E-revoluce v obcích. V dubnu začne

11. 3. 2007 0:00
Praha - Lidem z 35 obcí ubude běhání po úřadech. Na jednom místě dostanou výpis z rejstříku trestů, obchodního a živnostenského rejstříku i katastru nemovitostí.
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Právě v pětatřiceti vsích a městech bude ministerstvo vnitra zkoušet svůj projekt Czech Point.

"V pilotní fázi, která bude trvat tři měsíce, chceme prověřit, jestli funguje propojení mezi registry, a hlavně spočítat, kolik budou Czech Pointy stát. Pokud se ověří, objeví se od ledna 2008 v dalších 300 obcích," říká náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček, který má projekt na starosti.

Pro občany ve vybraných obcích to znamená jistou pomoc. Dříve museli pro dokumenty na čtyři různé úřady a navíc většinou do krajského města, nyní je dostanou všechny najednou a ve svém bydlišti.

Pokud se projekt ověří, ulehčí se jednání s úřady i pro všechny občany České republiky.

Czech Point: úřad na každém rohu

Co přinese Czech Point

  • výpis z obchodního rejstříku
  • výpis z katastru nemovitostí
  • výpis z živnostenského rejstříku
  • výpis z rejstříku trestů

Co se plánuje výhledově

  • úřední ověřování dokumentů
  • úřední ověřování podpisů
  • elektronická podání státní správě
  • stahování výpisů z domova pomocí virtuálních Czech Pointů

Kde Czech Pointy od dubna 2007 budou
Kladno, Kutná Hora, Mnichovo Hradiště, Příbram, Písek, Vodňany, Domažlice, Plzeň, Karlovy Vary, Děčín, Teplice, Ústí nad Labem, Liberec, Pardubice, Jihlava, Žďár nad Sázavou, Velké Meziříčí, Brno, Hodonín, Odry, Ostrava, Zlín, Praha (1, 2, 9, 11, 13), Třinec, Týnec nad Sázavou, Nové Strašecí, Počátky, Rokytnice nad Jizerou, Vranovice

Výhledově by pak měly být Czech Pointy skoro na každém rohu. V konečné fázi se počítá s 4000 terminály. Kromě obecních a městských úřadů by měly vzniknout i na krajských úřadech anebo pobočkách České pošty. Ještě později by mohli licence získávat také notáři.

"Vydávání výpisů bude fungovat tak, že občan přijde na terminál, pracovník obecního úřadu nebo třeba pošty mu on-line stáhne všechny potřebné výpisy, vytiskne je a s razítkem pak vydá," vysvětluje Zajíček.

Za výpisy se bude na Czech Pointech platit. Za jednu stranu A4 padesát korun - stejně jako na úřadech, které dokumenty vydávaly dříve. Lidé však ušetří čas i peníze, které by dali za cestu na vzdálený úřad, dodává náměstek Zajíček.

I díky příjmům z poplatků nebudou Czech Pointy pro obce znamenat finanční zátěž. Podle Zajíčka bude na spuštění pilotních projektů v 35 obcích stačit 5 milionů.

Ztráta pro katastry, výhody pro obce

"Jediným větším nákladem pro státní rozpočet budou ztráty katastrů a rejstříkových úřadů, které přijdou o poplatky. U katastru nemovitostí to odhadujeme až na 150 milionů za rok," říká Zajíček. "Ty by se měly najít v rozpočtu, protože katastry by neměly propouštět, ale naopak vrhnout své síly do digitalizace," dodává.

Obce se kromě příjmů z poplatků můžou těšit i na další výhody. "Když chce dnes obec například něco postavit, musí její úředníci obíhat řadu jiných úřadů. Nyní si budou moci všechny potřebné dokumenty stáhnout přímo u sebe v kanceláři," vysvětluje Zajíček.

Myšlenka Czech Pointů (Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál) vznikla původně v nezávislém think-tanku eStat, na ministerstvo vnitra ho přinesl právě náměstek Zajíček, který byl mezi zakladateli eStatu.

"Zatím bude z Czech Pointů fungovat jenom jedna část - ověřování a vydávání výpisů - tedy ono písmeno O z názvu," říká Zajíček. "Později by ale měly Czech Pointy umožnit i elektronická podání státní správě a ještě později i stahování ověřených výpisů přímo z internetu," dodává.

Občané by pak podle Zajíčka vůbec nemuseli na úřady chodit, ale pohodlně s nimi komunikovat z domova.

Ráno změním jméno, večer dostanu občanku

"Moje cílová představa je, že když si například po sňatku změním jméno, tak o tom ráno pošlu zprávu státu a odpoledne si budu moci vyzvednout na kterémkoliv místě v republice novou občanku," rýsuje elektronickou budoucnost Zajíček.

Zatím těmto snům brání platná legislativa. Vláda však již koncem února posvětila zákon, který umožní zrovnoprávnění elektronických a papírových dokumentů. Nyní jej mají na stole poslanci.

"Pokud bude schválen, umožní to elektronizace státní správy, jakou jsme si zatím neuměli představit," říká náměstek Zajíček.

Postupně by podle něj měla elektronizace dospět až k centrálnímu registru veřejné správy, ve kterém by byly uloženy všechny údaje o občanech.

Budoucnost? "Centrální mozek" Česka

"Bylo by to něco jako centrální nervový systém České republiky. V jednom virtuálním centru by byl uložen registr obyvatel, registr právnických i jiných osob, registr nemovitostí a také registr jeho práv a povinností," vysvětluje Zajíček.

"Pomocí Czech Pointu by člověk poslal dotaz do tohoto centra a dostal zpátky všechny aktuální informace o sobě - v jakých firmách je evidován, jaké nemovitosti vlastní a dokonce i to, jaké má právě teď vůči státu povinnosti, kdy má zaplatit daně a podobně," říká Zajíček.

"A samozřejmě by pomocí Czech Pointu mohl některé své údaje také upravovat," dodává.

Než však ministestvo tyto vzdálené plány naplní, musí si pospíšit i se samotnými Czech Pointy. V projektu už totiž má některé "konkurenty".

Mezi nimi především Hospodářskou komoru, která už od konce února nabízí ve svých 19 pobočkách za poplatek výpisy z obchodního rejstříku. Brzy se chystá nabídku rozšířit i o živnostenský rejstřík, katastr nemovitostí a rejstřík trestů.

 

Právě se děje

Další zprávy