Draze i na dráze: Státní peníze inkasují jen 4 firmy

Petr Holub
17. 6. 2009 12:35
Také na železnici, stejně jako při stavbě dálnic, kontrolují stavební zakázky velké firmy. Mezi nimi i ta exministra Řebíčka
Haló, tady ministr. Nemáte něco pro Viamont?
Haló, tady ministr. Nemáte něco pro Viamont? | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Také na železnici, stejně jako při stavbě dálnic, kontrolují stavební zakázky čtyři velké firmy.

Původně šlo o tři společnosti, v roce 2006 - po nástupu Aleše Řebíčka na ministerstvo dopravy - pronikla mezi elitu společnost Viamont DSP.

Řebíček byl do roku 2005 předsedou jejího představenstva a do roku 2006 patřil k jejím akcionářům.

"Akcie Viamontu, což je spoluvlastník Viamont DSP, jsem prodal bývalým společníkům už před odchodem na ministerstvo," odmítl střet zájmů exministr Řebíček.

Stavební zakázky na dráze přitom rozděluje státní podnik Správa železničních a dopravních cest (SŽDC), přímo podřízený ministru dopravy.

V dobré společnosti

Do roku 2006 se společnost Viamont DSP spokojila se zakázkami na opravy severočeských železnic v řádu několika desítek milionů.

To se po Řebíčkově jmenování ministrem změnilo.

Viamont se jako menší partner účastní stavby třetího a čtvrtého koridoru a v roce 2007 získal zcela sám jedenapůlmiliardovou zakázku na elektrizaci trati Letohrad-Lichkov.

Zakázek v řádu stovek milionů získal Viamont od té doby celkem šest.

Zase ta Skanska

Do té doby kontrolovaly veřejné zakázky na železnici švédská společnost Skanska a francouzské Stavby silnic a železnic. První z nich získala za poslední čtyři roky zakázky za víc než 20 miliard (bez DPH), druhá o polovinu méně.

Obě z nich patří ke zmíněné silné čtyřce i při stavbách dálnic.

Jedinou konkurencí byla španělská společnost OHL ŽS, dříve Železniční stavitelství Brno, která získala zakázku na brněnské odstavné nádraží a část třetího koridoru.

Do nástupu Viamontu DSP porušila nadvládu tří firem pouze jedna miliardová zakázka na elektrizaci regionální trati České Budějovice-České Velenice, kterou získala záhadná firma Elektrizace železnic Praha.

O jejím vlastníkovi Nabivan Equities Limited je známo, že sídlí v daňovém ráji na Kypru. Podle internetové stránky motejlek.com patří slovenské finanční skupině J&T.

Dražší než se čekalo

Pokud byly dobré vztahy s ministrem důvodem vzestupu Viamontu DSP, nebyly důvodem jediným. Prostřednictvím někdejší Řebíčkovy firmy se o veřejné zakázky na železnici hlásí Strabag, další velký koncern úspěšný při stavbách dálnic.

Mateřské společnosti firmě Viamont patří ve Viamontu DSP jen polovina akcií, zbytek vlastní firma Dálniční stavby Praha, která je součástí Strabagu.

Velcí hráči při stavbách železnic jsou totožní se staviteli dálnic, na dráze ovšem mají ještě méně konkurence. Tím roste riziko kartelových dohod. O jednotlivé zakázky se hlásí maximálně tři účastníci a proto stát stavitelům obvykle platí o mnoho víc, než původně navrhoval.

Například u koridoru Planá-Cheb navrhoval státní podnik SŽDC cenu 3,6 miliardy a soutěž vyhrály Stavby silnic a železnic s nabídkou o půl miliardy vyšší. U sousedního úseku Stříbro-Planá doporučoval stát stejnou cenu, zakázku dostala Skanska, která si řekla navíc o 0,6 miliardy.

Koncerny v roli státu

Nadvládu tří až čtyř velkých firem u dopravních staveb potvrdil i nový ministr dopravy Gustáv Slamečka, který zároveň upozornil, že se na současném stavu dá jen těžko něco měnit.

"Musíme prostě vyjít z toho, že dnes nám skutečně nejvýznamnější liniové stavby vyhrávají velké společnosti, které na jednotlivé práce kontrahují střední a malé firmy," vysvětlil v rozhovoru pro ČT.

Alternativy podle něho neexistují. Nepovažuje za rozumnou cestu, aby se soutěží o velké zakázky účastnily také finanční společnosti, které v Česku nemají žádné stavební stroje a které by musely skutečné stavitele teprve najímat.

Slamečka neuvažuje ani o možnosti, že se úseky dálnic rozdělí na menší části, o které b y mohly soutěžit i středně velké firmy. "Už dnes musí střední firmy bojovat o subdodávky u velkých firem," připomněl. Pro stát je přitom výhodnější, když nemusí kontrolovat práci každé malé firmy, ale kvalitu stavby zaručí jeden velký koncern.

 

Právě se děje

před 44 minutami

Basketbalisté Nymburka v Lize mistrů vyhráli v Nižním Novgorodu

Basketbalisté Nymburka v Lize mistrů zvládli zápas o druhé místo v tabulce skupiny C a v Nižním Novgorodu vyhráli 82:73. Středočeský celek zvítězil počtvrté z dosavadních pěti kol, jeho jedinou ztrátou je porážka s úřadujícími vicemistry z Tenerife.

Nymburk i domácí vstoupili do zápasu se shodnou bilancí tři výhry a jedna porážka, kterou oběma dnešním soupeřům připravilo Tenerife. Středočeši s vítězem Ligy mistrů z roku 2017 v minulém kole prohráli 68:78, Nižnij Novgorod španělskému celku podlehl 67:81.

před 51 minutami

Rusko vyplatilo členkám Pussy Riot odškodnění za nezákonné věznění

Rusko vyplatilo třem členkám známé punkové skupiny Pussy Riot částku 37 tisíc eur (950 tisíc korun), o které loni v prosinci rozhodl Evropský soud pro lidská práva (ESLP). Novinářům to v Moskvě oznámil člen skupiny Pjotr Verzilov. Ruské soudy podle ESLP porušily práva odsouzených a evropské úmluvy při verdiktu o skandálním koncertu v moskevském chrámu v roce 2012.

Pět členek Pussy Riot tehdy uspořádalo v moskevském chrámu Krista Spasitele punkovou modlitbu na protest proti podpoře církve Vladimiru Putinovi před prezidentskými volbami v březnu 2012. Tři účastnice moskevský soud poslal na dva roky za mříže. Jekatěrině Samucevičové později trest změnil na podmínku. Marija Aljochinová a Naděžda Tolokonnikovová vyšly na svobodu v březnu 2014 na amnestii v době, kdy jim do odpykání celého trestu zbývalo čtvrt roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy