe svoje, Jak toho dosáhnout? Jak jim pomoci? Jak se stát postará o mladou generaci? Kdo to může změnit?
Děkuji

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

souhlas s důležitostí bydlení. Moje řešení je podpořit výstavbu bez developerů, což výrazně snižuje náklady na pořízení bytu, plus konečně prosadit zákon o dostupném/sociálním bydlení, ve kterém by mohli mladí svůj život nastartovat. U té výstavby jde o podporu tzv. principu baugruppe, kdy se dají lidé dohromady, dostanou zvýhodněnou hypotéku, najmout si projektového manažera a architekta a nechají postavit nebo zrekonstruovat dům. Potom v domě má každý svůj byt a spravují společné prostory, jako třeba zahradu atd. Mohli bychom to podpořit třeba tím, že těmto iniciativním lidem zvýhodní obec odprodej parcely nebo nemovitosti a že stát bude garantovat zvýhodněnou hypotéku.

Podle mě to můžeme změnit jen ve Sněmovně a jediný, kdo se tomu pořádně věnuje je ČSSD.

Díky za dotaz, snad jsem to dokázal nějak stručně a srozumitelně vysvětlit.

9. 10. 2017
Ptá se: Květa Nováková:

Co jsou to ti idealisté? A proč bych vás měla volit?

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

k Idealistům mi dovolte přepsat to, co jsem už psal jinému tazateli:

"Idealisté jsou nezávislá organizace, která se hlásí k sociálně demokratickým principům. Nejsme na ČSSD nijak existenčně závislí, ale jsme docela personálně propojeni - viz například má kandidatura za soc. dem. v Praze na šestém místě v letošních volbách.

Víceméně jde Idealisty definovat jako organizaci, která dělá veřejnou osvětu, zapojuje do politiky nové lidi a tím pomáhá otvírat soc. dem. hnutí. Budujeme, myslím, celkem příjemný kolektiv, ze kterého snad budou putovat do politiky zajímavé osobnosti."

Jinak důvod proč mě volit - myslím si, že mám celkem prosaditelný program, který pomůže lidem napříč generacemi. Snažím se ukázat ČSSD trochu jinak, navrhuji chytrá řešení, která nebudou stát státní kasu tolik peněz, ale pomůžou hodně. Jedním z nich jsou mezigenerační centra. To jsou místa, kde se spojuje mateřská škola s domovem důchodců. Je to dobré pro děti, protože se naučí respektovat ty starší z nás, a jeto dobré pro seniory, protože jim to zkvalitní život, který se může zdát fádní v domovech důchodců. A moc to nestojí peněz, je to spíš o domluvě a o podpoře a osvětě ze strany státu. To bych chtěl prosazovat ve Sněmovně.

Kdyžtak se můžete podívat na můj web (radimhejduk.cz) nebo Facebook, ať se o mně dozvíte víc a nevolíte "zajíce v pytli" :)

9. 10. 2017
Ptá se: Mirek Svoboda

Dobrý den Radime, již dlouho Vás sleduji a Idealistům.cz fandím.
V souvislosti s nimi však slyším jen o Vás. Kandidují idealisté ještě i v jiných krajích?
Do sněmovny skočíte!

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

existují! Mrkněte na náš web, tam jsou další kandidáti z Prahy, Zlínského kraje, Jihomoravského atd. Moc vám děkuji za podporu!

9. 10. 2017
Ptá se: Kolovratník Roman - Děčín

Dobry den pane Hejduku, žiju v Lounech a k ČSSD mám blízko, co si myslíte o místní ustecke sociální demokracii - z těch viditelnějších třeba Foldyna J., Dvořák D., Klika M.? Často se Vaše nazory dostavaji do stretu, posouvat o ČSSD nebo ji to škodí? Děkuji Vám. Hezký den a držte se

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

třeba Dalibora Dvořáka znám docela dobře. Častokrát s ním třeba i nesouhlasím, ale je to typ člověka, který rád vše nejdřív prodiskutuje. A najdeme toho spoustu společného, takže se na tom dá stavět. Jinak s názory ústecké ČSSD často nesouhlasím, ale pokud jde o program a je to v rámci hodnot a principů soc. dem., tak to není na škodu. Tím se jen ukazuje, že ČSSD není monolit.

9. 10. 2017
Ptá se: Lada Brtnická

Všimla jsem si, že na Vaše příspěvky reagují hodně ženy a obecně se více zapojují, než je tomu u jiných politiků nebo debat na Facebooku. Jak se Vám to podařilo a považujete to za důležité?

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

sám moc nevím, ale asi jsem začal mluvit o tématech (jako třeba soužití mezi generacemi), které nejvíce trápí ženy. Třeba proto, že péče o starší nakonec ve většině případů spadne na ně.

Každopádně zapojení žen považuji za velmi důležité, protože můžu pomoct tomu, aby do politiky šlo více žen. A to setsakra potřebujeme... Podle mě by měl Parlament odrážet podobu společnosti - to znamená, že by v něm měli sedět mladí, starší, muži, ženy. Žen a mladých tam teď moc nenajdete. Doufám, že moje činnost pomůže v pozitivním slova smyslu :)

Díky za dotaz!

9. 10. 2017
Ptá se: Tomáš

Dobrý den, sociální demokracie není moc atraktivní stranou pro mladé lidi, co vás vedlo ke vstupu právě do ní, a ne třeba k pirátům nebo zeleným? Jinak držím palce a kroužkuji!

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

jsem v ČSSD kvůli hodnotám. Ty se ve mně utvrdily kvůli životnímu příběhu mého dědy a jeho nejlepšího přítele Felixe Kolmera - oba si prošli koncentračními tábory, Felix utekl dvakrát z Terezína a přežil Osvětim. A oba si uvědomili, že úplným protipólem nacismu je idea, která je sociální a demokratická. Bez spolupráce vězňů v Terezíně a Osvětimi by Felix Kolmer, kterému je teď 95 let a je stále aktivní, možná ani nepřežil. Možná se může zdát můj důvod jako kýč, ale opravdu je to hlavní důvod, proč jsem vstoupil do ČSSD. Co se týče Pirátů, tak si nejsem jistý, jestli to není módní vlna jako třeba Věci veřejné. V zelených mám spoustu přátel, ale nenaplňuje pro mě tato strana hodnoty tak, jako by měla soc. dem.

Moc Vám děkuji za podporu, vážím si toho!

9. 10. 2017
Ptá se: František

Dobrý den, Radime,

jak je to s tím lithiem, vůbec se v tom nevyznám. Díky

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

je to tak, že ČSSD zabránila podpisem memoranda úplnou privatizaci lithia. To by totiž hrozilo kvůli ministrům za životní prostředí od roku 2010, takže v tom mají prsty jak pánové z ODS, tak z ANO. Díky ministru Havlíčkovi v ČR udržíme zpracování lithia a navíc, pokud se nemýlím, má ČR možnost se kapitálově podílet na těžbě - tzn. že pokud to bude výhodné, může mít určitý vlastnický podíl. Takže mi přijdou už hodně přes čáru výroky pana Babiše, měl by si u sebe udělat pořádek a nekydat kolem sebe...

Díky za dotaz, muselo to ze mě ven :)

9. 10. 2017
Ptá se: Jan Kolář

Dobrý den, ČSSD teď na twitteru byla vidět třeba i kvůli článku jakéhosi místostarosty z Brna o "slimácích". Co si o tom myslíte, poškozují podobné výroky vaši stranu?

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den,

myslím si, že slova pana místostarosty nejsou vhodná a poškozují stranu. Jsem rád, že Lubomír Zaorálek ten text o slimácích odsoudil a doufám, že to u toho neskončí. Já to vnímám jako porušování soc. dem. hodnot.

Naštěstí v ČSSD je většina lidí, kteří se s takovým výrokem neztotožní. A možná právě proto jsou ta slova tak hodně vidět (na sítích, v médiích). Doufám, že odpověď bude takto stačit.

9. 10. 2017
Ptá se: Josef Kolouch

Dobrý den Radime,
trochu jsem si vás "pro googlil" a koukám, že jste v ČSSD aktivní v jakési vnitrostranické platformě, která se jmenuje Idealisté.cz, na první pohled to působí sympaticky, mohl byste mi ale více říct co to přesně je a jak to funguje? Je to nějaká názorová platforma uvnitř ČSSD?
Díky a držím palce, nemám moc rád ČSSD, ale vy působíte sympaticky, ještě to zvážím.

Odpovídá: Radim Hejduk

Dobrý den, Josefe,

Idealisté jsou nezávislá organizace, která se hlásí k sociálně demokratickým principům. Nejsme na ČSSD nijak existenčně závislí, ale jsme docela personálně propojeni - viz například má kandidatura za soc. dem. v Praze na šestém místě v letošních volbách.

Víceméně jde Idealisty definovat jako organizaci, která dělá veřejnou osvětu, zapojuje do politiky nové lidi a tím pomáhá otvírat soc. dem. hnutí. Budujeme, myslím, celkem příjemný kolektiv, ze kterého snad budou putovat do politiky zajímavé osobnosti.

Vítáme každého, tak se na nás někdy můžete přijít podívat :)

 

Právě se děje

Další zprávy