Evropa naruby, Němcům v Bavorsku rozdávají práci Češi

Tereza Šídlová
26. 7. 2011 11:04
Reportáž z Bavorské Rudy ukazuje, jak se Češi prosazují v nové Evropě
Česko i za německou hranicí.
Česko i za německou hranicí. | Foto: Tereza Šídlová

Železná Ruda/Bayerisch Eisenstein - Michal Kern už dvacet let v Česku vyrábí válce pro testování brzd. Jen co ale vstoupí na území Německa, je z něj obchodník s nemovitostmi.

Před čtyřmi lety koupil v Bavorské Rudě horský hotel od dvou místních sester. Dnes je v domě, bývalém penzionu Maximilian, šestnáct bytů, které za velké peníze - ty nejrozlehlejší až za šest milionů korun - prodává Čechům.

Víkendový byt si tam prý pořídil i vysoce postavený manažer z energetického gigantu ČEZ.

Plzeňský podnikatel Kern tak zosobňuje změnu v německém příhraničí. V restauracích, jejich kuchyních i v obchodech si vydělává řada Čechů už léta.

Evropská unie roku 2011 ale nabízí i opačný obrázek: českého soukromníka, který v Německu dává práci tamním firmám.

"Pro Němce je stále nezvyk mít české zaměstnavatele," řekl Aktuálně.cz Kern.

GmbH do hodiny

Podnikatel hotel koupil před čtyřmi lety. "V Česku mám dvacet let továrnu a nejvíc vyvážím do Německa. K Šumavě mám navíc osobní vztah a ten hotel si pamatuju ještě v dobách jeho slávy," popisuje Kern, jak se investice a podnikatelský záměr začal rodit.

Byznysu ale kralují počty. Vylidňující se německá strana šumavského pohraničí nabízí levné nemovitosti, na které Češi dosáhnou. Často snadněji než na obdobné investice doma.

Češi v Německu si také pochvalují vstřícnost tamních úřadů k podnikání. "Za hodinu jsem si zařídil německé "GmbH", tedy společnost s. r. o," říká Kern. "Musel jsem ale mít tlumočníka, který se mnou nebyl spřízněn, tedy nesměl být můj zaměstnanec," dodává.

Bývalý hotel, který Čech přestavil na luxusní byty pro své krajany.
Bývalý hotel, který Čech přestavil na luxusní byty pro své krajany. | Foto: Tereza Šídlová

Z osmdesáti procent prý němečtí úředníci ukazovali Čechovi vstřícnou tvář. Za "alibismus" ale Kern považoval například to, že když mělo místní zastupitelstvo v Bavorské Železné Rudě rozhodnout o jeho projektu, najednou se nedokázali dohodnout, zda budoucí česká stavba odpovídá bavorské představě o rázu Šumavy. "S Němci je potřeba hodně mluvit," radí českých podnikatel.

Místním Bavorům se například nelíbil vysoký počet garáží u bytového komplexu. Pevnou ruku pak němečtí úředníci českému podnikateli ukázali, když práce na garážích - podle Kerna vinou stavební společnosti - začaly o týden dřív, než byl projekt jejich výstavby schválen.

"Na čas zastavili nejen výstavbu garáží, ale rovnou celého bytového komplexu," podotýká Kern.

Zpříma do očí

V německém podnikatelském prostředí se prý Kern orientoval metodou "pokus-omyl".

Rekonstrukci domu nejdřív nechal na českých zednících. Nakonec ale - nespokojen s jejich prací - sáhl po německé stavební firmě, která hotel během roku přestavěla podle Čechových představ.

O další práce, jako například elektřinu nebo vytápění, se pak české a německé firmy podělily.

"Nedůvěra k Čechům tu je, nejsme úplně rovnocenní partneři," míní český podnikatel. "Je to asi podobné, jako když my se díváme dále na východ. Nikdy ale nesmíte před Němci klopit hlavu," popisuje svou taktiku, jak překonával kulturní rozdíly a možná i stereotypy na poli podnikání, Kern.

Tady se nekrade

Železnorudské příhraničí má jen několik kilometrů čtverečních, přesto se i na takto malé ploše různá zázemí nezapřou.

Centrum Bavorské Železné Rudy.
Centrum Bavorské Železné Rudy. | Foto: Tereza Šídlová

Kerna třeba zarazilo to, že když dělníci odjeli na dovolenou, veškeré nářadí klidně nechali volně ležet na stavišti, kde k nim měl přístup kdokoli z kolemjdoucích. "Když jsem sbíral po parapetech vrtačky, místní se smáli: Tady jste v Německu, to nemusíte," vypráví Kern.

Dnes je z šestnácky bytů prodaných šest. Češi mají o byty v bavorské části Šumavy zájem, a to především v nižších cenových kategoriích. V případě "českého domu" na konci Bavorské Železné Rudy jde ale o luxusní byty s garážemi, jejich cena se pohybuje od dvou do šesti milionů korun.

"Cílíme na lidi s vyššími příjmy. Většinou naši zákazníci mají vysokoškolské vzdělání, podnikají a pocházejí z Prahy nebo Středočeského kraje," popisuje svou klientelu Kern.

 

Právě se děje

Další zprávy