Elektřina je neuškvaří a ušetří miliony. Drony si poradí i v extrémních podmínkách

Martin Krepindl Jakub Zuzánek Martin Krepindl, Jakub Zuzánek
27. 8. 2021 9:25
Představa, že civilní drony využívají jen nadšenci a filmoví tvůrci, už dlouhé roky neplatí. Bezpilotní letouny zažívají v poslední době dynamický vývoj. Zdokonalují se nejen samotné stroje, ale i doprovodný software. Česká energetická přenosová soustava (ČEPS), která zajišťuje přenos elektřiny z velkých elektráren do rozvoden pro jednotlivá města, díky dronům ročně ušetří zhruba 2 miliony korun.
Drony v energetice | Video: Jakub Zuzánek, DJI Telink

Součástí elektroenergetické přenosové soustavy ČR, kterou ČEPS provozuje, je zhruba 5700 kilometrů vedení velmi vysokého a zvláště vysokého napětí, 79 transformátorů, 44 rozvoden a bezmála 14 300 stožárů. Takto masivní soustavu je potřeba pravidelně kontrolovat. Od roku 2013 v tom státní firmě pomáhají právě drony.

"Všechny tyto prvky je třeba pravidelně kontrolovat a udržovat. Při provádění těchto kontrol lze s výhodou využívat bezpilotní letouny, neboť umožňují snadnější přístup do složitého terénu, zvýšení efektivity a kvality kontrol a snížení nákladů i rizik bezpečnosti práce," říká člen představenstva ČEPS Radek Hartman.

"Drony používáme nejčastěji třeba při kontrole izolátorů na stožáru nebo při poruše způsobené úderem blesku do vodiče," říká ředitel sekce řízení údržby ČEPS Milan Sedláček. "Zásadní výhoda je, že při takové kontrole zůstává vedení pod napětím," vysvětluje.

"Po inspekčním letu jsou na kartě z dronu klikací dokumenty, na kterých je vidět celek s mřížkou, a po rozkliknutí se zobrazí patnáctkrát přiblížený detail. Zobrazení je standardní optické, ale zároveň i termografické. Celá řada poruch se detekuje právě na základě zobrazení termokamery. Díky ní jsme např. v průběhu testů objevili hnízdícího ptáka," říká jednatel společnosti DJI TELINK v Česku Jaroslav Řešátko.

Jedním ze záměrů společnosti je nalezení alternativy k provádění plošných leteckých kontrol. Ty teď zajišťují jednou za tři roky helikoptéry.

"Pracujeme na projektu, který počítá s plošnými plánovanými kontrolami, které teď obstarávají vrtulníky. Výsledky mají velmi dobré, jde nám spíše o další snížení nákladů, zvýšení bezpečnosti a ve výsledku ještě větší standardizaci kontrol," říká Sedláček.

Drony bez přímého řízení pilotem mohou létat po přesně vytyčených a automaticky generovaných letových drahách. Tyto stroje pak předávají pořízené záznamy umělé inteligenci, která spolu s operátorem identifikuje závady.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Při nehodě auta a malotraktoru zemřel na Domažlicku starší muž

Jednu oběť má nehoda osobního auta a malotraktoru u Záhořan na Domažlicku. Auto zezadu narazilo do malého traktoru a jeho řidiče náraz vymrštil do příkopu, na místě zemřel. ČTK o tom informovala krajská policejní mluvčí Dagmar Jiroušková.

Nehoda se stala okolo 16:45 na silnici III/1836 u obce Záhořany. Řidič vozu Volvo ve věku 22 let jel ve směru od Záhořan na Spáňov. "Z dosavadního šetření vyplývá, ze řidič osobního vozidla zezadu narazil do vpředu jedoucího malotraktoru značky Vari, které řídil 77letý řidič. Po střetu byl řidič z malotraktoru vymrštěn do silničního příkopu. Při nehodě došlo k jeho zranění, kterému na místě podlehl," popsala Jiroušková.

Požití alkoholu a jiných omamných a psychotropních látek u řidiče osobního vozidla policisté na místě vyloučili. Okolnosti tragické nehody nyní policie vyšetřuje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy