Emise z dopravy v Česku rostly téměř nejrychleji z celé EU. Slováci jsou na tom lépe

Matěj Pur
27. 6. 2019 15:54
Emise skleníkových plynů v Česku klesly oproti roku 1993 o 22 procent, emise z dopravy ale vzrostly o 80 procent. Ukázala to publikace Čtvrtstoletí životního prostředí samostatné České republiky, kterou vydala Česká informační agentura životního prostředí (CENIA). Přitom průměrný nárůst emisí v zemích EU je jen čtvrtinový a například na Slovensku nedošlo k téměř žádné změně.
Foto: Jakub Plíhal

Emise z dopravy se na celkové produkci skleníkových plynů v Česku podílí z 15 procent, přitom v roce 1993 to bylo jen šest procent. Za stejnou dobu došlo k nárůstu celkových emisí z dopravy z 10,3 na 18,7 milionu tun ekvivalentu CO2

"Co se týká kvality ovzduší, tak ministerstvo má například dlouhodobý program výměny kotlů, ale je nutné také řešit dopravu či další vlivy," komentovala data Anna Pasková, ředitelka odboru politiky životního prostředí a udržitelného rozvoje ministerstva životního prostředí.

Největší podíl na zvýšení emisí má právě automobilová doprava, za dobu existence samostatné České republiky se počet osobních aut zdvojnásobil a každý Čech ročně ujede sedm tisíc kilometrů. V roce 1993 to bylo jen 4700 kilometrů ročně. Na úkor osobní automobilové dopravy se lidé mnohem méně přepravují autobusy a vlaky, i když vlaky v posledních letech vyhledává stále více lidí.

Vysvětlivky: PM - poletavý prach; NO(x) - oxidy dusíku
Vysvětlivky: PM - poletavý prach; NO(x) - oxidy dusíku | Foto: publikace Čtvrtstoletí životního prostředí ČR, CENIA

I v přepravě nákladů došlo kvůli požadavkům na větší flexibilitu z větší části k nahrazení železniční dopravy nákladními automobily. To se podepsalo také na mnohem větší spotřebě nafty, která se oproti roku 2000 více než zdvojnásobila.

Ředitel CENIA Miroslav Havránek k tomu řekl: "Železniční doprava je z hlediska životního prostředí vnímána velmi pozitivně, ale přitom se za těch posledních 25 let u nás moc nevyvinula. Koridory modernizujeme, ale nestavíme nové."

Zdraví je nebezpečný i hluk z dopravy

Emise ale nejsou jediným problémem souvisejícím s rozmachem silniční dopravy. Ve velkých městech je až 10 procent obyvatel zasaženo hlukem přesahujícím mezní hodnoty. Bylo přitom prokázáno, že hluk ze silniční dopravy významně zvyšuje například riziko kardiovaskulárního onemocnění nebo problémů se spánkem.

Z průzkumů odborníků z Masarykovy univerzity vyplývá, že tři čtvrtiny Čechů považují dopravu za nejvážnější problém kvality ovzduší, i když z výroby elektřiny a tepla stále pochází téměř trojnásobek emisí. V průzkumu také ale 47 procent obyvatel uvedlo, že se během svého typického dne nejčastěji dopravují autem. A jen každý pátý respondent kvůli ochraně životního prostředí omezuje své jízdy autem.

Osmdesátiprocentní nárůst emisí z dopravy je po Polsku druhý největší ze zemí Evropské unie, průměr EU je jinak zvýšení o 26 procent. A na Slovensku, které mělo srovnatelnou výchozí pozici s Českem, došlo od roku 1990 k nárůstu pouze o 0,4 procenta. Cílem Evropské unie je přitom jen osmiprocentní přírůstek emisí z dopravy v roce 2030 oproti roku 1990. A do roku 2050 by se měly snížit o dvě třetiny, aby bylo možné dosáhnout aktuálního cíle šedesátiprocentního poklesu celkových emisí.

Klima se mění rychleji, než vědci čekali. Na změnu máme podle klimatologů jen 12 let | Video: Aktuálně.cz
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Keňané volili prezidenta, poslance a senátory, komise může sčítat hlasy až týden

Keňané v úterý volili nového prezidenta, členy obou komor parlamentu a zástupce místních správ. I když se volební místnosti oficiálně uzavřely již v 16:00 SELČ, hlasování bylo podle BBC prodlouženo v místech, která se otevřela později. Hlavním tématem předvolební kampaně bylo řešení ekonomických problémů země. Na sečtení hlasů má volební komise maximálně sedm dní.

K letošním volbám se zaregistrovalo 22 milionů voličů. Keňská volební komise uvedla, že očekává volební účast kolem 60 procent. V posledních volbách v roce 2017 se k urnám dostavilo téměř 80 procent voličů.

O prezidentský post se ucházeli čtyři kandidáti. Vítěz nahradí dosavadní hlavu státu Uhurua Kenyattu, který po ukončení dvou mandátů nemá právo znovu kandidovat.

Keňské volby v minulosti provázely spory, obviňování z podvodů a také násilí. Jak píše agentura Reuters, Keňanům dělají největší starosti rychle rostoucí ceny potravin a hluboce zakořeněná korupce, takže mezi nimi panuje malá důvěra v to, že nová vláda něco změní.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Varnsdorfská textilka Velveta míří do insolvence, má dluhy přes 300 milionů

Tradiční výrobce oděvních textilií, společnost Velveta z Varnsdorfu na Děčínsku, nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům, které přesahují 300 milionů korun. Byla proto nucena podat na sebe insolvenční návrh, informovaly dnes na webu Hospodářské noviny (HN).

Historie firmy sahá do roku 1777, kdy Josef Franz Anton Fröhlich zřídil ve Varnsdorfu tkalcovskou dílnu. Společnost se specializovala například na výrobu manšestru, dyftýnu nebo sametu. Sortiment doplňovaly oblekové tkaniny či tkaniny pro bytový dekorační textil a lůžkoviny.

"Ekonomická situace dlužníka se opět zhoršila s neočekávaným a razantním nárůstem cen elektřiny a plynu, který započal na konci roku 2021. Zvýšením cen energií se skokově zvýšily náklady na výrobu a na vlastní provoz obchodního závodu dlužníka," uvádí insolvenční návrh podaný ke Krajskému soudu Ústí nad Labem 8. srpna. Společnost s novými klienty vyjednala nové ceny, u dříve sjednaných zakázek se jí však nepodařilo zahrnout vyšší náklady, a proto nebyla schopna udržet svůj provoz v chodu.

Nadále však existují firmy Velveta Varnsdorf a Velveta Textilie, napsaly HN. První se podle obchodního rejstříku zabývá rozvodem tepla a elektřiny či barvením a chemickou úpravou textilií, druhá společnost se věnuje koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy