Dušek: Protekci odmítám. U gayů i prsatých blondýn

Petr Holub
9. 3. 2010 6:30
Rozhovor s odborářem, který pobouřil politiky zleva doprava
Šéf odborových svazů - Jaromír Dušek - online v redakci Aktuálně.cz
Šéf odborových svazů - Jaromír Dušek - online v redakci Aktuálně.cz | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - "Silná slova o homosexuálech ovládajících ministerstvo dopravy jsem použil účelově, abych upozornil, že se v Českých drahách ztratilo 8 miliard korun," prohlásil odborový předák Jaromír Dušek.

"Nemám vůbec problém s homosexuální menšinou. Ale jestliže se z této skupiny určitá malá část vymezí jako protekční skupina a vytváří mafiánské struktury, tak jsem to musel napadnout, i kdyby šlo o heterosexuály s prsatými blondýnami. Špatnost je špatnost, ať ji dělá kdokoli," zdůraznil v rozhovoru pro Český rozhlas 6 a Aktuálně.cz.

Dušek připouští, že inkriminované výroky o desítkách úředníků ministerstva dopravy a Českých drah s homosexuální orientací skutečně použil.

"Nechci popřít podstatu toho článku v Lidových novinách. Chtěl jsem připomenout, že existuje skupina lidí, kteří navzájem protekčně působí a kteří jsou shodou okolností homosexuálové, snaží zaretušovat trestné činy včetně neuvěřitelných úniků finančních prostředků. Přitom kolem sebe nabírají diletanty z řad stejně orientované menšiny na úkor pracovitých a zkušených zaměstnanců."

Pro a proti

České dráhy dostaly v roce 2008 od vlády 12 miliard korun na nákup vagónů a lokomotiv. Z toho čtyři miliardy utratily ještě ve stejném roce za mzdy a další provozní výdaje. O tom není mezi Českými drahami a jejich kritikem Jaromírem Duškem sporu. Neshodnou se však, co se stalo se zbylými osmi miliardami.

České dráhy: Za tyto peníze jsme nakoupili v letech 2008 a 2009 nové vagóny, celkem v hodnotě 8,4 miliardy. Jde především o 20 souprav CityElefant a 70 souprav Regionova.

Dušek: Tím se nevysvětluje, co se stalo s mimořádnou dotací. České dráhy každoročně utrácejí za vagóny cca 3,5 miliardy z vlastních odpisů, běžných dotačních programů a z půjček od banky Eurofima. Pouze tyto peníze stačí na zmíněné nákupy.

Nechápu, proč ta hysterie

Aktuálně.cz: Opravdu není zvykem hodnotit sexuální orientaci kohokoli na veřejné scéně. Pokud jste chtěl vedení ministerstva dopravy z čehokoli obviňovat, tak jste se nemohl prostě držet toho, že podléhá klientelismu a známostem?

O to jsem se pokusil před několika měsíci, když jsem na tiskovou besedu pozval řadu novinářů včetně několika televizí. Předal jsem jim poměrně průkazné dokumenty, že na českých drahách zmizelo osm miliard korun. Bohužel ani jedna televize to neodvysílala a každý si může udělat úsudek proč. Jeden redaktor nejmenovaného deníku se mi dokonce omluvil, že mu to zakázali.

Když začnete obyčejným způsobem o něčem hovořit, tak se nestane nic. Nikdo se nedozví pravdu díky obrovskému vlivu, který tato skupina má nejen na média, ale i na ekonomiku jednotlivých resortů.

A.cz: Ztratil jste tedy trpělivost a použil silnější kalibr?

Dá se to tak říct. Ale vůbec jsem se tím nechtěl dotknout této menšiny jako takové. Kdyby pan redaktor, se kterým jsem dělal v Lidových novinách rozhovor, poctivě napsal, co jsem řekl, tak jsem své výroky uvedl tím, že nemám vůbec problém s homosexuální menšinou, že jsem se nikdy proti nim nevymezoval a že mám mezi nimi řadu přátel.

Ale když se z této skupiny určitá malá část vyčlení jako protekční skupina a vytváří mafiánské struktury, které jsou mimo rámec zákona a nepodléhají kontrole, tak jsem to musel napadnout. Udělal bych to, i kdyby šlo o heterosexuály. Kteří se obklopují prsatými blondýnami. Špatnost je špatnost, ať ji dělá kdokoli. Tak nechápu, proč ta hysterie, když jsem řekl, že král je nahý.

Na vagóny mělo jít 12 miliard

A.cz: Používáte silná slova a konkrétně jste hovořil o osmi miliardách, které se někde ztratily. Co jste tím měl na mysli?

České dráhy dostaly neobvyklým způsobem 12 miliard korun od státu za to, že předaly jiné státní instituci správu dopravních cest. Ty peníze byly usnesením vlády účelově vázány na obnovu vozového parku Českých drah v osobní dopravě.

Foto: České dráhy

A.cz: Kdy k převodu došlo?

V druhé polovině roku 2008. Koncem roku vyjádřil poslanec za ODS Prosek v dozorčí radě Českých drah zklamání, že se čtyři miliardy rozkoulely na provozní výdaje a že se tak nedodržuje vládní usnesení. Bylo mu řečeno, že není na mzdy a další provozní výdaje. Mezitím se ovšem stamiliony utrácely za reklamu, která neměla žádný efekt.

A.cz: Vám vadí, co se stalo se zbylými osmi miliardami?

Ano, tolik tak mělo zůstat koncem roku 2008. Tehdejší náměstek ministra dopravy Žák proto začal klást dotazy, kde ty peníze jsou. Proto se odstřelil z funkce a problém se jakoby odstranil.

Se stejnými dotazy jsme ředitele Českých drah atakovali jménem odborů. Během tří čtvrtin roku jsme konstatovali, že máme tři verze, jak bylo s prostředky naloženo, a že ani jedna není pravdivá.

A.cz: Čtyři miliardy tedy byly rozpuštěny na provoz. Ptali jste i na další peníze?

Měly být k dispozici v prosinci 2008. Tehdy představenstvo dostalo od dozorčí rady souhlas k nákupu směnek společnosti ČEZ s odůvodněním, že za ně bude větší zhodnocení, než když budou v bance. O to větší bylo naše překvapení, když nám po měsících tiskový mluvčí sdělil, že se v roce 2008 se utratily čtyři miliardy za kolejová vozidla a že se stejné prostředky utratily v roce 2009.

Přitom máme naprosto přesné údaje o tom, která vozidla se kdy objednala a dodala pro České dráhy. Víme, kolik stojí, a víme z jakých prostředků se platí. Jestli dnes někoho nezajímá osud osmi miliard a žene odbory do stávky kvůli desítkám milionů, tak žasnu na několikrát.

Nic se za ně nekoupilo

A.cz: V letech 2008 a 2009 se tedy nic nenakoupilo?

Nakoupila se vozidla, která byla objednána nejméně dva roky předtím. To byla vozidla, která se pravidelně kupují z odpisů, tedy z vlastních prostředků firmy. Další se kupují z prostředků státu, jak najdete v rozpočtech na příslušný rok. V některých letech jsme nakupovali z úvěrů od mezinárodní banky Eurofima, za které nese garanci stát. Tyto sumy dohromady dosahují tři nebo tři a půl miliardy a stoprocentně pokryjí kapacity výrobců České republiky. Kromě toho berou České dráhy ještě vozy první třídy a některé další vozy od Siemensu.

Není tedy možné lhát veřejnosti, že jsme kromě těchto tří miliard ročně utratili ještě další čtyři miliardy. To by přece cestující poznali, protože by tu byly desítky dalších souprav, které České dráhy bohužel nemají.

A.cz: Máte důkazy o tom, že České dráhy nakoupily místo vagónu za osm miliard něco jiného, tedy například cenné papíry?

Když se podíváte do účetní závěrky Českých drah za rok 2008, najdete tam víc než čtyři miliardy v cenných papírech. Když generální ředitel tvrdí, že dráhy nikdy žádné cenné papíry nekoupily, jak to, že jsou v účetní závěrce? A pokud neexistují žádné cenné papíry, pak se ptám, co udělali s osmi miliardami.

 

Právě se děje

před 42 minutami

Čas se krátí, je třeba jednat o kontrole jaderných zbraní, řekl mluvčí Kremlu

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov před středečním setkáním ruského prezidenta Vladimira Putina s jeho americkým protějškem Joem Bidenem v Ženevě zdůraznil, že podle Moskvy je zapotřebí urychleně zahájit jednání o dohodě o kontrole jaderných zbraní. Obě země letos o pět let prodloužily smlouvu známou pod zkratkami START 3 či Nový START, jejíž platnost by jinak vypršela v únoru. Prezidenti podle Peskova mají mimo jiné řešit, jak a kdy nová jednání na toto téma začnou.

"Ano, dohoda (Nový START) byla prodloužena, Bidenova administrativa učinila politické rozhodnutí. To je pozitivní fakt, ale čas se krátí (…) Je nutné začít jednání," uvedl podle agentury TASS kremelský mluvčí.

Podle Peskova Moskvu zaujalo, že americký prezident Joe Biden podle něj připustil "hypotetickou možnost" vstupu Ukrajiny do NATO. "Dříve žádná taková prohlášení nebyla učiněna. V Moskvě tomu samozřejmě věnujeme plnou pozornost," nechal se slyšet Peskov s tím, že Putin má vždy jasno v tom, kde jsou pro Rusko "červené čáry" a věří, že pokud to bude nutné, na setkání šéf Kremlu postoj Moskvy jasně sdělí.

Zdroj: ČTK
před 46 minutami

Ceny v českém průmyslu v květnu zrychlily růst na 5,1 procenta

Ceny v průmyslu v Česku vzrostly v květnu počtvrté za sebou, meziročně se zvýšily o 5,1 procenta. Jejich růst tak dál zrychlil. Proti loňskému květnu byly o 4,4 procenta vyšší také ceny v zemědělství. Meziročně dražší byly rovněž stavební práce a tržní služby pro firmy. Oznámil to ve středu Český statistický úřad. Ceny v průmyslu, zemědělství a stavebnictví byly vyšší také v meziměsíčním srovnání, ceny služeb dál stagnovaly na úrovni z předešlého měsíce.

Ceny u výrobců naznačují budoucí vývoj cen pro spotřebitele. Míra spotřebitelské inflace v květnu klesla na 2,9 procenta z dubnových 3,1 procenta. Na květnovém růstu cen se podepsalo hlavně zdražování pohonných hmot, meziročně naopak dále zlevnila řada potravin.

Ceny průmyslových výrobců loni v prosinci a letos v lednu stagnovaly, od té doby tempo jejich meziročního růstu zrychluje. Květnový růst o 5,1 procenta je stejně jako bylo už dubnové zvýšení cen v průmyslu o 4,6 procenta nejvýraznější od listopadu 2011. Vyšší byly v květnu proti loňsku ceny ropy a zemního plynu téměř o dvě třetiny a chemických látek a výrobků o 43,3 procenta. Ceny kovů a kovodělných výrobků se zvýšily o víc než desetinu. Klesly ceny dopravních prostředků o 3,7 procenta, ceny potravinářských výrobků, nápojů a tabáku se snížily o necelé procento.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 57 minutami

Izrael podnikl nálety na Pásmo Gazy, odkud byly vypuštěny zápalné balony

Izraelské vzdušné síly v noci na středu podnikly nálety na palestinské Pásmo Gazy. Stalo se tak nedlouho poté, co zápalné balony vypuštěné z Pásma Gazy způsobily asi dvacítku požárů na jihu Izraele. Jedná se o první významnější incidenty mezi Izraelci a Palestinci od příměří z 21. května, které ukončilo 11denní přeshraniční boje, informovala agentura AFP. Podle Hamásu nebyl při náletech nikdo zraněn.

Izraelská armáda uvedla, že její letadla zasáhla vojenské cíle využívané členy Hamásu v Chán Júnisu a ve městě Gaza. "Ta místa, na něž jsme útočili, využívali k teroristickým aktivitám," sdělil armádní mluvčí. Dodal, že šlo o odvetnou operaci za žhářské útoky na jižní Izrael.

Izraelská média uvádějí, že Palestinci v úterý vyslali přes hranici z Pásma Gazy zápalné balony, které způsobily 26 požárů v západním Negevu. Patnáct z nich vzplálo v lese u kibucu Beeri. K jednomu z balonů bylo připojeno výbušné zařízení, které explodovalo ve vzduchu nad školkou v západním Negevu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy