Dvě třetiny osmáků chtějí mít maturitu, i když na to nemají. Zájem o učiliště klesá

Domácí Domácí
12. 5. 2016 10:30
Průzkum žáků osmých tříd potvrdil, že největší zájem je stále o gymnázia, průmyslové a technické střední školy. Více než dvě třetiny dětí má ambice na to, dosáhnout maturity. O odborná učiliště je zájem nevelký, studovat by na něm chtěla méně něž pětina dotazovaných osmáků. Převis nabídky nad poptávkou nutí školy, zejména učiliště, k využívání marketingových, reklamních a PR technik.
Osmdesát procent osmáků má jasnou představu o tom kam se vydají studovat po základní škole. (Ilustrační foto)
Osmdesát procent osmáků má jasnou představu o tom kam se vydají studovat po základní škole. (Ilustrační foto) | Foto: Thinkstock

Brno - Přes 80 procent žáků osmých tříd má již jasnou představu o výběru střední školy. Více než dvě třetiny z nich chtějí studovat maturitní obor, případně si maturitu dodělat po výučním listu. Nejvíce mají osmáci zájem o gymnázia, průmyslové, IT či technické střední školy.

"Naše průzkumy stále potvrzují vedoucí postavení maturitních oborů a především gymnázií na trhu – téměř všichni rodiče si přejí, aby jejich dítě mělo maturitu, i když je zřejmé, že některé děti na ni jednoduše nemají," upřesňuje datová analytička ze společnosti Než zazvoní Aneta Košíková.

Daleko menší zájem je mezi žáky o obory spojené se službami, gastronomií a hotelnictvím. Jen 16 procent budoucích deváťáků chce usilovat o výuční list. Tento fakt nepotěší učiliště, o která je dlouhodobě menší zájem než o střední školy s maturitními obory.

"Vzhledem ke slabým populačním ročníkům se prakticky všichni uchazeči dostanou na školu, kterou si vyberou. Strach z nízkého počtu studentů totiž nutí školy ke snižování nároků na přijetí, a přijímací zkoušky proto v podstatě přestaly plnit svůj účel," doplňuje Košíková.

Pokud se totiž škole nepodaří získat dostatek dětí, dostane od státu méně peněz a v důsledku musí propouštět pedagogy, což může vést ke zhoršení kvality výuky a nakonec i v její zánik. Převis nabídky nad poptávkou nutí školy, zejména učiliště, k využívání marketingových, reklamních a PR technik. "Školy ročně dostávají desítky tisíc korun na žáka. I pokles o několik žáků tedy může školám způsobit značné problémy. Investice do marketingu se vyplácí," dodává konzultant Než zazvoní Petr Soukeník.

Ve výběru školy žáci nejvíce dají na své rodiče, především matky. Jen třetina studentů se rozhoduje sama. Žáci k výběru svého budoucího studia přistupují zodpovědně. Již rok předem si dvě třetiny z nich zjišťují konkrétní informace o škole, kam by chtěli jít po základní škole studovat.

Průzkum vypracovala společnost Než zazvoní a zúčastnilo se ho 2749 respondentů z řad žáků osmých tříd.

 

Právě se děje

Další zprávy