Ve kterých vlacích se nepřipojíte na web. Starší vagóny při testu vyhrály nad pendolinem

Ve kterých vlacích se nepřipojíte na web. Starší vagóny při testu vyhrály nad pendolinem
Nejhůř dopadl oddílový vůz Bmz 241, kde jsou jednotlivá kupé. Sílu signálu tlumí nejen samotný vagón, ale příliš mnoho stěn uvnitř. Útlum se ve třech frekvenčních pásmech pohyboval mezi 35 až 45 dB, což odpovídá až desetitisícinásobnému zeslabení. Body A, B a C jsou místa, odkud se vysílal testovací signál.
Druhý nejhorší výsledek zaznamenal vůz s označením Bdmpee233. Útlum se ve třech frekvenčních pásmech pohyboval mezi 25 a 30 dB, což odpovídá až tisícinásobnému zeslabení.
Souprava SC Pendolino? Podprůměrný výsledek. Útlum se ve třech frekvenčních pásmech pohyboval mezi 22 a 25 dB, což odpovídá více než stonásobnému zeslabení.
Podobně dopadla moderní souprava Railjet. Útlum se ve třech frekvenčních pásmech pohyboval mezi 20 a 25 dB, což odpovídá více než stonásobnému zeslabení.
Foto: Jan Langer
Robustní kovové konstrukce nejnovějších typů vlaků sice lépe ochrání cestující při nehodách, mají ale i svá negativa: jak ukázalo zkušební měření techniků Českého telekomunikačního úřadu, výrazně tlumí mobilní signál z venkovních vysílačů podél tratí. Pasažéři se tak hůře dovolají, a především mají velký problém se během jízdy připojit na internet. Technici měřili devět nejpoužívanějších vagónů, které jim zapůjčily České dráhy. Například pendolino utlumí venkovní signál stonásobně. Úplně nejhůř ale dopadly oddílové vagóny, kde jsou takzvaná kupé. Jejich stěny zeslabí signál až desettisíckrát. Výsledky měření najdete ve fotogalerii.

Praha - Pokud chcete z vlaku telefonovat nebo se připojit na internet, úspěšnost hovoru a přenosu dat bude záležet nejen na síle signálu mobilního operátora, ale i na typu vozu, v němž jedete. Každý typ vagónů je jinak zkonstruovaný a jinak propouští dovnitř k pasažérům signál z venkovních vysílačů. Potvrdilo to historicky první rozsáhlé měření na české železnici, které v těchto dnech pořádá Český telekomunikační úřad a o němž online deník Aktuálně.cz informoval v úterý.

Úřad při testování zjistil, že robustní konstrukci vagónů nejmodernějších vlaků je sice bezpečná, ale výrazně tlumí mobilní signál. Například pendolino až stokrát.

"Samotné pokrytí signálem LTE v daném místě tak není zárukou, že se cestující ve vlaku připojí k vysokorychlostnímu internetu a spojení bude mít stabilní," hodnotí výsledky měření propustnosti železničních vozů šéf úřadu Jaromír Novák.

Úřad nechal detailně testovat devět nejpoužívanějších typů železničních vozů, které si půjčil od státních Českých drah. Měřil se přitom prostup signálu v pásmech 2G a 4G, kdy měřený vůz byl ozařován signálem z generátoru postupně přelaďovaného v jednotlivých kmitočtových pásmech.

Nejhůř dopadly oddílové vagóny, kde jsou takzvaná kupé. Jeho stěny zeslabí signál až desettisíckrát.

České dráhy už začaly vyjednávat o tom, že do svých nejrychlejších souprav Pendolino budou montovat speciální zařízení, takzvané opakovače, které signál zesílí. Udělají to v rámci nadcházející modernizace těchto vlaků, která začne příští rok."Bude to poprvé, kdy takové zařízení bude instalované v českých vlacích. Očekáváme, že to ocení především obchodní klientela, která ve vlaku pracuje," řekl mluvčí drah Petr Štáhlavský.

Na výsledky testování se podívejte ve fotogalerii.

 

Právě se děje

Další zprávy