Do metra se nejspíš vrátí turnikety. Kvůli úsporám

Pavel Baroch
16. 11. 2007 11:14
Jízdenky v Praze v budoucnu znovu podraží

Praha - Pražský dopravní podnik vážně uvažuje o tom, že u vchodů do podzemní dráhy znovu zavede turnikety.

Podnik má od primátora Pavla Béma nůž na krku. Do budoucna musí radikálně snížit svou závislost na provozních dotacích od města. A turnikety, ačkoli by jejich instalace nebyla levnou záležitostí, by mohly být jednou z cest, jak uspořit. V metru by totiž ubylo černých pasažérů.

"V Lyonu se invetice do uzavření metra vrátila za šest, sedm let," řekl ředitel dopravního podniku Martin Dvořák, podle něhož zkušenost z tohoto francouzského města ukazuje, že se výnosy z provozu podzemní dráhy skutečně zásadně zvýšily.

Použití turniketů nyní posoudí experti, kteří v následujících měsících vypracují studii. Ředitel Dvořák odhaduje, že se zdražením jízdného by se turnikety mohly v pražském metru opravdu vyplatit.

Podnik může ušetřit až 1,2 miliardy korun

Provoz městské hromadné dopravy každý rok výrazně překročí deset miliard korun, v roce 2006 byly náklady asi 13,7 miliard.

Praha provoz metra, tramvají a autobusů zatím dotuje zhruba ze 70 procent. Zbytek jde z prodeje jízdenek, či pronájmu reklamních ploch.

"Provozní dotace je z dlouhodobého hlediska neúnosná," tvrdí primátor Pavel Bém. Vedení města chce, aby se dotace v následující letech postupně snížily na 55 procent.

Analýza, kterou si dopravní podnik nechal vypracovat u společnosti Deloit, ukázala, že firma může sama výrazně ušetřit. "Potenciál je 1,2 miliardy korun," poznamenal ředitel Dvořák. První krok už dopravní podnik udělal, začal s propouštěním.

"Audit poukázal mimo jiné na vysoký počet zaměstnanců. Ze společnosti již odešlo 852 lidí a ještě odejde 170. V blízké budoucnosti dojde i k organizačním změnám, které povedou k efektivnějímu fungování dopravního podniku," řekl pražský radní pro dopravy Radovan Šteiner.

Co dál? Znovu se budou zdražovat jízdenky

Jenže potenciál vnitřních úspor se podle pražských radních do roka vyčerpá. Co dál?

Už teď vedení dopravního podniku hovoří o dalším zvyšování cen jízdenek, a to minimálně o inflaci. Znovu zdražovat by se mohlo už za rok, od ledna 2009.

Jedinou jistotou jsou celoroční kupóny na MHD, u nich pražští radní garantují cenu 4750 korun na následující dva roky. "Tento tarif by měl být platný minimálně pro následující dva roky," slíbil radní Šteiner.

Jeho kolega z rady Jiří Janeček přitom už nyní navrhoval mnohem radikálnější zdražení, než požadoval dopravní podnik. Ten chtěl zvýšit základní přestupní jízdenku z 20 na 30 korun, Janeček navrhoval cenu mezi 30 a 40 korunami, ovšem se zachováním výrazně zvýhodněných cen dlouhodobých permanentek. Rada nakonec rozhodla o zdražení na 26 korun.

Ať přispěje i Středočeský kraj

Dopravní podnik by v budoucnu chtěl více vydělávat například na reklamě. Další variantou jsou i takzvané pásmové jízdenky. To znamená, že by Praha -stejně jako například Londýn - byla rozdělena do několika pásem. Jízdné by se pak odvíjelo od toho, kolika pásmy by cestující projel.

Podle primátora Pavla Béma se hlavní město nejspíš nevyhne ani vyjednávání o příspěvku na MHD se Středočeským krajem, jehož obyvatelé pražské metro či autobusy hodně využívají například při cestě do práce.

"A snad i poslanci jednou budou za jízdu v městské dopravě platit," dodal Bém.

 

Právě se děje

Další zprávy