reklama
 
 

Dienstbier zveřejnil své účty, peníze šly i zpět ČSSD

27. 3. 2013 16:02
Prezidentský kandidát sociální demokracie dostal na kampaň necelých 17 milionů korun

Praha - Jiří Dienstbier dostal od sociálních demokratů 16,3 milionu korun na prezidentskou kampaň. Milion a půl ovšem straně vrátil.

Vyplývá to z dokumentů, které zveřejnil na svém volebním webu. Deník Aktuálně.cz spočítal, že Dienstbierův tým objednal u dceřiné firmy ČSSD Cíl služby za 1,5 milionu korun.

Peníze šly na tisk a propagační materiály. Dalších 51 tisíc korun dostala přímo sociální demokracie za pronájem kanceláře v Lidovém domě.

Komentář Jiřího Dienstbiera k uzávěrce jeho prezidentského účtu deník Aktuálně.cz zjišťuje.

Podle Robina Povšíka, který se na prezidentské kampani rovněž podílel, nedostal Dienstbierův tým spolupráci se stranickou firmou Cílem nařízenu, ale vycházel z minulých zkušeností. "Je to nejoperativnější a pracuje se s ní v některých oblastech dobře," říká.

Samostatnou kancelář pak zřídili proto, aby vyhověli liteře zákona. "Rozhodli jsme se natvrdo oddělit prostory, kde se scházel tým a vyčíslit nájem," líčí Povšík.

Společnost Cíl funguje podobně jako stranická pokladna. ČSSD poté, co jí byl vrácen majetek, přesunula své finance do této historické společnosti. Právě přes Cíl si pak půjčuje na své volební kampaně.

V posledních dvou letech auditoři varovali Lidový dům, že by velkými dluhy zatížená společnost mohla zkrachovat. Místopředseda pro ekonomiku Martin Starec proto v minulosti deníku Aktuálně.cz řekl, že bude prosazovat, aby se Cíl ve větší míře podílel na kampaních sociálních demokratů.

Podle obchodního rejstříku se Cíl zabývá vydavatelskou a reklamní činností nebo pořádáním kulturních akci a školení.

Částky pro Cíl ale výdajům na prezidentskou kampaň nedominují. Většinu ze zhruba 17 milionů korun, které Dienstbier za kampaň utratil, dostaly dvě firmy se stejným vlastníkem.

Společnost Maxus Czech Republic inkasovala 9,2 milionu korun, firma LGM dostala téměř 1,1 milionu. Maxus zajišťoval reklamní kampaň, druhá z firem natáčela spoty a starala se o fotografie nebo bannery. Obě společnosti přitom patří agentuře Young & Rubicam.

"Udělali jsme poptávkové řízení, společnosti vyšly jako nejlepší," vysvětluje Povšík. Zda to bylo díky ceně, nebo zkušenostem, to již neprozradil. "V komplexním hodnocení," dodal. 

autoři: Martina Machová, Lucie Stuchlíková | 27. 3. 2013 16:02

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama