Florenc 13:30: Legenda se vrátila na silnici

Pavel Baroch
29. 6. 2007 23:20
Historický autobus napodobil slavný film z roku 1957
Cesta tímto autobusem mezi hlavním městem a Karlovými Vary trvá 4 a půl hodiny. Nepojede se po dálnici, ale po původní silnici tzv. Karlovarce.
Cesta tímto autobusem mezi hlavním městem a Karlovými Vary trvá 4 a půl hodiny. Nepojede se po dálnici, ale po původní silnici tzv. Karlovarce. | Foto: Pavel Baroch, Aktuálně.cz

Praha/Karlovy Vary - Po Rambovi, Terminátorovi a Vetřelci se po padesáti letech dočkal pokračování i film Florenc 13:30. Jenže zatímco americké velkofilmy se odehrávají pouze na plátně, česká populární komedie se vrátila tam, kde vznikla: na silnici mezi Prahu a Karlovy Vary.

Společnost Autobusy Karlovy Vary v první den Mezinárodního filmového festivalu vypravila na tuto linku historický autobus, takže si cestující mohli jako ve filmu s Josefem Bekem, Danou Medřickou či Jiřinou Bohdalovou vyzkoušet, jak se cestovalo na konci padesátých let mezi hlavním městem a největšími českými lázněmi.

Porucha, co ve filmu nebyla

"Cesta se bude co nejvíce podobat filmu," sliboval na pražské Florenci průvodce Jaroslav Kafůněk. Nakonec však "nostalgická jízda", jak organizátoři výlet pojmenovali, nabídla ještě něco víc: pár kilometrů před Karlovými Vary vypověděl motor staré škodovky službu. Netrvalo to však dlouho a řidič Rostislav Štěpnička dal stroj zase do pořádku a jelo se dál.

Historická legenda

ŠKODA 706 RTO

  • Zkratka RTO znamená Rámový Trambusový Osobní.
  • Jde o designérské dílo Otakara Diblíka, které bylo několikrát oceněno i v západní Evropě, například na EXPO v Bruselu.
  • Sériově se vyráběl od roku 1958.
  • Kvůli svému tvaru byl přezdíván vajíčko nebo okurka.
  • Dnes existuje podle neoficiálních odhadů ještě asi sto vozů.

Závada přišla jen pár kilometrů po fingované poruše. Ve filmu Florenc 13:30 totiž cestující musí autobus, který nechce nastartovat, roztlačit. Totéž si vyzkoušeli i cestující po padesáti letech, aniž by mnozí z nich věděli, že porucha je jenom nahraná.

"Ta druhá ale nahraná nebyla," ubezpečoval řidič Štěpnička poté, co plně obsazený autobus zaparkoval v centru Karlových Varů.

Takřka celou cestu mu nad hlavou visela cedule s nápisem "Řidiče líbati dovoleno" - přesně jako ve filmu. Tato cedulka vystřídala první výzvu "Za jízdy s řidičem zpívati dovoleno", která ovšem nad řidičem vydržela bez odezvy jenom pár minut. Ani druhá výzva ovšem nikoho k akci nepřiměla.

Techničtí nadšenci i výletníci

I tak se cestující většinou jízdu užívali a bavili se. "Hezké počasí, hezká cesta," hlásil do mobilního telefonu jeden z pasažérů.

V autobusu vedle sebe seděli milovníci historických strojů, kteří pečlivě poslouchali všechny tóny motoru, návštěvníci filmového festivalu i "obyčejní" lidé, kteří si vyrazili na příjemný výlet.

Historickému autobusu před moderní linkou dal přednost i Petr Mašek, přestože je nevidomý. "Jsem do toho fanda. Když jsem o nostalgické jízdě slyšel ráno v rádiu, říkal jsem si, že radši pojedu starým autobusem," řekl Aktuálně.cz Mašek, který si vychutnával každé zařazení rychlosti a zvuky ozubených kol.

V Karlových Varech bude "pinglovat" v Kavárně potmě, kde si lidé mohou během festivalu vyzkoušet, jaké to je žít v úplné tmě.

Rychlíková čtyřhodinová jízda

Ačkoli normálně trvá jízda z Prahy asi dvě hodiny, cesta autobusem Škoda RTO se protáhla na dvojnásobek. "Je to samozřejmě rychlíkový autobus," ubezpečoval s úsměvem průvodce Kafůněk.

Autobus Škoda RTO maximálně kopíroval původní trasu z Prahy do Varů. Vyhnul se nové dálnici, projel kolem legendárního motorestu Na plůtku, který přežil, i když hlavní dopravní proud odvedla široká autostráda, projel i Novým Strašecím.

Největší lahůdka ovšem přišla za Lubencem, kde se autobus drápal do prudkého kopce úzkou silnicí, kolem níž roste hustý porost, takže se řidič kličkoval mezi větvemi.

Komedie Florenc 13:30 se natáčela v roce 1957, ale autobus, který vyrazil na nostalgickou jízdu, je o pár let mladší, pochází z roku 1961. "Je to ale téměř věrná kopie," řekl průvodce Jaroslav Kafůněk.

Karlovarské Autobusy stroj opravily před pěti lety a od té doby ho využívá například pro prezentaci své firmy, na svatby nebo firemní akce.

 

Právě se děje

před 41 minutami

Moderní pětiboj by mohl na OH v Paříži trvat jen 90 minut

Na olympijských hrách v Paříži v roce 2024 by mohla soutěž v moderním pětiboji trvat pouhých 90 minut. Výkonná rada mezinárodní unie UIPM schválila návrh nového formátu tradičního olympijského sportu, jenž by měl být dynamičtější a atraktivnější pro fanoušky i televizní přenosy. V současnosti trvá závod prakticky celý den a bojuje o udržení v programu her.

Nový formát počítá s vylučovacím systémem, který pomůže výrazně zkrátit dobu soutěže. Dvacet minut je vyhrazeno na parkur, 15 minut na šerm, 10 minut na plavání a 15 na závěrečnou kombinaci přespolního běhu se střelbou. Mezi disciplínami mají být desetiminutové přestávky.

Moderní pětibojaři nový systém předloží Mezinárodnímu olympijskému výboru. Jeho výkonná rada bude 7. prosince rozhodovat o soutěžním programu OH 2024, v němž se chce moderní pětiboj udržet. UIPM také chce vedle závodů mužů a žen zařadit do programu třetí medailovou disciplínu, smíšenou štafetu.

Moderní pětiboj je jediným sportem, jenž byl vytvořen přímo pro olympijské hry. Jeho velkým propagátorem byl zakladatel moderního olympijského hnutí Pierre de Coubertin a poprvé se v něm bojovalo o cenné kovy v roce 1912 ve Stockholmu.

"Moderní pětiboj byl původně pětidenní soutěží. V Atlantě 1996 byl zhuštěn do jednoho dne a v Londýně 2012 jsme zkombinovali laserovou střelbu s během, abychom připravili ještě dramatičtější vyvrcholení. V Tokiu v roce 2021 budeme mít všech pět disciplín na jednom stadionu a nyní po dvou letech detailního zkoumání a diskuzí představujeme něco mimořádného: moderní pětiboj trvající 90 minut," uvedl prezident UIPM Klaus Schormann.

Testovací soutěže v novém formátu se konaly v září v Budapešti a Káhiře a podle federace měly u sportovců pozitivní ohlas.

Zdroj: ČTK
Další zprávy