Fotografie opavské univerzity zaujala NASA, na Nový rok ji zveřejnila jako snímek dne

ČTK ČTK
5. 1. 2021 18:35
Úřad americké vesmírné organizace NASA publikoval snímek opavské univerzity. Fotografie nazvaná Galaxies and the South Celestial Pole (Galaxie a jižní nebeský pól) vznikla loni v prosinci během expedice do Chile za úplným zatměním Slunce. Autory jsou fotografové Petr Horálek a Josef Kujal.
Snímek Slezské univerzity publikoval Úřad americké vesmírné organizace NASA.
Snímek Slezské univerzity publikoval Úřad americké vesmírné organizace NASA. | Foto: ČTK

"Snímek ukazuje hluboké pole v okolí jižního nebeského pólu, kterému dominují tři galaxie - úsek Mléčné dráhy a dvě satelitní galaxie, takzvaná Magellanova oblaka," uvedl Horálek.

Fotografům se podařilo cestu uskutečnit i v době omezení souvisejících s epidemií koronaviru. Podpořilo je několik institucí - mezinárodní projekt Solar Wind Sherpas, Univerzita na Havaji, Fyzikální ústav Slezské univerzity v Opavě a Vysoké učení technické v Brně. "Expedice se potýkala s nejrůznějšími logistickými problémy už dlouho před samotným vycestováním, nakonec se jí Chile podařilo dostat," řekl Horálek.

Zatmění Slunce se ale dvojici kvůli nepřízni počasí patřičně zaznamenat nepodařilo. Pořídili ale jiné snímky. Jeden se dočkal úspěchu právě na Nový rok 2021, když jej NASA publikovala jako astronomický snímek dne.

Horálek je pracovník opavské univerzity a astrofotograf. Kujal je členem Astronomické společnosti v Hradci Králové. Pro Horálka je toto již 27. fotografie vybraná NASA, u Kujala je to poprvé. Snímek fotografové pořídili na zahradě ubytovacího centra Mirador de Pucon v časných ranních hodinách 16. prosince v místě s velmi tmavou oblohou. Snímali sekvenčně několik polí. Nasnímané segmenty pak digitálně složili do jedné širokoúhlé mozaiky a očistili o nežádoucí šum.

"Na snímku je zachyceno hvězdné okolí jižního nebeského pólu. Hvězdná mozaika pokrývá asi 60 stupňů širokou oblast na jižní obloze, lemovanou jasnými galaxiemi a skvosty jižního nebe. Nahoře jsou vidět například hvězdy a mlhoviny podél roviny naší Mléčné dráhy," popsal fotograf část snímku.

Spor Trump vs. Republikáni pokračuje. Bývalý prezident nesouhlasí s používáním svého jména

Ve Spojených státech se v posledních dnech vyhrocuje spor mezi Republikánskou stranou a bývalou hlavou státu Donaldem Trumpem ohledně využívání exprezidentova jména k propagačním účelům a výběru finančních příspěvků od drobných přispěvatelů. Trump v pondělí vyzval svoje podporovatele, aby nedávali peníze tradičním republikánským strukturám, a aby místo toho podpořili jeho vlastní volební skupinu, jejímž cílem je podporovat kandidáty souznějící s Trumpovým programem.

Trumpovi právníci zaslali v pátek výzvu Celostátnímu výboru Republikánské strany (RNC) a dalším dvěma klíčovým stranickým organizacím, aby přestaly používat Trumpovo jméno ve veřejných kampaních bez jeho svolení. Podle exprezidentova poradce je Trump na volné používání svého jména citlivý a vadí mu také to, že tři zmíněné struktury Republikánské strany podporují kandidaturu některých zákonodárců, kteří se letos připojili na stranu demokratů při projednávání ústavní žaloby, jež na exprezidenta mířila ve spojitosti s lednovými nepokoji v Kapitolu.

Česko má za sebou zřejmě nejmrazivější noc týdne, na Jizerce naměřili minus 21 stupňů

Noc na dnešek byla podle meteorologů pravděpodobně nejmrazivější nocí tohoto týdne. Především na východě a severovýchodě teploty při vyjasnění klesly až k minus deseti stupňům Celsia. Největší zima byla v Jizerských horách, v mrazové kotlině na Jizerce naměřili dokonce minus 21 stupňů. V dalších dnech se má oteplovat, od pátku už by teploty v noci pod nulu klesat neměly, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

V noci na dnešek se vyjasnilo všude kromě jihu a jihozápadu země. "Ve studeném vzduchu a při slabém větru tak klesly teploty v nižších a středních polohách na minus čtyři až minus osm stupňů Celsia, na východě a severovýchodě až na minus deset stupňů Celsia," uvedli meteorologové. V Jizerských horách se teploty pohybovaly většinou kolem minus 15 stupňů, ve výjimečných případech, jako právě na Jizerce, spadly ještě níže.

Na jihu a jihozápadě Čech bylo díky nízké oblačnosti tepleji, nejčastěji mezi nulou až minus čtyřmi stupni Celsia.