Praha chce arbitráž. Má nařídit urychlené dokončení Blanky

Marek Pokorný Marek Pokorný
12. 3. 2015 15:35
Vyměňte co nejdřív utopené kabely a zprovozněte tunel Blanka, až pak se suďte o peníze, vyzývají experti na dopravní stavby Prahu a dodavatele. Podle radního pro dopravu to však bez arbitráže nepůjde.
Původní termín zahájení stavby Blanky byl listopad 2011. Ještě v květnu 2014 na to upozorňovaly cedule, které stavbu lemovaly.
Původní termín zahájení stavby Blanky byl listopad 2011. Ještě v květnu 2014 na to upozorňovaly cedule, které stavbu lemovaly. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha – Pokud společnost ČKD Praha DIZ nepředloží reálný plán, jak řešit současné problémy tunelu Blanka, obrátí se hlavní město na rozhodčí soud, aby nařídil tunelový komplex zprovoznit. Harmonogram s termíny, kdy by měl být tunel připraven do zkušebního provozu, má ČKD, která dodává veškeré technologie, předat městu v pátek.

"Chci, aby rozhodčí soud řekl: 'Vy to musíte dokončit!' Stejné to bylo u Metrostavu," připomněl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) spor mezi městem a stavební firmou, v němž rozhodčí soud loni v dubnu přikázal dokončit stavební část a dal na to Metrostavu pět měsíců.

S tím, že je potřeba Blanku urychleně dokončit, souhlasí i dopravní expert a bývalý ředitel české pobočky nadnárodní projekční a konzultantské firmy Mott MacDonald Jiří Petrák. "Nejhorší je takto umrtvená investice. To je, jako by člověk ty peníze uložil a ony nepracovaly. Mohly by přinášet ročně pět procent zisku, ale ony naopak ztrácí na hodnotě, protože ten tunel chátrá," uvádí Petrák.

Z tohoto pohledu je podle experta malicherné kvůli sporu o rozmočené kabely v hodnotě desítek, maximálně stovek milionů nechat celou stavbu zmrazenou. Podle něj by se proto Blanka měla dokončit co nejrychleji a případné spory o to, kdo zaplatí utopené kabely, řešit až dodatečně. 

Sedm termínů otevření

Tunel Blanka měl být původně uveden do provozu v listopadu 2011 a měl stát 28 miliard korun. Nynější cena je 37 miliard a termín otevření v nedohlednu.

Poslední termín zprovoznění Blanky - již sedmý - byl duben letošního roku. Jenže před necelým měsícem ČKD oznámila, že jej nestihne – a to kvůli poškození kabelů vodou, která původně v tunelu vůbec neměla být. A kabely proto na ni nebyly dimenzovány. Firmy, které se podílejí na stavbě Blanky, se nyní přou, kdo za to může. "To nás ale nezajímá. My chceme vědět, kdy to vymění," řekl Dolínek.

"Město zaplatilo 37 miliard a má neprovozovatelný zmetek. Je to obrovské selhání dodavatelů i města, které to toleruje. Mělo by trvat na okamžitém dodání v kvalitě, kterou si objednalo," dodal Petrák, podle něhož je za vším jen snaha firem dostat z toho další peníze.

Objednáme a budou to chtít zaplatit

Náměstek primátorky Petr Dolínek s Petrákem souhlasí. "Já také říkám: hlavně to dejte do provozu a pak se hádejme o peníze," uvedl. Firmy, které se podílejí na stavbě Blanky, dělají obstrukce podle něj proto, že nechtějí výměnu vadných kabelů platit. Podle Dolínka by ale město mělo převzat kvalitní dílo, které si objednalo a už za něj zaplatilo.

"Odmítají vyměnit kabely bez příkazu. Jenže jakmile my jako město dáme pokyn k výměně kabelů, tak nám ČKD pošle fakturu," poukazuje Dolínek.  

I případná arbitráž však nějakou dobu trvá. Když se ji Praha poprvé rozhodla vyvolat kvůli Metrostavu, trvalo pět měsíců, než rozhodčí soud vynesl verdikt.

Navíc nyní ještě není jasné, nakolik jsou kabely poškozené a kolik jich bude třeba vyměnit. Kvůli jejich změně za odolnější typ se musí upravit projekt.

Podle Dolínka se na tom začalo pracovat ještě před koncem roku. "Už se projektují tři různé varianty," potvrdil již dříve náměstek primátorky. "Už je to de facto hotovo, to není žádný velký problém," uvedl nyní.

Jen na úrocích 400 milionů ročně

Umrtvených 37 miliard by při uložení v bance mohlo vynést na úrocích až 400 milionů ročně, při investování do dluhopisů i dvojnásobek. Ještě větší škoda však vzniká tím, že tunel nefunguje a nutí řidiče stále kličkovat v metropoli nebo stát v kolonách.

I tato negativa se dají spočítat a takové výpočty by měly být součástí dokumentace každé větší silniční stavby. U Blanky si však město nikdy nenechalo tento výpočet udělat - nebo o něm aspoň nikdo z odpovědných neví.

U velkých dopravních staveb by měl být tento přínos takový, aby se investice vrátila nejpozději do třiceti let - jinak by se nevyplatilo je stavět. Kdyby toto pravidlo měla splňovat i Blanka, tak by její přínos tím, že ubude hluku či že řidiči stráví méně času v kolonách a bude méně dopravních nehod, měl být nejméně miliardu ročně.

 

Právě se děje

před 42 minutami

Čeští ekologové se mohou odvolat proti rozšíření dolu Turów, čas mají do 17. března

Do Česka oficiálně dorazil z Polska překlad souhlasu k rozšíření polského dolu Turów, takže se proti němu nyní mohou čeští ekologové odvolat. V tiskové zprávě to oznámilo ministerstvo životního prostředí. Na odvolání mají ekologické organizace čas do 17. března. Samo ministerstvo už dříve vydalo k rozšíření hnědouhelného dolu Turów u česko-polské hranice nesouhlasné stanovisko. Proti rozšíření se staví i Liberecký kraj a dotčené české obce. Česko se obává, že rozšíření může mít negativní dopad na zásobování části Liberecka pitnou vodou.

V lednu vydalo polské Regionální ředitelství pro ochranu životního prostředí ve Vratislavi rozhodnutí v procesu EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí), kterým souhlasilo se záměrem na rozšíření dolu Turów i přes námitky české strany. Zároveň vydalo stanovisko o okamžité vykonavatelnosti rozhodnutí.

"Ministerstvo životního prostředí rozhodnutí polského úřadu zveřejnilo v plném znění a v českém jazyce na svých stránkách. Česká veřejnost má podle polského práva možnost se proti rozhodnutí polského úřadu odvolat výhradně prostřednictvím ekologických organizací," sdělila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

před 1 hodinou

Syrský prezident Asad: Boje v Sýrii budou pokračovat až do osvobození celé země

Současná ofenziva syrské a ruské armády proti povstalcům na severu Sýrie nesignalizuje konec syrského konfliktu. Řekl to syrský prezident Bašár Asad. Boje podle něj budou pokračovat. Syrské armádě se s pomocí Ruska podařilo o víkendu získat další města v okolí někdejšího průmyslového centra země Aleppa. Tento týden má být obnovený provoz na tamním letišti, které bylo zavřené od roku 2012.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Varům bude chybět zraněný kapitán Skuhravý

Hokejisté extraligových Karlových Varů se budou muset v závěru základní části obejít bez pomoci kapitána Václava Skuhravého. Jedenačtyřicetiletý útočník utrpěl v nedělním zápase na ledě Sparty blíže nespecifikované zranění v dolní části těla a bude mimo hru dva až tři týdny. Energie o tom informovala na svém klubovém webu.

Skuhravý odehrál na Spartě dvě třetiny, ve třetí části už stál na střídačce jen v civilu a pomáhal trenérům. Západočeši v O2 areně prohráli 3:6.

Odchovanec Kladna odehrál v této sezoně za Karlovy Vary 40 zápasů, vstřelil čtyři branky a přidal 17 asistencí. Energie je šest kol před koncem základní části soutěže sedmá a bojuje o 6. místo a přímý postup do čtvrtfinále play off. Na jedenácté Vítkovice má k dobru 12 bodů, takže by ve vyřazovací části neměla chybět.

Zdroj: ČTK
Další zprávy