Dobeš dá stamiliony z EU na romské děti. Tají na co

Tereza Šídlová
3. 7. 2011 20:05
To, jak školství hodlá rozdělit peníze na vzdělávání romských dětí, budí pochybnosti
Ministr Josef Dobeš.
Ministr Josef Dobeš. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ministr školství Josef Dobeš (VV), před jehož pojetím integrace nedávno od resortu utekla většina zkušených odborníků na vzdělávání menšin, se vrhá do pomoci romským dětem s 250 miliony korun z unijních fondů.

Jaké konkrétní plány s touto obrovskou částkou má, však jeho úřad nechce říct.

Štědře dotovaný projekt Systém inkluzivního vzdělávání v ČR má řešit problémy dětí se sociálním i zdravotním znevýhodněním.

Velkorysých čtyřicet pět milionů korun z EU má jít například na analýzy, které odhalí, proč tyto děti, zejména romské, často končí mimo běžné základní školy.

Dobešovi kritici ale připomínají, že zásadní celostátní studii o segregaci na českých školách už ministerstvo má z roku 2009. Cena tohoto obsáhlého, dva roky trvajícího výzkumu navíc ve své době stála daleko méně - nepřesáhla dva miliony korun.

Revize a realizace inkluze

Ministerstvo přitom odmítá vysvětlit, na co konkrétně má zmiňovaných čtyřicet pět milionů jít.

Když se na to Aktuálně.cz zeptalo, dostalo od mluvčí Dobešova úřadu Jany Holíkové tuto odpověď: "Předpokládáme revizi stávajících analýz, využití validních a aktuálních dat a pochopitelně i realizaci šetření v oblastech a tématech, které dosud monitorovány nebyly, a přesto jsou pro zabezpečení efektivního proinkluzivního prostředí nezbytné."

Na opakované dotazy, které měly tuto odpověď upřesnit, už mluvčí nereagovala.

Dobešovu integrační politiku přitom zpochybňuje jeho předchůdce, exministr školství Ondřej Liška.

„Všechny příslušné studie má ministerstvo k dispozici. Peníze se musí investovat do praktických kroků, které odstraní segregaci na českých školách, ne do dalších analýz," říká Liška.

„Buď se jedná o tunel unijních fondů, nebo o nekompetentnost ministra Dobeše, který se podle všeho snaží zvrátit zbytky prointegračního směřování ministerstva," myslí si předseda Strany zelených.

Plonkové pondělí

Ministerstvo školství sice pořádá k projektu veřejnou diskusi, ale vybralo si pro ni toto pondělí, den mezi víkendem a svátky, kdy si mnoho lidí vybírá dovolenou a soustředí svou pozornost jinam.

Až 39 procent romských dětí nedokončí běžnou základní školu.
Až 39 procent romských dětí nedokončí běžnou základní školu. | Foto: Jan Langer

Slyšení se zúčastní i představitelé neziskového sektoru.

„Ministerstvo potřebná data má, může si o ně navíc říct Ústavu pro informace ve vzdělávání, který je jeho servisní organizací. Vyvolává to ve mně pocit, že projekt může být účelový, jde o megalomanskou částku," míní Filip Rameš z Open Society Fund (OSF), který se problematikou inkluzivního vzdělávání zabývá.

39 procent dětí v pasti

Rozsáhlou studii, kterou má ministerstvo už dnes k dispozici a která upozorňuje na to, že 39 procent romských dětí nedokončí běžnou základní školu, vypracovala společnost GAC sociologa Ivana Gabala.

Ten Aktuálně.cz řekl, že studii není potřeba přepracovávat, její „trvanlivost" se počítá na roky. „Rozsáhlou investici do nových analýz bych ale ministerstvu nevyčítal, pokud ji správně zaměří," dodal sociolog.

Česko je dlouhodobě kritizováno za diskriminaci Romů ve vzdělávání ze strany mezinárodních institucí.

Ministerstvo své nekonkrétní reakce ohledně investice unijních peněz do integrační politiky na školách vysvětluje tím, že projekty jsou v přípravné fázi.

„Upozorňujeme na skutečnost, že se dotazy týkají nehotového dokumentu, který ještě nebyl finalizován, a proto veškeré informace nyní zveřejňované mohou být zavádějící a nepřesné," dodala mluvčí Holíková.

 

Právě se děje

Další zprávy