Nejen levnější internet, ale i přesnější železnice. Polské vlaky se zpožďují méně než České dráhy

Martin Biben Martin Biben
24. 2. 2017 14:27
Nejen v nabídce mobilních dat mají polští spotřebitelé nad těmi českými navrch. České dráhy se pochlubily snížením počtu zpozděných vlaků a lichotivým srovnáním s Německem, kde jsou vlaky jen o pár procent přesnější. Nezmiňují ale výsledky dalších středoevropských zemí včetně Polska. I to má ve srovnání s českým dopravcem navrch spolu s Rakouskem a Švýcarskem, které se drží na špici. Slovensko statistiky zpoždění nevede.
Takhle odjezdové tabule často nevypadají. Zpožděných je deset procent vlaků.
Takhle odjezdové tabule často nevypadají. Zpožděných je deset procent vlaků. | Foto: Zuzana Hronová

Praha - Snížením počtu vlaků, které měly v loňském roce zpoždění, a lichotivým srovnáním s Německem se nyní pochlubily České dráhy. Přesnost osobních vlaků drah vloni vzrostla o tři procenta, včas tak podle údajů podniku přijíždělo na peróny téměř devadesát procent spojů. Za Německem České dráhy zaostávají jen o jedno procento v přesnosti dálkových vlaků a o čtyři v regionální dopravě. Zpráva se však nezmiňuje o dalších zemích, například o Polsku, Rakousku nebo Švýcarsku, kde jezdí vlaky včas častěji.

Česká železnice devátá v Evropě

Podle statistického srovnání 25 evropských železnic, které v letech
2012 a 2015 provedl The Boston Consulting Group (BCG), je česká síť a
služby na devátém místě v Evropě. Analýza zahrnovala intenzitu
využívání tratí, dopravní ceny, přesnost spojení, kvalitu servisu a
bezpečnost. Před Českem skončily v obou letech jen západoevropské
země. Řadu dalších, například Holandsko, Lucembursko, Belgii, Norsko,
Irsko či Itálii, předběhlo.

"Přesnost českých vlaků je srovnatelná s Evropou, přestože podíl dvou- a vícekolejných tratí u nás je ve srovnání s Evropou velmi malý," napsal tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Včasnost vlaků na německé železniční síti byla podle něho vloni 78,9 procenta u dálkových vlaků (u ČD je to 77,8) a 94,8 procenta u vlaků regionálních (ČD 90,9).

Cestující, kteří jezdí s drahami pravidelně, mohou i taková čísla překvapit. Například při denním dojíždění na trase Praha - Pardubice je přesný příjezd vlaku do obou stanic spíše výjimkou. Například ranní Express 522 Helfštýn, který vyjíždí z Pardubic v 7:38, měl v tomto týdnu zpoždění pět minut a více každý den.

Na největší přesnost svých vlaků v Evropě se mohou spolehnout Švýcaři, ve špičce jsou i Rakušané. Velmi dobře si ale stojí i Poláci. Podle webových stránek švýcarské železnice SBB dojíždělo v roce 2015 na čas 96,8 procenta jejích souprav, a to ještě Švýcaři počítají jako zpožděné ty, které dojedou pozdě o tři a více minut. Češi i ostatní registrují až pěti- a víceminutová zpoždění.

U rakouské ÖBB pak uvádí Švýcaři 96,3 procenta, u Deutsche Bahn v roce 2015 téměř 94 procent, o rok dříve skoro 95. Spolehlivější než České dráhy je i polský národní dopravce Polskie koleje paňstwowe, který podle Urzadu transportu kolejowego v loňském roce v jednotlivých čtvrtletích dosáhl přesného dojezdu vlaků v 91,4 až 93,9 procenta. Sousední Slovensko statistiky o zpožděních nevede.

Nejčastější příčinou zpoždění u Českých drah bylo podle mluvčího v loňském roce křižování vlaků nebo čekání na předjetí vlakem vyšší kategorie. "Významným faktorem byla i rozsáhlá modernizace infrastruktury, rekordní investice a výluky. Například mezi Běchovicemi a Úvaly, v oblasti Plzně, Prahy nebo Olomouce. Svůj vliv na přesnost vlaků má i malý podíl vícekolejných tratí," uvedl mluvčí.

Soukromí dopravci dosud údaje o zpožděních nezveřejnili, statistiky Správy železniční dopravní cesty však ukazují, že jejich spoje jsou o něco přesnější. Přičtení výsledků RegioJetu, Leo expressu i dalších soukromých firem totiž výsledky vykazované ČD mírně vylepšilo. "Včasných bylo více než 90 procent vlaků. U osobních a spěšných vlaků 91,14 procenta, u vnitrostátních rychlíků a expresů 79,95 procenta, u mezinárodních rychlíků a expresů pak 70,06 procenta," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky je kvůli dosažení menšího zpoždění potřeba investovat zejména do zdvoukolejnění tratí a výstavby nových vysokorychlostních tras. "Pomohlo by i zkrácení intervalů mezi vlaky," řekl.

Jedna z největších britských firem, která se zabývá sledováním provozu na železnici, představila budoucnost cestování vlakem. | Video: Reuters
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Slovenští autodopravci oznámili ukončení blokád hranic

Unie autodopravců Slovenska ve středu večer oznámila, že ukončila protestní shromáždění na hraničních přechodech. Uvedla, že tak učinila po zákroku policie. Dopravci od úterý znovu blokovali mimo jiné některé hraniční přechody s Českem. Jejich protesty na hranicích zkomplikovaly například výrobu ve slovenské továrně francouzské automobilky PSA, které vázly dodávky ze zahraničí.

Slovenská vláda nepřistoupila v plné míře na požadavky unie ohledně výrazného snížení silniční daně a také zvýšení slev z mýtného. V obou těchto oblastech ale učinila ústupky, na nichž se dnes zástupci ministerstev dopravy a financí dohodli s větší organizací autodopravců Česmad Slovakia.

Zdroj: ČTK
Další zprávy