Historie Karlova mostu krok za krokem

čtk, ves
2. 7. 2007 15:00
Slavná památka byla postavena před 650 lety
Terasa Kramářovy vily nabízí jedinečný výhled na Prahu, škoda že jen pro několik málo jedinců.
Terasa Kramářovy vily nabízí jedinečný výhled na Prahu, škoda že jen pro několik málo jedinců. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Dějiny pražského Karlova mostu se píší už 650 let. Projděte si jejich chronologii:

9. července 1357 - Císař Karel IV. v 05:31 hodin ráno položil základní kámen nového kamenného mostu.

Prosinec 1378 - Přes ještě nehotovou stavbu kráčel pohřební průvod, provázející Karla IV. na poslední cestě do katedrály.

20. března 1393 - Král Václav IV. dal z mostu do Vltavy svrhnout tělo umučeného generálního vikáře Johánka z Pomuku. Vyvrcholily tím jeho spory s pražským arcibiskupem. Příběh položil základ k legendě mučedníka a světce Jana Nepomuckého.

21. a 22.července 1432 - Povodeň protrhla most na třech místech a poškodila pět pilířů. Opravy trvaly do roku 1503.

22. ledna 1459 - Král Jiří z Poděbrad daroval Starému Městu vybírané clo a s tím i správu mostu, kterou vedl úřad mostní.

1464 - Král Jiří založil vyšší Malostranskou věž a most dal vedle staršího kříže a Božích muk ozdobit několika plastikami.

1502 - U mostu na malostranské straně byla umístěna socha Bruncvíka - symbolizovala práva Starého Města na správu mostu.

22. června 1503 - Dokončena důkladná rekonstrukce mostu, dosud po poškozeních povodněmi jen provizorně opravovaného.

21. června 1621 - Na Staroměstské mostecké věži kat vystavil pro výstrahu hlavy dvanácti z 27 českých pánů, popravených na Staroměstském náměstí. Sňaty byly až v roce 1631.

25. července 1648 - Švédská vojska obsadila Malou Stranu a Hradčany. Obrana Pražanů na mostě jim zabránila proniknout na staroměstskou stranu. Útoky a obléhání skončily až 1. listopadu.

1657 - Na most byl umístěn nový bronzový kříž jako náhrada za kříž rozstřílený Švédy.

1683 - Na zábradlí byla osazena bronzová socha Jana Nepomuckého - nejstarší barokní socha na mostě.

1705-1714 - Vznikala barokní sochařská výzdoba mostu z předních sochařských dílen. Instalováno bylo 26 plastik.

28. června 1723 - Most byl osvětlen olejovými lampami; v roce 1866 je nahradily lampy plynové.

1757 - Po mostě byla zavedena jízda a chůze vpravo.

28. února 1784 - Povodeň (27. až 29. února) poškodila dva pilíře; stržena byla vojenská strážnice a čtyři vojáci zahynuli.

1786 - Po zrušení pranýřů v Praze byl odstraněn i koš, v němž byli vystavováni či spouštěni do vody odsouzení pekaři.

23. listopadu 1815 - Bylo zrušeno vybírání mostného.

1786 - Na mostě byly zřízeny chodníky z litinových ploten; neosvědčily se a odstraněny byly asi v roce 1849.

1844 - Starší schody z mostu na Kampu byly nahrazeny dnešním čtyřramenným útvarem podle projektu Josefa Krannera.

1853-1861 - Most byl osazen dalšími sochami a sousošími.

12. června 1848 - Boje na mostě v rámci červnového pražského povstání, barikáda v bráně staroměstské věže.

1870 - Pro most Pražský či Kamenný se kolem tohoto roku vžil název Karlův most (na podnět Karla Havlíčka Borovského).

4. září 1890 - Povodeň protrhla tři mostní oblouky, vyvrátila dva podemleté pilíře a další poškodila. S pátým pilířem od staroměstské strany se zřítila do řeky i dvě Brokofova sousoší, sv. Ignáce z Loyoly a sv. Františka Xaverského. Opravy trvaly do 19. listopadu 1892.

12. května 1905 - Poslední jízda pražské koňky přes most.

Srpen 1905 - duben 1908 - Po Karlově mostě jezdila tramvaj se spodním přívodem elektřiny (ve vozovce).

1962 - Karlův most se stal národní kulturní památkou.

1965 - Skončil automobilový provoz, most se stal pěší zónou.

1965-1976 - Generální rekonstrukce. V celém plášti mostu byly vyměněny poškozené pískovcové kvádry. Předchozí asfaltový povrch z 20. let nahradily štípané pásky žuly.

14. srpna 2002 - Zatím nejničivější povodeň a takzvanou pětisetletou vodu Karlův most přestál bez většího poškození.

2006 - Osmý a devátý pilíř z malostranské strany stavbaři zpevnili železobetonovou ochrannou obálkou.

2007 - Začne rekonstrukce horní stavby (mostovka včetně izolací, rozvody, kamenné zábradlí). Opravovat se bude po částech a za provozu. Druhou etapou bude oprava celého pláště. Celá rekonstrukce se odhaduje až na 13 let.

 

Právě se děje

Další zprávy