Fiala: Druhý povinný jazyk ve škole je samozřejmost

Jakub Novák
27. 2. 2013 13:11
Této možnosti již nyní využívá 80 procent škol, tvrdí ministr školství
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Na povinný druhý cizí jazyk nejpozději od osmé třídy je naprostá většina škol připravena. Ty, které nejsou, mají další alternativu.

Tak ministr školství Petr Fiala hájil před poslanci školského výboru nedávné změny v takzvaných Rámcových vzdělávacích programech (RVP), nástupcích dřívějších "osnov".

Podle nich tak bude po školácích nově požadováno, aby nejpozději od osmé třídy začali s druhým cizím jazykem; tomu by měla škola vyčlenit v osmé a deváté třídě dohromady šest vyučovacích hodin týdně (tedy např. tři v osmé a tři v deváté).

Alternativou k tomuto postupu je možnost využití těchto hodin pro rozvoj znalostí prvního cizího jazyka, například formou konverzace a podobně.

Změny se dotknou i matematiky, nicméně právě povinný druhý jazyk vyvolal u části veřejnosti i samotných škol kontroverze.

Nic nového pod sluncem

"Nejde o zásadní změnu, ale krok, se kterým se počítá již dlouho. Samotnému rozhodnutí předcházela více než měsíční veřejná diskuse na metodickém portálu," komentoval změny ministr Fiala.

Foto: iForum, Univerzita Karlova v Praze

Vzhledem k tomu, že intenzivní diskuse začala již na podzim 2011, tak by podle něj nemělo jít o velké překvapení.

Podle Fialy totiž již školy v současné době mají možnost druhý cizí jazyk pro žáky osmé třídy (případně i dříve) zavést. Tuto možnost údajně nabízí 90 % škol, přičemž z celkového počtu toho nevyužívá pouze každá pátá.

Důvodem k zavedení povinného druhého jazyka byly podle ministra jak výsledky Česka, které neodpovídají evropským normám, tak požadavky zaměstnavatelů.

Problém pro třetinu škol

Podle ústřední inspektorky České školní inspekce Olgy Hofmannové způsobí takto natvrdo zavedené změny mnoha školám problémy.

"Asi třetina škol bude mít problém. Nabídka druhého cizího jazyka je na místě, ale přivítala bych delší přechodné období," okomentovala tento krok Hofmannová.

Hofmannová zároveň poukázala i na nedostatečnou kvalifikaci učitelů cizích jazyků.

Podle ministerstva školství je angličtina vyučována ze 70 % plně kvalifikovanými pedagogy, v případě němčiny je situace ještě o pět procent lepší.

Foto: Jakub Novák

Problémů je více, než se zdá

Šéfka výboru Anna Putnová (TOP 09) upozornila na problém, že navzdory tomu, že se u nás vyučuje první cizí jazyk od třetí do deváté třídy a poté na střední škole, musí být maturita z cizího jazyka nastavena jako volitelná spolu s matematikou.

"Obava, že by těch 20 % studentů tu zkoušku nesložilo, ukazuje na znepokojivý problém," řekl Putnová.

Místopředsedkyně Dagmar Navrátilová (LIDEM) poté zmínila problém spočívající v nedostatečném zaměření se na praxi a konverzaci jako takovou. Její kolega z výboru Walter Bartoš (ODS) poté ještě zdůraznil klíčovou roli návaznosti jazykového studia na střední škole, protože pokud nebude zajištěna, může jakákoliv taková změna vyletět komínem.

Je zavedení povinnosti druhého cizího jazyka opravdu potřebná? Nejsou problémy v jazykové výuce u nás v něčem jiném než v hodinové dotaci? Diskutujte na mé facebookové stránce!

 

Právě se děje

Další zprávy