Fischerová válčí s Transparency. Dělám to jinak, říká

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
11. 12. 2012 17:15
Táňa Fischerová se ohradila proti analýze kampaní od Transparency International
Táňa Fischerová
Táňa Fischerová | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Nemáme sponzory, PR agentury, ani billboardy, tak o čem průhledně informovat? Tak se ohradil tým Táni  Fischerové proti analýze Transparency International ČR (TIC) o transparentnosti financování volební kampaně.

Tomio Okamura pro změnu Transparency International vůbec neuznává a nevidí důvod, proč s ní spolupracovat.

Když šéf TIC David Ondráčka před týdnem představil průběžné hodnocení jednotlivých kampaní z hlediska transparentnosti financování, byli to zejména nezávislí kandidáti, kdo propadl.

"Po zveřejnění výsledků vaší práce nejsme schopni se ubránit silnému rozčarování. Komu nebo čemu má váš projekt posloužit?" napsal tým Táni Fischerové v otevřeném dopise.

Mail od "kocoura"

Herečka a někdejší nezávislá poslankyně získala v hodnocení transparentnosti financování kampaně jen 37 procent. Jedním ze základních problémů byl fakt, že email objasňující praktiky financování dorazil o den později, než byl konečný termín Transparency International.

Původně měly být odpovědi doručeny do 23. listopadu, organizace se pak rozhodla vyčkat do konce týdne, tedy do 25. listopadu.

Email od týmu Fischerové přišel nejprve 18. listopadu s tím, že data nemá cenu posílat do doby, než ministerstvo vnitra rozhodne o přijetí kandidatury. Požadované údaje pak dorazily až 26. listopadu. Ty však už TIC do své analýzy nezařadila.

"Odpověď z emailu 'kocour.serchan' - nečekali jsme, že by to vůbec mohl být email oficiálního kandidáta na prezidenta republiky - nám přišla až po tomto datu (po 25. listopadu), takže jsme ji již do hodnocení nemohli zahrnout," říká šéf Transparency International David Ondráčka.

Na kandidátku nepasují kritéria

Ve zmíněném "neuznaném" mailu tým Táni Fischerové vysvětluje, že kandidátka jde naprosto jinou cestou, jak ostatně od začátku deklarovala.

"Předem vás musíme upozornit, že některá vámi stanovená kritéria jsou pro nás naprosto nevhodná a nic nevypovídající - a je celkem možné, že i naše odpovědi budou tedy spíše zavádějící. To je způsobeno tím, že jste při vytváření kritérií vycházeli z dosud standardních způsobů vedení kampaní a marketingových postupů," píše se v mailu.  

Volební kampaň Fischerové mají v rukou výhradně občané-dobrovolníci a nejsou centrálně řízeni.
Volební kampaň Fischerové mají v rukou výhradně občané-dobrovolníci a nejsou centrálně řízeni. | Foto: Facebook, Prezidentka Táňa Fischerová

Kampaň Fischerové je prý v rukou občanů a bude taková, jakou jí udělají občané-dobrovolníci. Ne na základě peněz, nýbrž ze své iniciativy a "s vědomím občanské odpovědnosti". V žádném případě se nepoužijí nástroje jako jsou billboardy, placená inzerce a "uplácení voličů".

Transparency International  hodnotila údaje o dárcích, nákladech na reklamu, na volební tým, zveřejnění jmen PR či mediálních agentur či rozpočtu na kampaň.

S většinou těchto položek však Fischerová a spol. nepracují. Kampaň probíhá prostřednictvím komorních besed ve městech, na nichž Táňa Fischerová diskutuje s občany a představuje svou knihu "Láska nevládne, láska tvoří".

"Přesto jste naši informaci o tom, že se způsobem kampaně Táni Fischerové přichází do veřejného prostoru zcela nový styl práce, nevzali ani v nejmenším na vědomí, kritéria jste mu neuzpůsobili, stačilo by ta nerelevantní do hodnocení nezapojovat. Ani pokud jste něčemu nerozuměli, jste nás nekontaktovali," zlobí se volební tým v zastoupení Moniky Šatavové, Barbory Bouzkové a Tomáše Tožičky.

"Paní Fischerová do termínu hodnocení neposlala nic, informace nebyly k dispozici, takže hodnocení ani jinak nemohlo dopadnout," komentuje to Ondráčka.

Volebnímu týmu vadí i fakt, že TIC chtěla vědět údaje, které ze zákona nejsou kandidáti povinni zveřejňovat.

Donutit, aby zveřejnili víc

David Ondráčka však jakékoliv pochybení odmítá.

"Trvám na tom, že kritéria byla nastavená férově, pro všechny stejně, všichni je znali dopředu a dvěma koly dopisů jsme je na to upozorňovali. Ano, šli jsme nad požadavky ze zákona, ale využili jsme to, co se běžně od kandidátů na takové funkce vyžaduje v zahraničí," uvedl Aktuálně.cz.

Místo billboardů a placených inzercí diskuse s občany a prezentace knihy.
Místo billboardů a placených inzercí diskuse s občany a prezentace knihy. | Foto: Facebook, Prezidentka Táňa Fischerová

Vysvětluje rovněž, že v této fázi jde o hodnocení toho, kolik informací kandidáti o svých kampaních skutečně přehledně zveřejňují. Zdůrazňuje, že se jedná o průběžné hodnocení. "Našim cílem je donutit kandidáty, aby zveřejnili mnohem více," dodává.

Transparency International pokračuje další fází monitoringu i v jiných oblastech, například prověřováním slev na kampaně, monitoringem toků peněz na účtech kandidátů, informacemi o spolupracovnících nebo hlídáním finančních limitů kampaně.

Týmu Táni Fischerové se nelíbí ani samotné hodnocení kritérií, které je prý neprofesionální.

"Vzhledem k mylným a zavádějícím faktům vás žádáme, abyste provedli nápravu, a to i v médiích, kde byla paní Fischerová neprofesionalitou vaší práce poškozena. Dále vás žádáme, aby byli zveřejněni autoři výzkumu, aby se zabránilo podezření ze střetu zájmů. Transparency International by také měla zveřejnit, kterému z prezidentských kandidátů poskytovala služby a v jakém rozsahu," končí svůj otevřený dopis tým Táni Fischerové.

"Nejprve si rozlít vlastní mléko, pak se nad ním dojmout, zaplakat a nakonec z toho obvinit všechny kolem - to vypovídá nejvíc o samotných aktérech," glosuje spor šéf TIC David Ondráčka.

Okamura: S Transparency ne

Nejméně transparentní kampaň ze všech prezidentských kandidátů má podle Transparency International Tomio Okamura.Tomu z analýzy transparentnosti financování vyšlo pouhých 11%.

Analýza TI se nelíbí ani Okamurovi, tomu se tedy nelíbí ani samotná organizace.
Analýza TI se nelíbí ani Okamurovi, tomu se tedy nelíbí ani samotná organizace. | Foto: Ludvík Hradilek

Okamurův tým uvádí dva hlavní důvody. Kandidát si většinu nákladů hradí sám, takže není co zveřejňovat, navíc nechce spolupracovat s organizací, "která léta zavírala oči nad zlodějinami politiků", jak prohlásil vedoucí Okamurova volebního týmu Jaroslav Novák Večerníček.

"Tomio hradí 99 procent nákladů ze své kapsy. A placená kampaň v podstatě není - nemáme ani billboardy, ani letáky, ani inzerci. Šéf našeho volebního štábu a s ním další dobrovolníci pracují zdarma," uvedl Novák Večerníček. Dodal, že účetnictví všech Okamurových firem je naprosto "transparetní, ověřené, zdokladované". Podle něj jsou sponzorské dary pro Okamuru zveřejněny na transparentním účtu, největším darem byla částka 3000 korun.

"Financování Tomiovy kampaně nehalí žádná mlha - pouze se stalo jediné - odmítli jsme spolupracovat s organizací, která léta zavírala oči nad zlodějinami politiků," prohlásil Novák Večerníček.

TIC podle něj několikrát žádali o spolupráci kvůli podezření z podvodného jednání některých firem spjatých s českými politiky, kvůli některým ustanovením novelizovaného občanského zákoníku či změnám v zákoně o veřejných zakázkách.

Představitelé TIC však Okamuru prý buď odmítli, nebo jim vůbec neodpověděli. Žádost TIC o údaje z financování Okamurovy prezidentské kampaně Novák Večerníček navíc označil za "povýšenou".

 

Právě se děje

Další zprávy