Děti stírají losy a vysílají to na YouTube. Mohou za to rodiče, brání se sázkové společnosti

Jakub Zelenka Jakub Zelenka
12. 12. 2016 7:49
Ministerstvo financí se zajímá o nový trend mezi youtubery. Děti na videích stírají losy a snaží se vyhrát co největší částku. Hazardní společnosti se brání, že za to mohou rodiče, kteří jim losy koupili. Starší youtubery, kteří si losy mohou legálně koupit, však některé společnosti už využily pro propagaci svých produktů. Třeba Sazka pěticí internetových celebrit propaguje svoje nové zážitkové losy.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Praha – Chodí sice na základní školu, ale pro své fanoušky na YouTube točí videa, kde stírají losy a snaží se vyhrát co největší částku. "Mám v tom pokračovat? Pokud jo, tak mi dejte lajk nebo napište komentář," vyzývá své internetové publikum dětský youtuber. Před pár minutami na kameru ukazoval pět losů. Nic však nevyhrál. 

Videí, kde děti zkouší tuto na první pohled nevinnou formu hazardu, jsou desítky a počty zhlédnutí jdou u jednotlivých snímků i do tisíců. Starší youtubeři, kteří zákon stíráním losů neporušují, mají u počítadla i několik stovek tisíc přehrání a o tomto fenoménu dokonce existují i specializované kanály – účty s desítkami videí. 

Děti stírají losy na YouTube
Děti stírají losy na YouTube

"Mezi těmi stovkami klipů jsem našel nový trend stírání losů. Vždy se najde člověk pod osmnáct, který na to klikne. Vždyť víte, jací lidé chodí na naše akce," kritizuje aktivitu svých kolegů například youtuber s přezdívkou VladaVideos. 

O jev, nad nímž se pozastavují i některé internetové celebrity, se začalo od jara zajímat i ministerstvo financí. "O tom fenoménu stíracích losů a jejich faktické propagaci youtubery samozřejmě víme. Je to špatně," řekl Aktuálně.cz náměstek ministra financí Ondřej Závodský

Resort už upozornil hazardní společnosti, že propagování losů přes youtubery pod zákonem nebude tolerovat. Firmy ale striktně odmítly, že by přes mladistvé organizovaly své kampaně.

"Nemohli jsme udělat žádné oficiální řízení, protože zatím není s kým. Jedině, že by to nějaká společnost propagovala skrze osoby mladší osmnácti let. Dlouhodobě to sledujeme a nemůžeme dojít k žádnému závěru, protože nemáme s kým zatočit," konstatuje Závodský. 

Podle národního protidrogového koordinátora Jindřicha Vobořila je známé, že losy cílí na mladé. "To je fakt. Upozorňovali jsme na to ve výročních zprávách. Pak to může vyústit v to, že se v tom někdo předhání. Samozřejmě chápeme, že stírací losy nejsou to největší riziko. V novém zákoně nicméně bude zákaz této reklamy a bude se více dohlížet, aby se to mladistvým neprodávalo," slibuje. 

Asi je koupili rodiče

Popularity youtuberů si nicméně hazardní společnosti všímají. Sazka je například využila při kampani na své nové "zážitkové" losy. S nimi hráči soutěží místo peněz o zájezdy či adrenalinová dobrodružství.

Ani v jednom videu však nevystupuje mladistvý a los se přímo nestírá. Každý z najatých youtuberů ale odkázal na stránky Sazky, kde se lidé mohli dozvědět bližší informace. Online deník Aktuálně.cz všechny z nich oslovil, do uzávěrky článku však ani od jednoho nepřišla reakce. 

Losy stírají i populární youtubeři se stovkami tisíc zhlédnutí
Losy stírají i populární youtubeři se stovkami tisíc zhlédnutí

"Sazka ve všech svých kampaních striktně dodržuje zákon a v žádném případě nepodněcujeme dospívající do 18 let k hraní stíracích losů. Pro naši kampaň jsme spolupracovali s youtubery, kteří oslovují starší cílovou skupinu a kteří vždy museli jako podmínku uvést, že se jejich výzvy nezúčastní osoba mladší 18 let," popsal podmínky pro najaté youtubery mluvčí Sazky Václav Friedmann. 

Problém podle Sazky je, že pokud dítě stírá jejich losy před kamerou, nemůže společnost nijak zasáhnout a video upravit. "V této souvislosti je také nutné zmínit, že losy jsou prodávány pouze osobám starším 18 let. Pokud je stírají mladší, museli je získat pravděpodobně od rodičů," dodává Friedmann.  

I Tipsport zastává názor, že zodpovědnost jde především za rodiči. "Je to podobné jako u celé škály jiných produktů určených výhradně pro dospělé spotřebitele. Je v prvé řadě na zodpovědnosti rodičů, aby se produkty určené dospělému spotřebiteli nedostaly do rukou dětí," míní mluvčí firmy Václav Sochor. 

Sazka využila pro propagaci zážitkových losů i youtubery
Sazka využila pro propagaci zážitkových losů i youtubery

Ani Google vlastnící server YouTube nemůže prý podobným videím zabránit. "Na YouTube se nahraje globálně každou minutu přibližně 400 hodin obsahu, není proto možné obsah monitorovat v reálném čase. Nicméně právě z tohoto důvodu existuje nahlašovací formulář, aby každý uživatel mohl video, o kterém si myslí, že jeho obsah je z nějakého důvodu závadný, okamžitě nahlásit," uvádí mluvčí Googlu.

Stíracím losům se daří 

Losy jsou podle oslovených firem stále populárnější. Podle Sazky prodeje stoupají po celé Evropě. "Rostou v řádech desítek procent, hlavní cílovou skupinou jsou ženy," informoval Friedmann.  

Společnost Tipsport zase měsíčně prodá kolem milionu losů. Prodeje však mohou sezonně kolísat. "Trh roste stabilně posledních několik let. Přesto se v České republice prodá řádově méně losů než na srovnatelných trzích, jako je například Maďarsko nebo Dánsko, takže potenciál k dalšímu růstu tady je," upozornil mluvčí Tipsportu Sochor.

 

Právě se děje

Další zprávy