Doprava v Praze je pro vozíčkáře peklem. Přijde změna?

Michal Štůsek Michal Štůsek
30. 8. 2010 21:00
O bezbariérové Praze debatovalo v kině Oko šest kandidátů na primátora
Petra Kolínská si vyzkoušela, jaké je to být na vozíku
Petra Kolínská si vyzkoušela, jaké je to být na vozíku | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Praha se sice ráda chlubí nálepkou města, které se snaží vyjít vstříc handicapovaným lidem. Ale ve skutečnosti nebyl například od roku 2006 v žádné ze stanic metra postaven nový výtah pro vozíčkáře.

Plných 25 stanic dosud nemá bezbariérový přístup.

Ti, kdo si dělají naděje, že by po říjnových volbách mohli usednout do křesla pražského primátora, to chtějí změnit.

Žádný z nich však nemá konkrétní návrhy, jak na to a kde vzít peníze.

Plán je, ale jen na papíře

Ukázala to pondělní debata v kině Oko, kam přišli debatovat kandidáti na primátora. Tedy: Petra Kolínská (SZ), Markéta Reedová (VV), Marián Hošek (KDU-ČSL), Zdeněk Tůma (TOP 09), Jiří Dienstbier (ČSSD) a Petr Hána (ODS).

Šestice politiků se shodla, že situaci je třeba změnit. V konkrétnějších krocích byla ale většina zdrženlivá.

Výjimkou byla Petra Kolínská, která už jako pražská zastupitelka praucje. "On už plán na zpřístupnění dalších deseti stanic do roku 2015 existuje. Ale projektem v ceně 1,4 miliardy korun se na magistrátu nikdo konkrétně nezabývá a je tedy nepravděpodobné, že dojde k jeho realizaci."

Na společnou otázku, za jak dlouho by mohlo dojít alespoň k částečnému vylepšení dostupnosti pražského metra zazněly opět ne příliš přesvědčivé odpovědi. Jiří Dienstbier mladší si stejně jako Petr Hána a Markéta Rezedová nedovolili slibovat žádný časový horizont.

Podle Kolínské by mohlo být metro bez bariér v ideálním případě za šest až sedm let. "Jelikož vím, jak to na zastupitelstvu chodí, za rok to nebude," dodala.

Kandidát Top09 Zdeněk Tůma byl ve své vizi ještě sebevědomější. "Doufám, že nám to půjde na magistrátu lépe. Myslím, že čtyři roky by to být mohly," reagoval na odpověď členky Strany Zelených.

Autobusy na deset let dopředu

Petr Hána z ODS vidí jako největší komplikaci ve vylepšení situace nedostatek financí v městské pokladně a také některé předem nasmlouvané obchody. V tom s ním souhlasil i kandidát ČSSD.

"Vozový park nepůjde v nejbližší době zcela obměnit. Na následujících 10 let je podepsaný kontrakt na nové autobusy," vysvětlil Dienstbier s tím, že bezbariérový přístup z nich má ani ne polovina.

Na závěr debaty proběhla pro kandidáty speciální soutěž. Vítěz dostal možnost vyzkoušet si jaké je to být upoutaný na invalidní vozík a za pomoci odborného dohledu se mohl nechat odvést na další destinaci ve svém podvečerním programu.

Štěstí padlo na Zdeňka Tůmu, který se nabídky nevzdal a vyrazil s pomocí asistenta na nedalekou Letnou. Naštěstí pro něj nemusel využít pražského metra.

Prohlédněte si Zdeňka Tůmu na invalidním vozíku

 

Právě se děje

před 17 minutami

Vláda sníží DPH u ubytovacích služeb i vstupného na kulturní akce

Daň z přidané hodnoty (DPH) by měla u ubytovacích služeb, vstupného na kulturní akce a sportovní události, vstupného na sportoviště, jízdného na vleky a vstupného do saun a dalších podobných zařízení klesnout z 15 na 10 procent. Dále by měla klesnout o čtvrtinu silniční daň u nákladních aut nad 3,5 tuny. V rámci daňového balíčku, který by měl firmám pomoci s následky šíření koronaviru, to v pondělí schválila vláda. Informovalo o tom ministerstvo financí.

Podle schváleného návrhu firmy budou moci také uplatňovat daňovou ztrátu zpětně a obce zřejmě získají oprávnění osvobozovat od daně z nemovitostí kvůli mimořádným událostem. Zemědělcům by se mohla zkrátit lhůta pro vrácení přeplatku spotřební daně u tzv. zelené nafty z 60 na 40 dnů.

Balíček navrhuje ministerstvo financí projednat v Parlamentu ve zrychleném režimu v rámci stavu legislativní nouze.

Zdroj: ČTK
před 18 minutami

Vláda se s Lufthansou dohodla na několikamiliardové pomoci

Letecká společnost Lufthansa se s německou vládou rámcově dohodla na několikamiliardové státní pomoci. S odkazem na zdroje z německé vlády to dnes uvedla agentura DPA. Lufthansa těžce doplácí na koronavirovou krizi, dohoda je podle zdrojů v rámci záchranného plánu, který připravila vláda. Ještě ji ale musí schválit řídící výbor německého státního fondu ekonomické stabilizace, řídící orgány Lufthansy a Evropská komise (EK).

Podle vládního plánu by největší letecká společnost v Německu měla od spolkové vlády získat podporu v objemu devíti miliard eur (245 miliard Kč). Německý stát by pak na jejím základě měl v Lufthanse získat 20procentní podíl. Neměl by tedy možnost blokovat důležitá firemní rozhodnutí.

před 41 minutami

Parkurová série Global Champions se vrátí až příští rok

Jezdci se naposledy na kolbišti představili na začátku března v Dauhá. Od té doby vedení soutěže kvůli šířící se nákaze a zaváděným opatřením v jednotlivých zemích závody odkládalo. A přestože se postupně omezení ruší, není podle představitelů série reálné mezinárodní soutěž obnovit.

"Musíme se řídit pravidly vlád a zdravotních úřadů, která se neustále mění, a to v rychlém sledu, což má zásadní dopad na mezinárodní plánování," uvedli zástupci Global Champions Tour na webu.

Připomněli, že omezení cestování se v různých částech světa liší, takže by všichni jezdci nemohli závodit. "Navíc je tu riziko druhé vlny na podzim, léčba nebo vakcína neexistuje, což logistické plánování dál komplikuje," doplnili.

Další zprávy