Dobrá zpráva: Čeští žáci se odrazili z evropského dna

Jakub Novák
11. 12. 2012 13:53
Výsledky testů PIRLS a TIMSS přinesly po letech opět lepší zprávy pro české školství
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Je to po delší době poprvé, co může mít Česká republika radost při pohledu na výsledky testování matematických a přírodovědných schopností nebo čtenářské gramotnosti tuzemských žáků.

Po propadech v předchozích letech (naposledy v souvislosti s testy PISA) nastal zřejmý pokrok.

I když v matematice čeští studenti stále nedosahují výsledků jako v polovině 90. let, ve čtenářské gramotnosti a zejména přírodovědných znalostech si vedou lépe.

Naznačují to alespoň výsledky projektů TIMSS a PIRLS, jejichž šetření proběhlo na jaře loňského roku.

V matematických schopnostech testovaných v rámci prvního ze zmíněných projektů skončili čeští školáci s mírně nadprůměrným výsledkem na 22. pozici.

S 511 body přeskočili o několik bodů Rakušany. Nejlepší Singapurci a Korejci dosáhli 606, resp. 605 bodů.

Češi si polepšili i v testech čtenářské gramotnosti PIRLS, kde skončili čtrnáctí a to poměrně výrazně nad průměrem.

S 545 body byli o bod horší než mladí Nizozemci a o tři body lepší než Švédi; hůře skončili mimo jiné sousední Němci či Rakušané.

Pro srovnání - žáci vítězného Hongkongu získali 571 bodů, o druhé a třetí místo se dělí Rusové s Finy (568 bodů).

Vzestup přírodních věd

Co se znalostí a dovedností v přírodovědných předmětech týče, umístili se Češi mezi čtrnácti nejlepšími zeměmi. S 536 body jim patří skvělé osmé místo za USA (pro ilustraci - první Korea získala 587, druhý Singapur potom o čtyři body méně).

Čeští čtvrťáci tak za sebou nechali země jako Švédsko, Anglie, Dánsko nebo Německo.

V roce 1995, kdy projekt TIMSS začínal, dosáhli čeští žáci velmi dobrých výsledků a byli nadprůměrní v matematice i v přírodovědě. Poté však následoval strmý pád - při další účasti v roce 2007 byl zaznamenán statisticky významný pokles v obou předmětech, v matematice šlo dokonce o největší zhoršení ze všech zemí.

Od té doby se čeští žáci jak v matematice, tak v přírodovědě statisticky významně zlepšili.

Zatímco v matematice zůstáváme zemí s největším propadem v průměrném výsledku od roku 1995, v přírodovědě jsme dosáhli srovnatelného výsledku (dokonce až mírně lepšího) s rokem 1995.

Vyzkoušejte se: Zvládnete v češtině to, co páťáci a deváťáci?

Znalosti i způsob uvažování

Projekt TIMSS vypisuje Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA) od roku 1995. Ve čtyřletých cyklech zjišťuje schopnosti čtvrťáků a osmáků v matematice a přírodovědných předmětech.

Česká republika se zapojila do prvního (1995), druhého (1999), čtvrtého (2007) a zatím posledního pátého (2011) cyklu výzkumu.

V roce 2011 byli testováni pouze žáci čtvrtých tříd. Při testování šlo o znalosti v oblastech čísel, geometrie, měření a práce s daty. V přírodopisné části se testovaly vědomosti o živé i neživé přírodě a planetě Zemi.

Dovednosti žáků jsou rozděleny do tří skupin - prokazování znalostí, používání znalostí a uvažování.

Vyzkoušejte se: Jak jste na tom s jazyky? Porovnejte se s deváťáky

Rozumět jazyku a používat jej

PIRLS (vývoj čtenářských schopností) sleduje od roku 2001 v pětiletých cyklech schopnosti čtvrťáků číst a porozumět textu.

Česká republika se účastnila prvního šetření v roce 2001 a poté se zapojila až do šetření v roce 2011.
 
Podle výzkumu PIRLS je "čtenářská gramotnost" definována jako "schopnost rozumět formám psaného jazyka, které vyžaduje společnost a/nebo oceňují jednotlivci, a tyto formy používat".

"Mladí čtenáři mohou odvozovat význam z široké škály textů. Čtou, aby se učili, aby se zapojili do společenství čtenářů a pro zábavu," píše se na stránkách České školní inspekce.

 

Právě se děje

Další zprávy