reklama
 
 

Ekologové nutí Hyundai ještě víc utrácet

2. 9. 2006
Nošovice/Brno/Ostrava - České neziskovky donutily jednat dalšího z obřích investorů. Diskusi řekla "ano" automobilka Hyundai.

Přijedou Korejci do Nošovic jen vyrábět auta, nebo je bude zajímat i život za plotem továrny? O tom s firmou chtějí mluvit právníci a ekologové.

Vyjednavačem bude Ekologický právní servis (EPS) - organizace, která od začátku sleduje všechny aktivity kolem jednání s firmou i výkupů pozemků pro průmyslovou zónu.

Právníci z EPS už několikrát upozornili na nesrovnalosti kolem investice. Podali také správní žalobu, podnět k Evropské komisi a několik dovolání. Firmě Hyundai několikrát napsali, aby zvážila dopady závodu na životní prostředí a postavila jej v jiné průmyslové zóně.

Nestalo se. Nedočkali se ani odpovědi, ale firma nyní otočila a nabízí jednání.

Co může EPS vyjednat?

Jiří Nezhyba z EPS deníku Aktuálně.cz potvrdil, že debatovat se bude. "Chtějí mluvit o sporných věcech a o působení společnosti Hyundai v České republice. My jsme jejich návrh přijali," řekl Nezhyba.

EPS má už s podobným vyjednáváním zkušenost. Při jednání se srovnatelným investorem, automobilkou Toyota-Peugeot-Citroen-Automobile (TPCA) v Kolíně, se poprvé spojily dokonce desítky neziskových organizací v Česku. Míní, že byly úspěšné.

"Není o tom žádná smlouva, ale podařilo se zapojit firmu do řešení některých problémů v regionu," řekl deníku Aktuálně.cz Nezhyba. TPCA dala peníze například na opatření proti hluku, který trápí obyvatele v blízkosti zóny, zapojila se do programu Partnerství pro Kolínsko, na sponzoring regionálních projektů dala loni firma čtyři miliony korun.

"Není to úplně ideální, ale podařilo se společnost přesvědčit, aby s námi jednala a pomáhala regionu," uvedl Nezhyba.

Hyundai by měl prospět i okolí

S firmou Hyundai chtějí dosáhnout ekologové podobného výsledku.

"V případě, že postaví továrnu v Nošovicích, což stále nepovažujeme za dobrou variantu, chceme, aby se firma výrazně podílela na tom, aby dopady byly co nejmenší," dodal.

Právníci již dříve uvedli, že kolem investice byly porušeny hned dvě evropské směrnice, když se například stát nepokusil vybrat nejvhodnější místo pro automobilku, a přitom nechal úředníky posuzovat tři lokality.

Pochybil i kraj. EPS považuje za dosud nejzávažnější chybu postup Moravskoslezského kraje, který loni vykupoval půdu pro budoucí továrnu. "Využil tísně vlastníků pozemků, když jim nabídl odkup pozemků den poté, co obdrželi dopisy, v nichž jim bylo vyhrožováno smrtí v případě, že svou půdu neprodají. A smlouvy akceptoval," tvrdí právníci.

Policie autora dopisů nenašla a v květnu šetření odložila. Bývalí vlastníci podali proti tomu stížnost. Chtějí prověřit, zda by autorem nemohl být některý zaměstnanec kraje, protože úřad věděl, kdo z vlastníků je pro výkup klíčový.

"Dosavadní postup orgánů veřejné správy je nejen důsledkem nekvalitního fungování státu a veřejnoprávních korporací vůbec, ale také dokladem značného vlivu nadnárodních společností na chování státu ve vztahu ke svým občanům," míní EPS.

Kraj ale s EPS jednat nehodlá. "Nějaké jednání už bylo, ale my máme dojem, že EPS nepoužívá věcné argumenty. Rozporovali například studii vlivu na životní prostředí a žádný orgán jim nedal zapravdu," řekla deníku Aktuálně.cz mluvčí krajského úřadu Šárka Swiderová.

Výhody a návratnost (ne)jasná

Úřad tvrdí, že továrna přinese regionu tři tisíce pracovních míst i další investice, které už dnes míří do zóny v Mošnově. Podle mluvčí se zvyšuje také zájem turistů o region - díky cizincům a také golfovým hřištím.

Oficiální analýzy, které by ukázaly, zda se státu továrny velkých nadnárodních firem v Česku vyplatí, ale možná k dispozici vůbec nejsou. EPS na jaře požádal ministerstvo průmyslu o analýzy čtyř velkých investic a neuspěl.

Resort nejprve tvrdil, že jsou tato data chráněná kvůli obchodnímu tajemství, a pak podle EPS přiznal, že studie nemá.

"Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban přitom v březnové televizní debatě o státní podpoře zahraničních investic její kritiky uklidňoval, že každá investice má analýzu ekonomické návratnosti a že se investiční pobídky České republice vždy do čtyř nebo pěti let vyplatí," řekl Nezhyba.

Ministerstvo přesto dál tvrdí, že analýzy existují, a dokonce jsou zveřejňovány. EPS je však oficiální cestou nezískal.

Podle Agentury CzechInvest zákon jasně stanovuje podmínky, za kterých mohou investoři pobídky získat. Podmínky jsou již primárně nastaveny tak, aby na tom stát neprodělal," řekla ČTK mluvčí Alžběta Honsová.

Čísla kolem Hyundai

Podle prvních informací by měla investice automobilky do podhůří Beskyd přinést minimálně 3 tisíce nových pracovních míst. Firmu k tomu ale smlouva o investici se státem nezavazuje.

Stejně tak celková výše investice, která byla nazývána jako miliardová, se nakonec ve smlouvě ukázala jako 800milionová. V Nošovicích by se mohlo ročně vyrobit 300 tisíc aut, smlouva o investici ale mluví o 200 tisících.

autor: Martina Macková, Tomáš Fránek | 2. 9. 2006

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama