Nejen levnější internet, ale i přesnější železnice. Polské vlaky se zpožďují méně než České dráhy

Martin Biben Martin Biben
24. 2. 2017 14:27
Nejen v nabídce mobilních dat mají polští spotřebitelé nad těmi českými navrch. České dráhy se pochlubily snížením počtu zpozděných vlaků a lichotivým srovnáním s Německem, kde jsou vlaky jen o pár procent přesnější. Nezmiňují ale výsledky dalších středoevropských zemí včetně Polska. I to má ve srovnání s českým dopravcem navrch spolu s Rakouskem a Švýcarskem, které se drží na špici. Slovensko statistiky zpoždění nevede.
Takhle odjezdové tabule často nevypadají. Zpožděných je deset procent vlaků.
Takhle odjezdové tabule často nevypadají. Zpožděných je deset procent vlaků. | Foto: Zuzana Hronová

Praha - Snížením počtu vlaků, které měly v loňském roce zpoždění, a lichotivým srovnáním s Německem se nyní pochlubily České dráhy. Přesnost osobních vlaků drah vloni vzrostla o tři procenta, včas tak podle údajů podniku přijíždělo na peróny téměř devadesát procent spojů. Za Německem České dráhy zaostávají jen o jedno procento v přesnosti dálkových vlaků a o čtyři v regionální dopravě. Zpráva se však nezmiňuje o dalších zemích, například o Polsku, Rakousku nebo Švýcarsku, kde jezdí vlaky včas častěji.

Česká železnice devátá v Evropě

Podle statistického srovnání 25 evropských železnic, které v letech
2012 a 2015 provedl The Boston Consulting Group (BCG), je česká síť a
služby na devátém místě v Evropě. Analýza zahrnovala intenzitu
využívání tratí, dopravní ceny, přesnost spojení, kvalitu servisu a
bezpečnost. Před Českem skončily v obou letech jen západoevropské
země. Řadu dalších, například Holandsko, Lucembursko, Belgii, Norsko,
Irsko či Itálii, předběhlo.

"Přesnost českých vlaků je srovnatelná s Evropou, přestože podíl dvou- a vícekolejných tratí u nás je ve srovnání s Evropou velmi malý," napsal tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Včasnost vlaků na německé železniční síti byla podle něho vloni 78,9 procenta u dálkových vlaků (u ČD je to 77,8) a 94,8 procenta u vlaků regionálních (ČD 90,9).

Cestující, kteří jezdí s drahami pravidelně, mohou i taková čísla překvapit. Například při denním dojíždění na trase Praha - Pardubice je přesný příjezd vlaku do obou stanic spíše výjimkou. Například ranní Express 522 Helfštýn, který vyjíždí z Pardubic v 7:38, měl v tomto týdnu zpoždění pět minut a více každý den.

Na největší přesnost svých vlaků v Evropě se mohou spolehnout Švýcaři, ve špičce jsou i Rakušané. Velmi dobře si ale stojí i Poláci. Podle webových stránek švýcarské železnice SBB dojíždělo v roce 2015 na čas 96,8 procenta jejích souprav, a to ještě Švýcaři počítají jako zpožděné ty, které dojedou pozdě o tři a více minut. Češi i ostatní registrují až pěti- a víceminutová zpoždění.

U rakouské ÖBB pak uvádí Švýcaři 96,3 procenta, u Deutsche Bahn v roce 2015 téměř 94 procent, o rok dříve skoro 95. Spolehlivější než České dráhy je i polský národní dopravce Polskie koleje paňstwowe, který podle Urzadu transportu kolejowego v loňském roce v jednotlivých čtvrtletích dosáhl přesného dojezdu vlaků v 91,4 až 93,9 procenta. Sousední Slovensko statistiky o zpožděních nevede.

Nejčastější příčinou zpoždění u Českých drah bylo podle mluvčího v loňském roce křižování vlaků nebo čekání na předjetí vlakem vyšší kategorie. "Významným faktorem byla i rozsáhlá modernizace infrastruktury, rekordní investice a výluky. Například mezi Běchovicemi a Úvaly, v oblasti Plzně, Prahy nebo Olomouce. Svůj vliv na přesnost vlaků má i malý podíl vícekolejných tratí," uvedl mluvčí.

Soukromí dopravci dosud údaje o zpožděních nezveřejnili, statistiky Správy železniční dopravní cesty však ukazují, že jejich spoje jsou o něco přesnější. Přičtení výsledků RegioJetu, Leo expressu i dalších soukromých firem totiž výsledky vykazované ČD mírně vylepšilo. "Včasných bylo více než 90 procent vlaků. U osobních a spěšných vlaků 91,14 procenta, u vnitrostátních rychlíků a expresů 79,95 procenta, u mezinárodních rychlíků a expresů pak 70,06 procenta," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky je kvůli dosažení menšího zpoždění potřeba investovat zejména do zdvoukolejnění tratí a výstavby nových vysokorychlostních tras. "Pomohlo by i zkrácení intervalů mezi vlaky," řekl.

Jedna z největších britských firem, která se zabývá sledováním provozu na železnici, představila budoucnost cestování vlakem. | Video: Reuters
 

Právě se děje

Další zprávy