Dušek není mimo, miliardy se na dráze ztrácí. Víme jak

Petr Holub
11. 3. 2010 11:01
Obvinění manažerů Českých drah, která překryla aféra s homosexuály, mají reálný základ
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Skandální vystoupení odboráře Jaromíra Duška, který veřejně hovoří o spiknutí homosexuálů, má pokračování.

Dušek v Lidových novinách označil členy vedení Českých drah za homosexuály neschopné vést státní podnik. Posléze v rozhovoru pro Aktuálně.cz upřesnil, že z účtů státního železničního přepravce zmizelo osm miliard, které v létě 2008 dostal od vlády na nákup vagónů.

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský označil výroky o špatném hospodaření za lživé: "Bohužel prokazuje totální neznalost. Předpokládám, že nemá jediný důkaz, který jeho tvrzení podporuje. Ve firemních dokumentech neumí číst a plete si finanční a účetní záležitosti," komentoval Duškova slova na dotaz Aktuálně.cz.

Pátrání v otevřených zdrojích a dokumentech Českých drah však ukazuje, že Dušek poukázal na reálný problém.

Rozpuštěno ve mzdách

Vládní usnesení z června 2008 přidělilo Českým drahám dvanáct miliard za to, že postoupilo část svého majetku nově vznikající státní organizaci Správa železničních a dopravních cest.

Tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček měl podle usnesení "zabezpečit, aby finanční prostředky získané za převod majetku akciové společnosti České dráhy byly použity výhradně na zajištění prioritních činností souvisejících s železniční osobní dopravou".

Nikdo dnes nezpochybňuje, že "zajištěním prioritních činností" se rozumí nákup vagónů a lokomotiv.

Vedení Českých drah ještě v roce 2008 rozpustilo čtyři miliardy ve mzdách. V dopise Duškovu Svazu odborářů služeb a dopravy z 10. února letošního roku to potvrdil generální ředitel drah Petr Žaluda.

"Z důvodů vysoké ztrátovosti vertikály osobní doprava bylo nezbytně nutné částečně hradit splatné provozní zakázky ze zůstatku kupní ceny. Jednalo se mimo jiné o částečnou úhradu mezd a platby dodavatelům trakční energie," vysvětlil v dopise odborům Žaluda.

Co se nakoupilo

Kromě toho ředitel Žaluda přiložil seznam kolejových vozidel, které České dráhy v letech 2008 a 2009 nakupily z vládních osmi miliard.

Podle Žaludova dokumentu bylo dodáno 19 souprav City Elefant od společnosti Škoda Vagónka po 230 milionech korun, 54 souprav Regionova od šumperské firmy Pars Nova po 25 až 30 milionech a od stejného podniku 11 řídících souprav "954" po pětadvaceti milionech. Vedle toho přišlo ještě jedenáct vagónů pro motorové soupravy od Krnovských opraven a strojíren po 11 milionech.

Nákupní cena skutečně dodaných vozidel nepřesahuje šest a půl miliardy, protože generální ředitel ve výčtu uvedl 700 milionů, kterými podnik doplatil daň z přidané hodnoty za dodávky z minulých let, čtvrt miliardy dostala Pars Nova jako zálohu na slíbené vagony Regionova a stejnou částku obdržela Škoda Transportation, která zatím jen vyvíjí expresní lokomotivu "380".

Uvedený výčet podporuje Duškovy argumenty.

Odborář prohlásil, že zmíněná vozidla mohly České dráhy pořídit z jiných zdrojů a nemusely přijímat vládní dotaci. Dušek uvedl, že si dráhy ročně na kolejová vozidla půjčují půl miliardu od mezinárodní banky Eurofima, další půlmiliardu ročně dostávají na modernizaci vozového parku ze státního rozpočtu a dvě miliardy ročně na vagónech a lokomotivách odepisují.

Ani prostá reprodukce

Mluvčí Šťáhlavský v polemice správně upozornil, že se úvěry od Eurofimy v minulých dvou letech nečerpaly. Státní rozpočet však v letech 2008 a 2009 přidělil Českým drahám na nákup vozidel celkem 720 milionů.

Odborář Dušek: Já to vždycky říkal
Odborář Dušek: Já to vždycky říkal | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Odpisy používá na obnovu svého majetku každý podnik, který nerezignoval aspoň na prostou reprodukci. Z dostupných informací je však zřejmé, že České dráhy rozpustily také čtyři miliardy odpisů ve mzdách a dalších provozních nákladech.

Celkový součet ukazuje, že z dvanácti miliard dráhy investovaly do vozového parku jen něco přes polovinu a zbytek rozpustily ve mzdách a dalších provozních výdajích. Stejně použily dalších pět miliard, které měly být využity k investicím z jejich vlastních zdrojů.

"Při využití dvanácti miliard vládní dotace jsme svědky řady mystifikací, které mají zakrýt, jak se stále víc zhoršuje hospodaření Českých drah," hodnotí aféru dvanácti miliard Zdeněk Žák, který byl do května 2009 náměstkem ministra dopravy.

Underground economy

Nepotvrdily se Duškovy spekulace o tom, že vedení Českých drah nakoupilo za vládní miliardy směnky velké energetické firmy.

Jeho obavy z neprůhledných transakcí ovšem mají reálný základ ve výčtu, od koho České dráhy kolejová vozidla nakupují.

S výjimkou 120 milionů Krnovským opravnám a strojírnám za 11 motorových vagónů putovalo šest a půl miliardy na účet firem, které patří do Škoda Holdingu. Ten zase patři prostřednictvím firmy Škoda Investments do impéria nizozemské "shell corporation" s názvem Appian Machinery (Netherlands).

Podle definice z anglické Wikipedie neuvádějí "shell corporation" své vlastníky a jsou tak základní součástí šedé ekonomiky (underground economy) . Sídlí v daňových rájích a do této kategorie se řadí i Holandsko.

Služby bez servisu

Podle bývalého náměstka Žáka vzbuzují další podezření nevýhodné smlouvy, které České dráhy se svým monopolním dodavatelem uzavírají. "Také ve střední Evropě je běžné, že železniční společnosti žádají od dodavatelů i bezplatný servis," upozorňuje Žák.

České dráhy přitom kromě nákupů vozidel vypisují speciální soutěže také na servis. Loni tak byly podle databáze ministerstva financí uzavřeny smlouvy za sedm miliard, z toho získaly zakázky za pět a půl miliardy firmy Pars Nova a MOVO, které patří Škoda Holdingu.

U některých zakázek byl pouze jediný zájemce a smlouvy byly zpravidla uzavřeny na výrazně vyšší částku, než České dráhy poptávaly.

 

Právě se děje

Další zprávy