Dějiny trolejbusů v kostce: Nejednou těsně přežily svůj zánik, dnes jich jezdí stovky

Jakub Heller Jakub Heller
30. 12. 2018 20:19
První trolejbusová trať vznikla na území republiky už před více než 110 lety. Od té doby se mnohokrát prorokoval zánik tohoto dopravního prostředku, a ač k tomu často mnoho nechybělo, vozí dnes pasažéry ve 14 českých městech více než sedm set trolejbusů.
Historické trolejbusy - Muzeum MHD Praha Střešovice
Historické trolejbusy - Muzeum MHD Praha Střešovice | Foto: PID, DPP

Ani tramvaj, ani autobus - vlastně takový kočkopes. Trolejbusy měly na trhu MHD vždy obtížnou situaci a to jak v Česku, tak i ve světě. "Hned několikrát přežily svou smrt. Dá se říct, že jsou nejhouževnatějším bojovníkem ze všech druhů veřejné dopravy," říká Jiří Kohout z plzeňského dopravního podniku.

Přestály první nezdařené pokusy na přelomu devatenáctého a dvacátého století, dvě světové války, nástup výkonných autobusů v padesátých letech a moderních elektrobusů a vodíkových pohonů v novém tisíciletí. Už mnohokrát se o nich mluvilo jako o slepé vývojové větvi a ani dnes nemají zdaleka vyhráno.

"Na provoz trolejbusů ve městech nepanuje zcela jednoznačný názor a někde se dokonce projevuje tendence k jejich omezení, útlumu nebo úplnému zrušení a nahrazení autobusy," říká Antonín Macháček ze Sdružení dopravních podniků.

Přesto trolejbusy pasažéry stále vozí a ve čtrnácti českých městech dotvářejí páteřní hromadnou dopravu. Po šestačtyřiceti letech se dokonce letos znovu začaly prohánět i po pražských ulicích. 

Další města obnovují vozové parky či plánují nové tratě. Jen tento a příští rok se mají garáže dopravních podniků naplnit sto třiceti novými vozy, což je téměř pětina všech trolejbusů, které aktuálně v českých městech jezdí. 

"V dnešní době, kdy obyvatelé města spíše opouštějí, je nutné hledat zlepšení, která bydlení ve městě zpříjemňují," říká Hana Tomaštíková, mluvčí brněnského dopravního podniku. Na rozdíl od naftových autobusů trolejbusy platí za "zelené" dopravní prostředky, jelikož produkují nulové lokální emise.

První pokusy na přelomu století

První pokusy s provozem silničních elektrických vozidel napájených z troleje začaly v Česku už na počátku dvacátého století. Na našem území tehdy vznikly dvě trolejbusové dráhy, první v roce 1907 z Českých Velenic do Gmündu a druhá v roce 1909 v Českých Budějovicích.

Trolejbus Daimler-Stoll (vlevo) v budějovických ulicích. Vpravo tramvaj Rindhoffer. Po roce 1909.
Trolejbus Daimler-Stoll (vlevo) v budějovických ulicích. Vpravo tramvaj Rindhoffer. Po roce 1909. | Foto: http://www.dpmcb.cz

Tyto historické trolejbusy však ty dnešní příliš nepřipomínaly. Konstrukčně vycházely z tehdejších nákladních aut s plnými pryžovými obručemi na kolech a uvezly jen několik desítek lidí - měly asi dvanáct až osmnáct míst k sezení a asi deset ke stání. Měly také slabé motory o výkonu jen třicet kilowatt a dosahovaly tak rychlosti pouhých dvacet pět kilometrů v hodině.

"Rovněž odběr proudu z troleje byl poměrně komplikovaný pomocí takzvaných vozíčků, které byly taženy za vozidly po dvojité troleji jako po kolejnicích. Z důvodu značných technických problémů se žádný z těchto systémů nedočkal dalšího rozvoje a oba zanikly počátkem první světové války," říká Macháček.

Meziválečný rozvoj

Druhou šanci dostaly na území republiky trolejbusy až ve třicátých letech, kdy byly zaváděny dieselové autobusy, se kterými však byly poměrně velké technické problémy. Kromě toho, že byly spolehlivější, dokázaly totiž trolejbusy na rozdíl od autobusů překonat strmější kopce a měly obecně menší nároky na údržbu.

V roce 1936 se v Praze objevil první skutečně moderní trolejbus. Testovací provoz dopadl na výbornou a se zavedením trolejbusové dopravy počítala i jiná města. Tyto plány však zastavila druhá světová válka. K jejímu konci však autobusovou dopravu paralyzoval nedostatek kapalných paliv a trolejbusy dostaly další příležitost.

V Pardubicích se trolejbusy poprvé vydaly na trasu 20. ledna 1952. První linka vedla od starého nádraží přes střed města do Semtína a Bohdanče. Foto ze zahájení z archivu Dopravního podniku města Pardubic.
V Pardubicích se trolejbusy poprvé vydaly na trasu 20. ledna 1952. První linka vedla od starého nádraží přes střed města do Semtína a Bohdanče. Foto ze zahájení z archivu Dopravního podniku města Pardubic. | Foto: Archiv DPMP

Po válce byly autobusy potřeba zejména v meziměstské a příměstské dopravě a trolejbusy měly na řadě míst zastat přepravu po městě. "Rozšiřovaly se již existující provozy a vznikla řada nových, buď jako zcela nové systémy městské dopravy, nebo jako náhrada nevyhovující a zastaralé většinou úzkorozchodné tramvajové sítě," říká Macháček.

Tímto způsobem vyjely trolejbusy v Českých Budějovicích (1948), Jihlavě (1948), Brně (1949), Hradci Králové (1949), Děčíně (1950), Pardubicích (1952), Mariánských Lázních (1952), Opavě (1952), Teplicích (1952) a Ostravě (1952).

Úpadek v šedesátých letech

Počátkem šedesátých let se však rozvoj trolejbusů v podstatě zastavil. Autobusy postupně dohnaly technologickou propast a spolu s vidinou levné ropy ze Sovětského svazu ztratily trolejbusy značnou část konkurenčních výhod.

"Světová cena ropy, nedosahující deseti dolarů za barel, a nevyčerpatelnost ložisek v tehdejším Sovětském svazu vyvolávaly bezstarostnost, ekologické aspekty tehdy ještě nebyly doceněny, a tak se autobusová doprava stávala ekonomičtější a obecně přijatelnější," říká Macháček.

Na dlouho poslední trolejbus projel Prahou v roce 1972.
Na dlouho poslední trolejbus projel Prahou v roce 1972. | Foto: DPP

Vše dokonala směrnice ministerstva dopravy z roku 1963, která rozhodla o minimalizaci druhů dopravy v městských dopravních podnicích. V praxi to znamenalo, že se trolejbusová doprava začala pouze udržovat do jejího ekonomického dožití a postupně měla být nahrazena dopravou autobusovou.

"V řadě měst se likvidovaly úseky trolejové sítě, zejména v době, kdy vyžadovaly opravu. Některá města připravovala dokonce úplné zrušení trolejbusové dopravy," říká Macháček.

Záchranu přinesly ropné krize

Nicméně byla to nakonec právě cena ropy, která trolejbusy opět zachránila. Když se blízkovýchodní producenti ropy v roce 1973 rozhodli přiškrtit kohoutky černého zlata a začala ropná krize, nepůsobily už tehdejší nenasytné dieselové autobusy tak přesvědčivým dojmem. Praha sice vsadila na metro a na čtyřicet let se s trolejbusy rozloučila, ale další města využila stávající trolejbusové infrastruktury.

Pro trolejbusovou dopravu v Mariánských Lázních nastalo v 90. letech období nejistot. Po roce 1994 byl obnovován vozový park MHD pouze autobusy. Autobusy postupně přebraly 65% výkonů MHD.
Pro trolejbusovou dopravu v Mariánských Lázních nastalo v 90. letech období nejistot. Po roce 1994 byl obnovován vozový park MHD pouze autobusy. Autobusy postupně přebraly 65% výkonů MHD. | Foto: http://www.mdml.cz

Podobný, ale ještě výraznější efekt, měla druhá ropná krize počátkem osmdesátých let, která vyhnala ceny ropy až k šedesáti dolarům za barel. "Autobus byl najednou ten dopravní prostředek, který je drahý a neperspektivní. A trolejbus se náhle stal zachráncem situace," říká Macháček. Téměř ve všech trolejbusových městech začaly rekonstrukce a rozvoj trolejové sítě, prodlužování linek a obnovování vozového parku. Nový trolejbusový provoz zavedlo Ústí nad Labem (1988), České Budějovice (1991) a dvojměstí Chomutov-Jirkov (1995).

Po sametové revoluci si však musela města začít sama financovat provoz MHD a brzy zjistila, že to není levná záležitost. Lidé navíc začali mnohem častěji k přepravě používat osobní auta, čímž zmizela naléhavá potřeba po kapacitní MHD, a dřívější plány na další elektrifikaci tak mnohde vzaly za své.

Trolejbusy dnes

"Od prvního zavádění trolejbusů před sto dvaceti lety se vždy každých deset až patnáct let zdálo a veřejně prohlašovalo, že tento druh dopravy nemá budoucnost a bude nahrazen něčím jiným," říká Kohout a dodává, že nejinak je tomu i v posledních letech. Aktuálně podle Kohouta trolejbusy odolávají tvrzením, že hudbou budoucnosti jsou jen elektrobusy, případně autobusy na vodíkový pohon. A není to tak dávno, co trolejbusy svedly bitvu také s CNG autobusy.

Elektrobus na "trolejbusové" lince 58 v Praze.
Elektrobus na "trolejbusové" lince 58 v Praze. | Foto: PID, DPP

"Donedávna to byla lobby zemního plynu, která tlačila u nás i v dalších zemích, že autobusy na CNG jsou nejčistší řešení a vlastně už kvůli tomu ani trolejbusy není třeba udržovat. Pravdou však je, že na emise CO2 jsou CNG autobusy mnohem horší a dále se zapíraly také vysoké emise oxidů dusíku," dodává Kohout.

I přes to vše zůstává Česko ve srovnání s dalšími zeměmi trolejbusovou velmocí. Vláda nicméně tomuto dopravnímu prostředku podle Kohouta příliš nepřeje. "Proslýchá se, že ministerstva pro příští dotační období nechtějí trolejbusy jakkoliv podporovat s tím, že se jedná o neperspektivní druh dopravy a že si je mají města financovat sama," říká.

To ministerstvo dopravy částečně přiznává s tím, že chce v investicích do městské drážní dopravy upřednostnit tramvaje. "Podpora trolejbusové infrastruktury by měla být ale doplňkově možná také. Mělo by jít především o komplexní projekty, například nové napojení městských částí na stávající trolejbusové sítě," říká mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. S rekonstrukcemi stávajících tratí však ministerstva městům nepomohou.

Oprava: Vážení čtenáři, v původním textu bylo uvedeno, že se v roce 1936 v Praze objevil první trolejbus s tyristorovým řízením. To není pravda, došlo k tomu až koncem 70. letech. Za chybu se omlouváme. 

V Praze opět jezdí trolejbus. Pravidelná linka spojuje Palmovku a Letňany:

Trolejbus opět v Praze. Pravidelná linka jezdí od začátku července z Palmovky do Letňan. | Video: Veronika Ljuba Bucková
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 6 hodinami

Hoffenheim smetl Kolín pěti góly, ale zranil se Kadeřábek

Fotbalisté Hoffenheimu v dnešní předehrávce osmého kola německé ligy rozstříleli 5:0 Kolín nad Rýnem. V dresu vítězů kvůli zranění zápas nedohrál český obránce Pavel Kadeřábek.

Devětadvacetiletý reprezentant nejprve rozjel akci, po které v 31. minutě Ihlas Bebou otevřel skóre, vzápětí ale musel střídat. Kadeřábek fauloval Kingsleyho Ehizibuea, jenž mu nepříjemně spadl na pravou nohu.

Bebou poté ve 49. minutě přidal druhý zásah a na 3:0 zvýšil o dvě minuty později Christoph Baumgartner. V závěru debakl dokonali Dennis Geiger a Stefan Posch. Hoffenheim se díky výhře posunul na osmé místo, Kolín je sedmý.

Německá fotbalová liga - 8. kolo:

Hoffenheim - Kolín nad Rýnem 5:0 (31. a 49. Bebou, 51. Baumgartner, 74. Geiger, 87. Posch).

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 7 5 1 1 24:7 16
2. Leverkusen 7 5 1 1 20:7 16
3. Dortmund 7 5 0 2 19:13 15
4. Freiburg 7 4 3 0 11:5 15
5. Wolfsburg 7 4 1 2 9:8 13
6. Union Berlín 7 3 3 1 10:9 12
7. Kolín nad Rýnem 8 3 3 2 13:14 12
8. Hoffenheim 8 3 2 3 17:11 11
9. Lipsko 7 3 1 3 15:7 10
10. Mohuč 7 3 1 3 7:5 10
11. Mönchengladbach 7 3 1 3 9:10 10
12. Stuttgart 7 2 2 3 12:13 8
13. Eintracht Frankfurt 7 1 5 1 8:10 8
14. Hertha Berlín 7 2 0 5 8:20 6
15. Augsburg 7 1 2 4 3:13 5
16. Bielefeld 7 0 4 3 3:10 4
17. Bochum 7 1 1 5 4:16 4
18. Fürth 7 0 1 6 5:19 1
Aktualizováno před 6 hodinami

Další dodavatel energií končí. Po Bohemia Energy oznámili konec i A-PLUS a Kolibřík

Po Bohemia Energy končí v Česku s dodávkami elektřiny a plynu další dodavatelé. V pátek konec dodávek elektřiny a plynu oznámil Kolibřík energie s 28 000 klienty, ve čtvrtek se rozhodla ukončit dodávky plynu firma A-PLUS Energie se 150 odběrnými místy. Vyplývá to z oznámení společností a informací na webu Operátora trhu s elektřinou (OTE). Kolibřík energie dnes oznámila pozbytí možnosti dodávat elektřinu a plyn od úterý 19. října. Dodávky plynu od společnosti A-PLUS se zastaví od pátku 22. října. Zákazníci firem bez energií nezůstanou, dodávky jim zajistí takzvaný dodavatel poslední instance.

Kolibřík energie jako důvod ukončení činnosti uvedla stávající energetickou krizi v Evropě, kterou symbolizuje raketový růst cen. Krize je pro firmu extrémně složitá. "Kolibřík energie byl založen coby komunitní projekt, který preferuje společenskou odpovědnost nad ziskem. Za stávající situace na energetických trzích nejsme schopni zajistit dodávky elektřiny a plynu za sjednaných podmínek," uvedla firma ne webu.

Ve středu oznámila rozhodnutí o ukončení dodávek plynu a elektřiny zákazníkům skupina Bohemia Energy, která je největším uskupením alternativních dodavatelů energií v Česku se zhruba 900 000 odběrných míst.

Zdroj: Ekonomika
Aktualizováno před 7 hodinami

V Libanonu zatkli v souvislosti se čtvrteční střelbou v Bejrútu 19 lidí

V Libanonu pozatýkali v souvislosti se čtvrteční střelbou v Bejrútu 19 lidí. Informovala o tom v pátek tamní média. Čtvrteční násilí si vyžádalo životy sedmi lidí a desítky zraněných. Dnes se v zemi neotevřely školy, banky ani vládní budovy, držel se smutek a konaly se pohřby obětí.

V části hlavního města, které ve čtvrtek připomínalo válečnou zónu, na bezpečnost dohlíželi vojáci.

Násilnosti v Bejrútu propukly ve čtvrtek při protestu svolaném šíitskými hnutími Hizballáh a Amal, která požadují odvolání soudce Tárika Bitára, jenž vyšetřuje loňskou ničivou explozi v bejrútském přístavu. Výbuch téměř tří tisíc tun špatně uskladněného dusičnanu amonného zabil přes 200 lidí a více než 6000 dalších zranil. Mnozí Libanonci explozi považují za další důsledek nedbalosti a korupce mezi vysokými politiky. Hizballáh a Amal soudce Bitára viní z podjatosti.

Mnozí z účastníků čtvrtečního protestu byli ozbrojeni. Kdo začal střílet, není jasné. Konfrontace nicméně vyústila v několik hodin trvající přestřelky v místě, které bylo za občanské války v letech 1975 až 1990 frontovou linií oddělující muslimské a křesťanské části Bejrútu. Čtvrteční události mnohým konflikt připomněly a představují další ránu pro zemi, která se již několik let potýká s devastující ekonomickou krizí provázenou hyperinflací, rostoucí chudobou a nezaměstnaností i častými výpadky proudu.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Do Maďarska dorazilo 50 českých policistů, kteří budou pomáhat hlídat hranice

Do Budapešti v pátek dorazilo 50 českých policistů, kteří mají pomáhat s ochranou vnější hranice schengenského prostoru na maďarsko-srbské hranici. Informovala o tom tisková agentura MTI. Česká policie na Twitteru upřesnila, že kontingent bude dva měsíce působit v okolí města Szeged.

"Čeští policisté naposledy pomáhali s ostrahou hranice v Maďarsku před šesti lety," poznamenala česká policie na svém twitterovém účtu.

Současné nasazení padesáti českých policistů v Maďarsku schválila na konci září vláda. O možnosti personální pomoci v podobě vojáků či policistů hovořil premiér Andrej Babiš při nedávné návštěvě Maďarska, krátce před českými parlamentními volbami. Náklady na misi činí zhruba 50 milionů korun.

Zástupce maďarského policejního šéfa Zoltán János Kuczik dnes při uvítání českých policistů mluvil o rostoucím migračním tlaku, který označil za "vážnou hrozbu pro Evropu."

Zdroj: ČTK
před 8 hodinami

Tělo oběti z německých povodní se našlo v 300 kilometrů vzdáleném nizozemském Rotterdamu

Tělo ženy pohřešované po dramatických záplavách, které zasáhly západ Německa v červenci, bylo nyní nalezeno až v nizozemském přístavním městě Rotterdam, více než 300 kilometrů po proudu řek Ahr a Rýn. Informovala o tom dnes německá policie.

Tělo se našlo už před několika týdny, řekl agentuře AFP policejní mluvčí. Identifikaci oběti podle něj umožnila analýza DNA. Oběť patrně strhla rozvodněná řeka Ahr, která je přítokem Rýna. Jeho proud tělo pravděpodobně donesl až do ústí veletoku do Severního moře v Rotterdamu, který je největším evropským přístavem.

Záplavy v německých spolkových zemích Porýní-Falc a Severní Porýní-Vestfálsko si vyžádaly 182 mrtvých. Dva lidé jsou nadále nezvěstní.

Zdroj: ČTK
Další zprávy