reklama
 
 

Finské děti patří k nejchytřejším. Učí se přitom málo a přestávka tu trvá půl hodiny

Ředitel i inspektor jsou pomocníci, ne vládci Foto: Shutterstock.com

Ředitel i inspektor jsou pomocníci, ne vládci

V Česku je ředitel vnímán spíše jako šéf, jenž rozděluje úkoly a penalizuje za jejich nesplnění, školní inspektoři jsou pak často spojováni se zbytečnou "buzerací", nesmyslnou administrativou a umělým hledáním chyb v "papírování". 

"Ve Finsku je ředitel vnímán jako pomocník učitele. Když má učitel nějaký problém, zkrátka vezme kafe pro sebe a pro ředitele, zaťuká na ředitelnu a tam spolu vše proberou a většinou i vyřeší," popisuje běžnou praxi specialistka na vzdělávání Susanna Bäckmanová. "To, že hovoří o svém problému, není vnímáno jako jeho selhání, ale naopak jako příkladná otevřená komunikace mezi učiteli a vedením školy."

Zcela se liší také přístup školních inspektorů. "Když svolává ředitele na schůzku, není to většinou proto, aby jim rozdal úkoly, vyžadoval po nich zbytečné papíry nebo je zbytečně 'buzeroval', ale aby se zeptal: 'Co byste potřebovali?'", líčí Anneli Rautiainenová z Finské národní agentury pro vzdělávání.

autor: Zuzana Hronová | 1. 6. 2019 16:12

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama