EK kritizuje počty mrtvých na silnicích

ČTK, ven
3. 3. 2006 14:45
Praha/Brusel - Česko patří v rámci Evropské unie mezi ty státy, kde na silnicích umírá nejvíce lidí. Šimonovský chce tento trend změnit. Unie optimismus nesdílí.

Český ministr dopravy Milan Šimonovský je přesvědčen, že ČR dokáže do roku 2010 snížit počet mrtvých na silnicích oproti roku 2001 o 50 procent a že stejné mety se povede dosáhnout i celé Evropské unii.

Nesdílí pesimismus Evropské komise, která pochybuje, že se tento cíl podaří naplnit.

Mrtvých na silnicích ubývá, ale jen někde

Ta v únorové bilanční zprávě uvedla, že zatímco v roce 2001 zahynulo na silnicích evropské pětadvacítky 50.396 lidí, loni bylo mrtvých 41.600. Počet obětí klesl tedy o 17,5 procenta. Evropská komise ve zprávě pochválila Maltu, Británii, Nizozemsko, Švédsko, Německo a Finsko za nadprůměrné zlepšení bezpečnosti, kritizovala naopak Polsko, Portugalsko, Řecko, Estonsko, Lotyšsko, Litvu, Maďarsko, Kypr a Česko.

Ministr Šimonovský však poukázal na to, že nové členské země zahájily kampaň o čtyři roky později než staré a už dosahují výsledků. Hodně si také slibuje od nového zákona o silničním provozu, který poskytne policii dodatečné nástroje, jak "vyřazovat z provozu neukázněné řidiče".

Ohradil se proti námitkám, že zákon bude příliš přísný a že vláda sází hlavně na represi. "Všechny státy zpřísňují sankce a rozšiřují okruh nástrojů pro policii. Ve srovnání s řadou zemí západně od našich hranic je náš zákon ještě hodně mírný," uvedl.

Podle Šimonovského směřuje celá Evropa k nulové toleranci. Sám by chtěl prosadit slaďování předpisů v celé EU, například pokud jde o alkohol za volantem. Uvítal by také evropský registr profesionálních řidičů.

Rakouské předsednictví - jednotné řidičské průkazy

Z jednání v Bregenzu podle ministra vyplynulo, že by za stávajícího rakouského předsednictví mohlo být dosaženo dohody o jednotném evropském řidičském průkazu. Česko tento záměr podporuje, problémy s ním mají země jako Německo či Rakousko, kde si lidé platí řidičské průkazy sami a jejich výměna by tudíž nebyla populární.

"Věřím, že se záhy podaří dosáhnout dohody o výměně papírových průkazů za 10-15 let a plastikových do 25 let, aby byl v celé EU postupně jednotný průkaz. Výrazně to přispěje také k posílení bezpečnosti, protože kontrola bude snazší a padělání obtížnější," uvedl. Ministři dopravy budou o této věci jednat na příštím řádném zasedání v dubnu v Lucemburku.

 

Právě se děje

Další zprávy