Babiš vyloučil slučování ministerstev a popřel, že Kremlík bude náměstkem na dopravě

ČTK Domácí ČTK, Domácí
Aktualizováno 24. 1. 2020 11:13
Vicepremiér a současný ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) se v pátek ujal funkce ministra dopravy, do úřadu ho uvedl premiér Andrej Babiš (ANO). Babiš zároveň dementoval předchozí vyjádření pro média, že odvolaný ministr Vladimír Kremlík zůstane v resortu dopravy jako politický náměstek. Tvrdí, že on to neřekl. Vyloučil také slučování ministerstev dopravy a průmyslu.
Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a premiér Andrej Babiš
Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a premiér Andrej Babiš | Foto: ČTK

Premiér Babiš v pátek na tiskové konferenci uvedl, že nemá v plánu slučovat ministerstva dopravy a průmyslu a obchodu. "Bylo to vytrženo z kontextu a žádná ministerstva se neslučují," řekl Babiš s tím, že mluvil o hypotetické situaci.

Když v pondělí oznámil, že Havlíček povede vedle průmyslu i dopravu, mluvil Babiš o tom, že Havlíčkův nástup může být základem perspektivní fúze resortů. V pozdějších vyjádřeních hovořil i o pozitivech sloučení dalších ministerstev.

Popřel také, že by odvolaný ministr Kremlík mohl zůstat na ministerstvu dopravy v roli náměstka. "Kremlík nebude ani politický náměstek, ani náměstek," řekl Babiš. Premiér tvrdí, že jeho čtvrteční vyjádření k této věci nebyla jeho citace.

Deník Mladá fronta DNES napsal, že se premiér ve čtvrtek během cesty v Izraeli vyjádřil takto: "Ano, dohodli jsme se, že tam zůstane v pozici náměstka. Bude panu Havlíčkovi pomáhat v některých věcech, například majetkových." 

"Já dostal dotaz na tvrzení, že pan Kremlík má být politický náměstek. Já reagoval, že jsem to taky slyšel, že to někteří navrhují, ale že jsem neměl možnost mluvit s panem Havlíčkem," vysvětloval v pátek premiér.

Trafiky nerozdělujeme

Dodal, že hnutí ANO nerozdává trafiky. Pozice politických náměstků je dědictvím po "tradičních politických stranách" a pod Havlíčkem nebude žádná zřízena, uvedl premiér. Další Kremlíkovo působení na ministerstvu záleží na Havlíčkovi, dodal. 

19. ministr dopravy

Karel Havlíček se stal v pořadí devatenáctým ministrem dopravy samostatné České republiky. Jeho předchůdce Vladimír Kremlík byl ve funkci od konce loňského dubna, kdy nahradil odstoupivšího Dana Ťoka (za ANO). Kremlík se tehdy stal členem vlády společně právě s Havlíčkem, který na konci dubna nastoupil do čela ministerstva průmyslu a obchodu. 

Předseda vlády zopakoval, že Havlíček povede dopravu i ministerstvo průmyslu po dobu, po kterou bude Babiš premiérem. Ohradil se proti kritice opozice, že je jeho hnutí personálně vyprahlé, když nedokáže najít do čela resortu nového člověka.

"ANO je otevřené hnutí, proto ve vládě jsou jeden dva členové ANO (ministr životního prostředí Richard) Brabec a Babiš. Ministři nerostou na stromech. Já hlavně vyžaduji, aby měli výkon, chápu, že opozice má některé své ministry na celý život," uvedl. U koaliční ČSSD je podle něj předpokladem pro funkci ministra být ve vedení strany. "U nás je to jinak, já nepotřebuji krmit krajské organizace nějakými trafikami," uzavřel.

Nový ministr dopravy uvedl, že chystá novou strukturu resortu, tedy vypsat výběrová řízení na všechny pozice náměstků sekcí. Babiš v pondělí uvedl, že by měl zvážit rezignaci první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček a ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.

Havlíček řekl, že s Hořelicou chce probrat zakázku, kvůli které skončil Kremlík, ale také například rozpočet. "Nechci teď říkat, jakým způsobem budeme pokračovat dál, chci se přesvědčit, co se tam zatím dělá, dejte mi prosím pár dnů," uvedl. Babiš dodal, že kdyby byla SFDI soukromá firma, Hořelica už by v ní dávno nebyl.

Vladimír Kremlík skončil v čele ministerstva dopravy poté, co podle Babiše manažersky nezvládl situaci kolem zakázky k elektronickým dálničním známkám. Bývalý ministr v pátek novinářům řekl, že by v souvislosti se zakázkou nyní možná postupoval jinak, protože dříve nevěděl o některých personálních skutečnostech okolo zakázky. IT systém, který by zahrnoval mimo jiné e-shop či mobilní aplikaci, měla za 401 milionů korun zajistit společnost Asseco Central Europe. Zakázka se však stala terčem kritiky z řad IT odborníků, opozice i premiéra.

 

Právě se děje

Další zprávy