Dráhy hlásí úspěch pendolina. Další ale koupit nechtějí

Michal Pavec
20. 9. 2008 16:50
ČD chtějí modernější a rychlejší soupravy
Další soupravy Pendolino už zelenou nedostanou. Dráhy se chtějí zaměřit na jiné vlaky
Další soupravy Pendolino už zelenou nedostanou. Dráhy se chtějí zaměřit na jiné vlaky | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha- České dráhy se chlubí úspěchem pendolina. První ze sedmi souprav oslavila v pondělí milion ujetých kilometrů.

Žádná další pendolina ale dráhy kupovat nechtějí, poohlížejí se po modernějších vlacích. Ne příliš šťastné uvedení italských rychlovlaků na české koleje s tím podle drah nesouvisí.

"O pendolina je značný zájem a v exponované termíny bývá kapacita vlaků vyprodána. V neděli večer je z Ostravy dokonce vypravován zvláštní posilový vlak," pochvalují si po téměř třech letech provozu pendolin České dráhy.

Temné počátky rychlovlaku

Hlavně zpočátku svých cest po českých kolejích se vlakové soupravy značky Pendolino staly kvůli častým poruchám synonymem pro špatnou státní zakázku, kterou navíc provázela řada otazníků - například kvůli nesmyslnému nákupu náhradních dílů ještě před zahájením provozu.

Na začátku roku 2006 - krátce po uvedení vlaků do provozu - dokonce v jednu chvíli nevozila cestující ani jedna ze souprav, které stát vyšly na více než čtyři miliardy korun. Na vině byly poruchy softwaru v lokomotivách.

Tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) v tomto období také zvažoval, zda by Česko nemělo poruchové soupravy firmě Alstom Ferroviarria vrátit.

O úspěších raději mlčet

Jaká je realita dnes? Denně projíždí republikou pět až šest z celkových sedmi souprav. Pendolina jsou nejvytíženějšími vlaky Českých drah. V současnosti už také utichly zprávy o poruchách a dráhy otevřeně hovoří o úspěšném projektu.

Úspěchy ale společnost vypočítává velmi obecně. O ziscích z provozu či obsazenosti spojů raději nechce kvůli konkurenci, kterou může v budoucnu představovat například firma Student Agency, příliš konkrétně hovořit.

"Jde o údaje komerčního charakteru, které by mohla konkurence využít. Nechceme jí odkrývat karty," vysvětluje mluvčí drah Ondřej Kubala.

"Mohu vám ale říci, že průměrná cena jízdenky je 450 Kč, při průměrné obsazenosti 60 procent a počtu míst 330 utrží jeden spoj 89 100 Kč, každý den jich jezdí 16, tedy za den všechna pendolina utrží 1 425 600. Tento výpočet platí pro první týdny září," vypočítává mluvčí.

Zapřáhnou ČD Býka od Siemense?

Mnohem jasněji ale společnost vidí budoucnost svého vozového parku. Nákup dalších pendolin - navzdory prezentovaným úspěchům - to ale určitě nebude.

"Není to kvůli nějakým počátečním poruchám. Trh se vyvíjí a kupovat dnes pendolina by bylo trochu zpozdilé," říká mluvčí Kubala.

Interiér rychlovlaku Pendolino
Interiér rychlovlaku Pendolino | Foto: Josef Mašek

Objednávky už tedy nemíří do Itálie, ale do plzeňské Škodovky či k rakouským a německým drahám.

Z bran českého závodu se na koleje příští rok vydá dvacet vysokorychlostních třísystémových  lokomotiv konstruovaných až na rychlost 200 km/h, které budou smět jezdit i po dalších středoevropských tratích.

Od německých drah by ČD rády odkoupily stovku používaných vozů pro rychlost do 160 km/h - tedy maximální možnou rychlost na českých tratích.

Od rakouských kolegů by si zase ČD chtěly pronajímat nejrychlejší lokomotivy světa Siemens Taurus (dosahují rychlosti přes 350 km/h), které na začátku tohoto roku získaly pro jízdu po Česku povolení.

 

Právě se děje

Další zprávy