Fotografie opavské univerzity zaujala NASA, na Nový rok ji zveřejnila jako snímek dne

ČTK ČTK
5. 1. 2021 18:35
Úřad americké vesmírné organizace NASA publikoval snímek opavské univerzity. Fotografie nazvaná Galaxies and the South Celestial Pole (Galaxie a jižní nebeský pól) vznikla loni v prosinci během expedice do Chile za úplným zatměním Slunce. Autory jsou fotografové Petr Horálek a Josef Kujal.
Snímek Slezské univerzity publikoval Úřad americké vesmírné organizace NASA.
Snímek Slezské univerzity publikoval Úřad americké vesmírné organizace NASA. | Foto: ČTK

"Snímek ukazuje hluboké pole v okolí jižního nebeského pólu, kterému dominují tři galaxie - úsek Mléčné dráhy a dvě satelitní galaxie, takzvaná Magellanova oblaka," uvedl Horálek.

Fotografům se podařilo cestu uskutečnit i v době omezení souvisejících s epidemií koronaviru. Podpořilo je několik institucí - mezinárodní projekt Solar Wind Sherpas, Univerzita na Havaji, Fyzikální ústav Slezské univerzity v Opavě a Vysoké učení technické v Brně. "Expedice se potýkala s nejrůznějšími logistickými problémy už dlouho před samotným vycestováním, nakonec se jí Chile podařilo dostat," řekl Horálek.

Zatmění Slunce se ale dvojici kvůli nepřízni počasí patřičně zaznamenat nepodařilo. Pořídili ale jiné snímky. Jeden se dočkal úspěchu právě na Nový rok 2021, když jej NASA publikovala jako astronomický snímek dne.

Horálek je pracovník opavské univerzity a astrofotograf. Kujal je členem Astronomické společnosti v Hradci Králové. Pro Horálka je toto již 27. fotografie vybraná NASA, u Kujala je to poprvé. Snímek fotografové pořídili na zahradě ubytovacího centra Mirador de Pucon v časných ranních hodinách 16. prosince v místě s velmi tmavou oblohou. Snímali sekvenčně několik polí. Nasnímané segmenty pak digitálně složili do jedné širokoúhlé mozaiky a očistili o nežádoucí šum.

"Na snímku je zachyceno hvězdné okolí jižního nebeského pólu. Hvězdná mozaika pokrývá asi 60 stupňů širokou oblast na jižní obloze, lemovanou jasnými galaxiemi a skvosty jižního nebe. Nahoře jsou vidět například hvězdy a mlhoviny podél roviny naší Mléčné dráhy," popsal fotograf část snímku.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Šest lidí se zranilo při nehodě tří aut u obce Gruna na Svitavsku

Šest lidí se zranilo při nehodě tří aut u obce Gruna na Svitavsku na silnici I/35. Jednoho musel vrtulník převézt do nemocnice, řekl mluvčí Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje Aleš Malý. Frekventovaná silnice je kvůli nehodě uzavřena, podle mluvčí krajské policie Dity Holečkové bude uzavřena zřejmě do 12:00.

"Dvě osoby utrpěly středně těžká až těžká zranění. Jedna byla letecky přepravena do Brna, druhou převezla sanita do Fakultní nemocnice v Olomouci," uvedl Malý. Čtyři lidé s lehkými zraněními skončili ve Svitavské nemocnici.

Podle mluvčí krajských hasičů Venduly Horákové se u Gruny srazily dvě dodávky a nákladní automobil. Hasiči museli ze dvou dodávek vyprostit zaklíněné řidiče.

Spilková zakončila turnaj v Portlandu dvěma ranami pod par a 38. místem

Golfistka Klára Spilková zakončila turnaj v Portlandu nejlepším kolem, zvládla jej s dvěma ranami pod par a dělí se o konečnou 38. příčku. Na letošním okruhu LPGA tak zaznamenala druhé nejlepší umístění, v dubnu na Havaji atakovala elitní desítku a byla dvanáctá. Zkrácený podnik Portland Classic, který o jedno kolo připravilo deštivé počasí, vyhrála světová dvojka Korejka Ko Čin-jong se skóre -11.

Šestadvacetiletá Spilková v Portlandu prošla cutem po předchozích třech nezdarech na elitním okruhu. Na prvním turnaji po olympijských hrách se každým dnem zlepšovala, hrála 75, 74 a v neděli 70 ran. Na závěr měla pět birdie a tři bogey.

O 38. místo se česká golfistka podělila se čtyřmi hráčkami, všechny získaly odměnu 7323 dolarů. Vítězná Ko Čin-jong si odvezla s devátým titulem na LPA Tour i prémii 210.000 dolarů. Za ní se podělily o druhou pozici s výsledkem -7 krajanka I Čong-un a Australanka korejského původu Su Oh.